ארדואן איבד את איסטנבול: מפלגת האופוזיציה צפויה לנצח בשנית

לאחר ספירת 97% מהקולות נראה כי מועמד האופוזיציה אקרם איממוגלו מוביל עם 53% מהקולות, ואילו למועמד של ארדואן, בינאלי יילדרים, יש רק 45% מהקולות

יונים עפות ליד פוסטר של נשיא טורקיה ארדואן / צילום: Goran Tomasevic, רויטרס
יונים עפות ליד פוסטר של נשיא טורקיה ארדואן / צילום: Goran Tomasevic, רויטרס

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן נחל פעם נוספת תבוסה בבחירות החוזרות לראשות העיר איסטנבול. לפי "CNN", לאחר ספירת 97% מהקולות מועמד האופוזיציה אקרם איממוגלו - שזכה גם בהצבעה המוקרית שנערכה במרץ - מוביל עם 53% מהקולות, ואילו למועמד של ארדואן, בינאלי יילדרים, יש רק 45% מהקולות. 

יילדרים כבר בירך את איממוגלו. "נראה שהיריב שלי מוביל בבחירות", אמר יילדרים. "אני מברך אותו. הבחירות האלו הוכיחו שהדמוקרטיה מתפקדת בטורקיה. אני מקווה שאיממוגלו ישרת את הציבור כראוי". 

אקרם איממוגלו מצביע בבחירות החוזרות לראשות איסטנבול  / צילום: Cansu Alkaya, רויטרס
 אקרם איממוגלו מצביע בבחירות החוזרות לראשות איסטנבול / צילום: Cansu Alkaya, רויטרס

בהצבעה המקורית, שנערכה ב-31 במרץ, ניצחה מפלגת העם הרפובליקאית (CHP) ברוב זעום את מפלגת הצדק והפיתוח (AKP) של ארדואן בעיר הגדולה ביותר במדינה - תבוסה אלקטורלית נדירה לנשיא. אך לאחר ש-AKP ערערה במשך כמה שבועות על תוצאות הבחירות, ביטלה מועצת הבחירות העליונה של טורקיה את הבחירות בשל אי-סדרים.

לפני הבחירות, ארדואן חזר על הצהרתו כי "מי שמנצח באיסטנבול יזכה בטורקיה". הפסד שני באיסטנבול, שארדואן כיהן כראש העיר שלה בשנות ה-90, יביך את ארדואן ויחליש את מה שנראה עד לאחרונה כאחיזתו האיתנה על השלטון. תבוסה שנייה ל-AKP תאפשר גם לשפוך אור רב יותר על מה שמועמד CHP לראשות איסטנבול, איממוגלו, מתאר כבזבוז של מיליארדי לירות טורקיות בעיריית איסטנבול, שתקציבה עומד על כ-4 מיליארד דולר. ניצחון שני לאיממוגלו עלול בסופו של דבר גם להוביל להקדמת הבחירות הכלליות בטורקיה, שמועדן המקורי נקבע ל-2023, וכן לחילופי גברי בממשלה ואף לשינוי מדיניות החוץ.