מסנני התוכן של פייסבוק חושפים: אלימות, טינופת והתעלמות ממוות

אתר The Verge פרסם תחקיר מעמיק ומזעזע אודות תנאי העבודה של מסנני תוכן שעבדו עבור פייסבוק באתרים בארצות הברית • מסנני התוכן הם אנשים שעוברים באופן ידני על פוסטים שמשתמשי פייסבוק מדווחים עליהם כמפרים את תנאי הפלטפורמה, ומחליטים האם יש להשאיר את הפוסט או להסירו

פייסבוק / צילום: רויטרס
פייסבוק / צילום: רויטרס

היום (ד') פרסם אתר The Verge תחקיר מעמיק ומזעזע אודות תנאי העבודה של מסנני תוכן שעבדו עבור פייסבוק באתרים שבטמפה, אוסטין ופיניקס בארצות הברית. התחקיר מבוסס על 12 עדויות של מסנני תוכן ומנהלים בעבר ובהווה, מתוכם שלושה מסנני תוכן לשעבר ששברו את הסכמי הסודיות שלהם והעידו בשמם המלא על תנאי ההעסקה שלהם, תוך שהם חשפו את עצמם עקב כך לתביעות משפטיות. בתחקיר נחשפו תנאי העסקה בלתי אנושיים, והזנחה של העובדים שנחשפו לתכנים קשים במיוחד.

מסנני התוכן הם אנשים שעוברים באופן ידני על פוסטים שמשתמשי פייסבוק מדווחים עליהם כמפרים את תנאי הפלטפורמה, ומחליטים האם יש להשאיר את הפוסט או להסירו.

אחד ממסנני התוכן תיאר את הסרטון הראשון שראה בתפקיד: שני בני נוער זיהו איגואנה על הרצפה, אחד הרים אותה מהזנב. נער שלישי מצלם בזמן שהנער שהרים את האיגואנה מתחיל להטיח אותה על רצפת הרחוב. "האיגואנה צרחה ובכתה והם לא הפסיקו עד שהיא הייתה גוש מדמם", נאמר בעדותו שהובאה בתחקיר. העדויות כללו גם תיאורים של סביבת עבודה מטונפת כולל שיער ערווה וציפורניים סביב השולחנות, מתקפת פשפשים שנמשכה שלושה חודשים ללא טיפול ושירותים שקירותיהם מרוחים בהפרשות גוף.

עובד אחד חווה התקף לב ליד שולחנו במשרד ומת בשנה שעברה, והבכירים בחברה ניסו למנוע מהעובדים לדבר על הנושא מחשש שהדבר יפגע בפרודוקטיביות שלהם. שתי עובדות דיווחו על מקרים של הטרדה מינית מצד קולגות מאז אפריל האחרון. עובדת אחרת הקיאה בקביעות לתוך פח אשפה ששמרה ליד השולחן שלה במיוחד עבור מטרה זאת, כי התכנים שראתה העלו בה בחילה, אך היא ניצלה כבר את הפסקות השירותים שהוקצו לה. חוסר הטיפול הנפשי שקיבלו העובדים בעקבות תנאי העבודה והתכנים אליהם נחשפו, לפי העדויות, הובילו לריבוי מקרים של אלימות מילולית ופיזית במשרד וכן מקרים של גניבות.

The Verge פרסם תחקיר נוסף על התנאים באתר מסנני התוכן בפיניקס בפברואר האחרון, לפיו החשיפה לתכנים הקשים גרמה לקשת של השפעות חמורות על מסנני התוכן - חלקם סבלו מפוסט-טראומה, דבר שהוביל לדרכי התמודדות קיצוניות: רבים מהם השתמשו בסמים, אלכוהול או קיימו יחסי מין בשעות העבודה. חלקם אף החלו להאמין בתיאוריות קונספירציה בשל חשיפתם לתכנים בנושא. לפי התחקיר, הם נאלצו לעבוד במשרדים צפופים, עם הפסקות קצובות ביותר וללא תמיכה פסיכולוגית מספקת, וכן בשכר של כ-28 אלף דולר בשנה בלבד. למרות שעברו ארבעה חודשים מאז התחקיר הראשון על האתר בפיניקס, לפי התחקיר החדש, תנאי העבודה באתר זה לא השתפרו.

החשיפות האחרונות על תנאי העסקתם של מסנני התוכן בפייסבוק מגיעות לאחר שנתיים של שקט יחסי בנושא. לפני כן, ב-2017, תחקיר של ה"גרדיאן" חשף את עבודתם של מסנני התוכן של החברה לראשונה, וכלל הדלפות של מצגות ששימשו להכשרתם, ועדויות של מספר מסנני תוכן. באותה השנה, פייסבוק העסיקה כ-4,500 מסנני תוכן. מאז, החברה הרחיבה את צוות הבטיחות והאבטחה שלה, אותו מנהל גיא רוזן, ולפי פרסומיה של פייסבוק כיום הוא כולל 30,000 עובדים, כמחציתם מסנני תוכן. בנוסף, החברה מעסיקה מסנני תוכן מחוץ לארצות הברית במדינות מתפתחות. אתרי סינון התוכן בארצות הברית מופעלים עבור פייסבוק על ידי חברת הקבלן Cognizant, בחוזה של 200 מיליון דולר. Cognizant מעסיקה כ-40 אלף עובדים בארה"ב, לפחות 30 אלף מתוכם עובדי פייסבוק.