סאיקי החלה לשווק את משאף הקנאביס שלה בבתי המרקחת ולבית

המוצר משווק על ידי טבע ישראל וסלא • "בניסויים הקליניים שלנו הראינו כי המינון הדרוש נמדד במיקרוגרמים"

ד"ר איתן חי / צילום: איל יצהר
ד"ר איתן חי / צילום: איל יצהר

חברת סאיקי מדיקל הודיעה היום על השקת משאף הקנאביס שלה, אשר מאדה בחימום מנות מדודות של קנאביס ומאפשר שאיפה של מינון מדוייק של החומר. המוצר ישווק לבתי המרקחת על ידי טבע ישראל ולבתי הלקוחות על ידי סלא, חברת ההפצה של טבע. ניתן יהיה לרכוש אותו באמצעות מרשמי קנאביס רפואי שהונפקו בתנאי הרפורמה החדשה (על פי הערכות בוק מדובר כבר היום בכ-2000 מתוך כ-40,000 מטופלו הקנאביס הרפואי בארץ אשר נכללים כבר תחת הרפורמה החדשה, והמספר עולה בהדרגה). עלות המוצר תהיה 1950 שקל תשלום חד פעמי למשאף ועוד 740 שקל למחסנית, אשר יכולה להספיק לחודש-חודשיים תלוי במינון הספציפי שרשם הרופא למטופל.

החברה הפתיעה היום וטענה כי בניסוי שערכה, הסתבר קנאביס המכיר רק 250 מיקרוגרם THC בכל מנה נשאפת הם מספיקים כדי ליצור את האפקטים הרפואיים הרצויים של הקנאביס כאשר נוטלים אותו בצורה כזו. לכן, זהו המוצר שתשווק החברה בישראל. מוצרי המתחרים, הניתנים בעישון או בבליעה, מכילים לרוב עשרות עד מאות מיליגרם חומר פעיל בכל מנה (כלומר כמעט פי 1000), אם כי לא ניתן לדעת כמה מן החומר מגיע לגוף.

ההבדל במינון הוא בגלל צורת המתן או כי המעשנים נוטלים היום מינונים גבוהים מידי?
פרי דוידסון, מנכ"ל סאיקי: "בניסויים שערכנו ראינו כי הכמות של החומר הפעיל שמגיעה לדם כשמשתמשים במוצר שלנו היא נמוכה יותר מאשר זו שמגיעה לדם של משתמשים בקנביס בעישון. הכמות שאנחנו נותנים מספיקה כדי ליצור את האפקט". את שאר המסקנות מזמין אותנו דוידסון להסיק לבד.

כשרופא רושם היום קנאביס הוא צריך לרשום מוצר שנופל לאחת מהקטגוריות של 'הספר הירוק' של משרד הבריאות, אבל נראה שלא נכון למדוד את שיעור ה- THC במוצר שלכם כפי שמודדים אותו במוצרים לעישון או בליעה. אז תחת איזו קטגוריה של "הספר הירוק" אתם נופלים?
דוידסון: "הקטגוריות של הספר הירוק בעיקרון לא מתאימות לנו, אבל עשינו התאמות יחד עם משרד הבריאות כדי שאפשר יהיה לרשום את המוצר שלנו על פי הספר הירוק".

המוצר של סאיקי נוסה עד היום בכמה מאות מטופלים שטופלו בתוך בתי החולים. חומר הגלם במוצר מיובא כיום מהולנד באישור מיוחד של משרד הבריאות, כאשר הכוונה בהמשך היא לעבוד עם מגדלים ישראלים, איתם נערכים בימים אלה תהליכי מו"מ.

בפני טבע יהיה אתגר של חינוך שוק לשכנע את הרופאים והרוקחים (ודרכם את הצרכנים) כי העובדה שהמשאף מספק מה אחידה במינון נמוך יותר, מצדיקה את התשלום הנוסף על המכשיר. לאידוי יתרונות על פני העישון, על חסרונותיו הבריאותיות, ועל צריכת הקנאביס בבליעה, שבה המינון עוד פחות מפוקח מאשר בעישון. דוידסון מוסיף כי השימוש באידוי מאפשר תגובה מהירה של הגוף לחומר, הפחתת המינון הנדרש מפחיתה את ההשפעות הפסיכואקטיביות הלא רצויות, והמכשיר גם מאפשר פידבק על כמות החומר שנשאפה. סאיקי תפעיל שירות תמיכת אחיות ללא תשלום לרוכשי המוצר.

החברה מתכננת להשיק את המוצר גם בחו"ל בשנה הבאה. בימים אלה מתקיימים דיונים מתקדמים עם מפיצים. בהמשך מתכננת החברה לפתח את המשאף לחומרים נוספים, צמחי מרפא ותרופות מרשם.

בסאיקי הושקעו עד היום 83 מיליון דולר, בין היתר על ידי חברת הטבק פיליפ מוריס וקרן Ourcrowd.

היו"ר הרפואי של החברה הוא ד"ר איתן חי-עם, לשעבר מנכ"ל משרד הבריאות והמרכז הרפואי סורוקה.