חלק מהח"כים החדשים לא יצטרכו לסיים את פעילותם העסקית

לאור נסיבות התפזרות הכנסת ה-21, ח"כים חדשים לא מחויבים לסגור כליל את פעילותם העסקית הקודמת - כך על פי שורת הנחיות אתיקה שפרסם היום עו"ד איל ינון

עוד איל ינון  / צילום: רפי קוץ
עוד איל ינון / צילום: רפי קוץ

לאור הנסיבות החריגות של התפזרות הכנסת ה-21, היועץ המשפטי לכנסת עו"ד איל ינון שלח היום (ה') שורת הנחיות בתחום האתיקה, ובדגש על התמודדות עם העובדה שחלק מן הח"כים נכנסו לכנסת ה-21 אך עשויים שלא להשתלב בכנסת ה-22.

כך למשל, הורה ינון שבנושא פעילותם העסקית הקודמת של הח"כים, ולמרות שבכנסת "רגילה" האם אמורים לסיים את פעילותם העסקית שקדמה לשליחותם הציבורית, הרי שהפעם לאור הנסיבות המיוחדות, "עמדת הכנסת היא כי אין מקום בעת הזו לחייב את חברי הכנסת החדשים לנקוט בצעדים בלתי הפיכים הנוגעים לבעלותיהם או אחזקותיהם בחברות שונות".

ינון מורה לח"כים להימנע לחלוטין בתקופה זו ממעורבות עסקית פעילה לרבות איסור להשתתף בישיבות דירקטוריון, להימנע מקידום עניינים הנוגעים לאותן החברות, אך "ככל שמתקבל בתקופה זו דיבידנד בשל אחזקה במניות כאמור, אין מניעה כי חברי הכנסת יקבלו את התמורה"

באשר להצהרות הון של חברי הכנסת, מציין ינון שרוב הח"כים בכנסת ה 21 הגישו את הצהרות ההון ומאחר שמדובר בחובה סטטוטורית וממילא חברי הכנסת מחויבים להגיש הצהרת הון גם בסיום כהונתם, על חברי הכנסת להגיש את ההצהרה במועד. "חברי הכנסת שלא ייבחרו לכנסת הבאה לא יידרשו להגיש הצהרה נוספת" קבע ינון.

באשר לפעילות ציבורית של הח"כים, חברי כנסת רשאים להיות חברים בעמותות וארגונים ציבוריים ואף לכהן כיושבי ראש וחברי הנהלה, אך רבים מחברי הכנסת נוהגים שלא להשתתף בפעילות ציבורית בשל המגבלות הקיימות (שכר, איסור גיוס תרומות, איסור שדלנות) ולכן הם מתפטרים עם היבחרם לכנסת. ינון מציין ש"לאור הנסיבות המיוחדות, יהיה זה אך מובן אם חברי כנסת חדשים לא יתפטרו בשלב הזה מגופים שונים שבהם היו פעילים עובר לבחירתם".

באשר לנסיעות וטיסות במימון גופים ציבוריים, קבלת מתנות ושדרוגים, או קבלת כרטיסים למופעים ואירועי תרבות, ינון מציין כי האיסורים והכללים בנוגע לעניינים אלה חלים גם בתקופה זו ועל כן יש להקפיד עליהם.