בינתיים בעזה: הכסף הקטארי ממשיך לתחזק את השקט היחסי ברצועה

בנתיים בעזה: ביום שישי האחרון החלה חלוקת 10 מיליון דולרים מקאטר לכמאה אלף משפחות נזקקות ברצועה - 100 דולר למשפחה

תקיפה ישראלית ברצועת עזה, אוקטובר 2018 / צילום: רויטרס
תקיפה ישראלית ברצועת עזה, אוקטובר 2018 / צילום: רויטרס

הכסף מקטאר ממשיך לזרום: אותם דולרים שבתחילה הגיעו במזוודות, ואחר כך בשל פרסום תמונת המזוודות המביישת הועברו דרך בנק הדואר, ממשיכים לתחזק באופן בלעדי את השקט היחסי כבר יותר מחצי שנה.

אף שהכסף הגיע לבנק הדואר ברצועה לפני ארבעה ימים, ממש ביום שישי האחרון החלה חלוקת 10 מיליון דולרים לכמאה אלף משפחות נזקקות ברצועה: 100 דולר למשפחה. חלוקת הכספים למשפחות הנזקקות מתפרסת על פני ארבעה ימים, בין השאר כדי לאפשר לישראל לבקר את התהליך.

שתי סיבות לעיכוב בתחילת חלוקת הכספים: האחת, על פי דיווחים פלסטינים, דרישה ישראלית להוציא מרשימת המשפחות הנזקקות את אלה שאחד מבניהן נפצע או מת במהומות שעל הגדר. לפי גורמים ישראליים, הקריטריונים לקבלת הכסף ברורים, ונקבעו בשיתוף נציג האו"ם ניקולאי מלאדנוב והשליח הקטארי מוחמד אל עמאדי, וכל מי שלא עומד באמות מידה אלה הוצא מהרשימה. על פי מקורות בחמאס, כמעט לא נעשה שינוי ברשימות בעקבות הדרישות הישראליות.

עיכוב שני נגרם בשל דיווחים שהגיעו לצד הישראלי, המפקח על העברת הכספים, ולפיהם מקצת הכספים מקטאר מגיעים לאנשי הזרוע הצבאית של חמאס. לפי הדיווחים, פעילים בגדודי עז א-דין אל-קסאם ומפקדי גדודים בזרוע הצבאית מקבלים את הכסף דרך מקורבים ששמותיהם ברשימת הזכאים אשר אושרה בידי ישראל. לחמאס הועבר מסר ישראלי: "נעשה שיימינג ברשתות החברתיות ובכלי התקשורת הרבים לאותם מפקדים בחמאס הגוזלים מפיהם של הנזקקים את פת הרעב הדלה שהם מקבלים". לא ברור אם המסר יעשה את שלו, אבל יהיה מעניין לראות את השיימינג הזה ואת השפעותיו.

אגב, איראן מעבירה כסף במסלול נפרד למשפחות של מחבלי חמאס והג’יהאד האיסלמי שנהרגו או נפצעו בעימותים עם ישראל. המענק האחרון שהועבר היה בהיקף של יותר מחצי מיליון דולר ליותר מאלף משפחות כאלה.

מאוקטובר העבירה קטאר לרצועת עזה 150 מיליון דולר, כ-90 מיליון דולר מהם תשלומים לחברות אנרגיה ישראליות עבור הסולר לתחנת הכוח ברצועה. 30 מיליון דולר עברו למשפחות נזקקות, 10 מיליון עברו לתשלומי משכורות פקידי הממשלה (אבל התשלום הופסק) ו־10 מיליון דולר עברו לפרויקטים של האו"ם. הקטארים הקצו בתשלום האחרון 5 מיליון דולר לפרויקט התעסוקה של האום Cash for work שאינו במסגרת אונר"א, הארגון הנשלט למעשה בידי חמאס. ישראל מחזיקה הבטחה מפורשת של השליח מלאדנוב שהכסף הזה מנוהל על ידי אנשי האו"ם והכסף משמש למטרות שאליהן הוא מיועד.

לאן הלכו 150 מיליון דולר מקטאר?
 לאן הלכו 150 מיליון דולר מקטאר?