פסגות: "הפד הולך להפחתות ריבית אבל הציב הרבה תנאים כדי שזה יקרה כבר ביולי"

בהמשך להודעת הריבית של הפד, בפסגות מעריכים כי המצב הנוכחי לא מצדיק הפחתות ריבית כל כך אגרסיביות בפרק זמן כל כך קצר • "השוק בעיקר הקשיב לנכונות של הפד להפחית ריבית ותרגם את זה למעשה מיידי" • השוק מתמחר הורדת ריבית ביולי ב-100%

ג'רום פאואל/ צילום: רויטר סMary Calvert
ג'רום פאואל/ צילום: רויטר סMary Calvert

הודעת הריבית של הפד אמש (ד') הצליחה לחזק את הציפיות להורדת הריבית בטווח הקרוב, כאשר המילה 'סבלני' נשמטה מההודעה, ובכך נפתחה הדלת להפחתות ריבית בחודשים הקרובים. למרות שיו"ר הפד, ג'רום פאואל, הותיר את הריבית ליוני ללא שינוי, וחברי הפד אותתו על הורדת ריבית ב-2020, שוקי האג"ח מתמחרים כעת הורדת ריבית באופן מלא כבר ביולי הקרוב. 

החידוש שבהודעה אתמול מיוחס בעיקר להליך קבלת ההחלטות של חברי ועדת השוק הפתוח, כאשר 8 מתוך 17 מהם מצפים להפחתות ריבית כבר השנה. אם לא די בכך, החברים שתמכו דווקא ביציבות הריבית מבינים כי התחזק הטיעון בעד הפחתת הריבית עוד השנה.

"בפעם הראשונה מתווה ה-DOTS המפורסם נותן הכוונה קדימה להפחתת ריבית אחת ב-2020", אמר גיא בית-אור, מבית ההשקעות פסגות. "זאת, בניגוד לתחזית הקודמת שדיברה על העלאת ריבית אחת. בפד בחרו לתת תחזית להפחתה קטנה אך מיד לאחריה הריבית תחזור לעלות - הכרה בכך שבפני הכלכלה עומדים מספר אתגרים קצרי טווח וכי המדיניות תהיה מספיק גמישה כדי להגיב אליהם".

"אין הצדקה להפחתות אגרסיביות בטווח קצר"

"הסתברות להורדת ריבית ביולי הקרוב, הפגישה הבאה של חברי הוועדה, עומדת כעת על 100% וקיימת הסתברות זניחה שגודל ההפחתה יהיה של 50 נק' בסיס", המשיך בית אור. "הבעיה היא כי מדובר על תמחור לא פחות מדרמטי של הפחתות ריבית עד סוף השנה, תמחור שכדי שיהיה מוצדק, היינו מצפים לראות נתונים מאוד מאוד חלשים. אפשר לומר שנכון להיום השוק 'דורש' מהפד להקדים תרופה למכה שעדיין לא בטוח כלל שתבוא בעוצמה ובהיקף שיצדיק מהלך כל כך דרמטי כל כך מהר. אנו מצפים להאטה והפחתות ריבית בארה"ב אך לא חשבנו, ועדיין איננו חושבים, שהמצב הנוכחי מצדיק הפחתות ריבית כל כך אגרסיביות בפרק זמן כל כך קצר".

לפי ההודעה אתמול, הפד הכיר בכך שקיימת האטה בפעילות הכלכלית אך ציין כי הצריכה הפרטית דווקא משתפרת ברבעון השני. "לאור העובדה שהיא אחראית על כ-70% מהתוצר, זה אומר שהסביבה הכלכלית בסך הכול בסדר", הסביר בית-אור. "שוק העבודה ממשיך להיות הדוק, השכר עולה ואמון הצרכנים גבוה. פאוול מדגיש כי אמנם נרשמה האטה מסוימת בקצב יצירת המשרות, אך טוען כי הם עדיין צריכים לקבל עוד נתונים כדי לראות מהו הכיוון של שוק העבודה והאם כיוון זה יצדיק הפחתות ריבית. פאוול אומר בפירוש כי הם מסתכלים על הממוצע השלושת החודשים האחרונים וששת החודשים האחרונים. במובן זה, תוספת המשרות בששת החודשים האחרונים עמדה על 175 אלף ובשלושת החודשים האחרונים על 151 אלף, קצב שממשיך להיות גבוה ממה ששוק העבודה האמריקאי דורש על מנת לשמור על יציבות בשיער האבטלה. לכן - תנאי ראשון להפחתת ריבית ביולי הוא דו"ח תעסוקה ממש נורא בחודש יוני. אבל, השווקים כבר נותנים הסתברות של 100% להפחתת ריבית".

"השוק הקשיב לנכונות להפחית ריבית ותרגם למעשה מיידי"

"הפד מודאג מהחולשה בתעשייה ומההשקעה של המגזר העסקי אך מדגיש כי החולשה הזו מאפיינת כרגע את כל העולם ומקורה גם בהאטה הכלכלית בסין, גם במתיחות עקב מלחמת הסחר, גם בשל בעיות פוליטיות שונות באירופה ועוד", המשיך בית-אור. "בהקשר זה, הוא מדגיש כי כרגע עדיין מדובר על סיכונים לאופק הצמיחה בארה"ב אך ההתפתחויות עדיין אינן מצדיקות הפחתת ריבית. הוא בפירוש אומר כי במהלך החודש הקרוב אנו נקבל הרבה יותר מידע כך שעד החלטת הריבית הבאה נהיה הרבה יותר חכמים. אמרה זו, בעיננו, מכוונת בעיקר לתוצאות הפגישה הצפויה בין הנשיא טראמפ לבין נשיא סין אשר צפויה להתקיים בסוף החודש ואשר תיתן לנו כיוון לגבי מלחמת הסחר במהלך החודשים הבאים".

"הפד אמנם הולך להפחתות ריבית אבל הציב אתמול הרבה מאוד תנאים כדי שמהלך כזה יקרה כבר ביולי. עם זאת, השוק בעיקר הקשיב לנכונות של הפד להפחית ריבית ותרגם את זה למעשה מיידי. שלא יובן לא נכון, הפחתת ריבית ביולי בהחלט יכולה לקרות אבל כפי שכתבנו לא מעט בזמן האחרון, כדי שזו אכן תקרה, אנו צריכים לראות שטף רע מאוד של נתונים בשבועות הקרובים והחרפה של מלחמת הסחר. האם שוק האג"ח כבר יודע שזה מה שהולך לקרות? אנחנו הראשונים שניתן קרדיט למסרים ששוק האג"ח שולח אך נראה כי בשלב הזה, המסר קיצוני מדי ומהיר מדי".