שדה דב | דעה

אין סיבה להשאיר את שדה דב - גם לא בפעילות מצומצמת

אחרי עשרות שנים של מאבק על הקרקעות חייבים להתחיל לקדם את התכנון באזור • דעה

שדה דב/ צילום: מוני שפיר
שדה דב/ צילום: מוני שפיר

בין אם מדובר בניסיון נוסף לדחות את הקץ או בהצעה כנה, אין לטעמנו מקום לאפשר את הפעלת שדה דב במתכונת מצומצמת עד לתחילת הבנייה. הדמגוגיה בדמות "זה נהנה וזה לא חסר" פשוט אינה נכונה, שכן "הנהנים" העיקריים שמשרתים את האינטרסים העסקיים שלהם עצמם ואילו ש"אינם חסרים" דווקא חסרים.

על המתעקשים לקדם את המהלך יש לזכור כי השימוש המסחרי-אזרחי שנעשה כיום בשטח שדה התעופה מתקיים מבלי לשלם דמי שימוש, לפיכך יתכבדו מי שרוצים להשתמש בשטחם של אחרים, לבקש הסכמה מאלפי הבעלים כנגד שימוש בשטחם ולשלם להם.

אין כיום שום צורך לאומי בקיומו של שדה התעופה בתל אביב ואני מתקשה להבין מדוע דווקא ראש העיר צריך להתערב בעניין זה, בניגוד לעמדתם של כל הגופים המקצועיים שעמלו על פתרונות, פשרות ותכניות אופרטיביות במשך עשרות שנים ובניגוד לפסקי דין של בג"ץ (ובניגוד לאינטרס הלאומי והעירוני בכל הנוגע לדיור). קולם של כל המלונאים, הפוליטיקאים ויתר המתנגדים הקולניים לסגירת השדה נדם, כאשר הוציאו את שדה התעופה מקרקעות עירית אילת לאיזור תמנע.

תאריך הפינוי נקבע לפני זמן רב. האלטרנטיבה כבר ישימה ונוסעים מדווחים על יעילות התהליך בטיסה לאילת מנתב"ג (תלונות הנוסעים אגב מתמקדות בתהליך ההגעה לאילת משדה התעופה החדש) ולכן אין שום סיבה להמשיך להשתמש בשדה התעופה שדה דב.

יתרה מכך, הימצאות השדה היא צל כבד על כל השכונות - הקיימות ואלה שייבנו שכן תוכניות נוספות בסביבה מותנות בפינוי השדה, כמו למשל תוכנית פי גלילות, שבמסגרתה ניתן לבנות 10 אלף יחידות נוספות בתנאי שהשדה יפונה.

מכיוון שפיתוח השדה הוא נושא מורכב, חשוב ששדה התעופה ייסגר לפי לוחות הזמנים להם התחייבה הממשלה על פי פסיקות בג"ץ ועל סמך התוכניות וההמלצות של כלל גורמי המקצוע. עם זאת, חשוב וראוי לקדם את התכנון במתחם בצורה נכונה, על מנת שאפשר יהיה ליישם את תוכניות הבינוי בפרק זמין סביר.

אחרי 40 שנה במדבר, כדאי לחסוך תלאות נוספות. אלפי בעלי הקרקעות הפרטיים שמחזיקים בקרקע זה עשרות שנים ושהוצגו כ"ספקולנטים" או כ"כרישי נדל"ן" כדי לגמד את הלגיטימיות שלהם, צריכים להשמיע את קולם. על כל מחזיקי השטחים - קטנים כגדולים, להתאגד תחת קורות גג גדולות, כך שהאינטרסים הפרטיים יהפכו לכוח גדול שידאג לאינטרסים האלה באמת.

הפעולה הזו נחוצה על מנת שבעלי הקרקעות הפרטיים יוכלו לעמוד יחד מול גופים, קשרים ומנופי לחץ עסקיים ופוליטיים, אך לא פחות חשוב מזה - כדי לדאוג להפיק את המירב מחלקם בשטח (קטן כגדול). הזכויות אולי לא יעלמו אבל אנשים עלולים למצוא את עצמם חולקים מגרש עם אלה שאינם מחויבים להם ולהיקלע להליכי פירוק שיתוף מייגעים שעשויים לטרפד את מימוש הזכויות שלהם.

הכותבת שותפה במשרד עו"ד המבורגר, עברון ומייצגת מאז 1980 מאות בעלי קרקעות בשדה דב. בנוסף, לכותבת יש בעלות על קרקעות במתחם שדה דב.