הממונה על שוק ההון מקל על היועצים הפנסיוניים: יוכלו לנמק ללקוח כראות עיניהם

על פי טיוטת הסדרה חדשה של משה ברקת, מסמך ההנמקה שהיועצים הפנסיוניים חייבים למלא בעת מכירה או מתן שירות בתחום הפנסיוני לא יוגבל יותר למבנה של המסמך האחיד שנקבע עבור על ידי הפיקוח

משה ברקת / צילום: תמר מצפי
משה ברקת / צילום: תמר מצפי

לאחר שנים של טופסי הנמקה שהוכתבו לעוסקים בהפצת חיסכון פנסיוני לציבור הרחב על רשות שוק ההון ובעבר אגף שוק ההון, הולך לחול שינוי משמעותי בהיבט זה.

הממונה על רשות שוק ההון, ד"ר משה ברקת, יוצר הפרדה בין היועצים הפנסיוניים האובייקטיביים, שנוצרו ברפורמת בכר, לבין סוכני הביטוח, כשהוא מפרסם היום טיוטת חוזר ש"תאפשר ליועצים פנסיוניים למסור ללקוחותיהם גרסה עצמאית של מסמך ההנמקה".

על פי טיוטת ההסדרה החדשה של ברקת, מסמך ההנמקה שהיועצים הפנסיוניים חייבים למלא בעת מכירה או מתן שירות בתחום הפנסיוני, לא יוגבל יותר למבנה של המסמך האחיד שנקבע על ידי הפיקוח, כאשר החובה שחלה על סוכן הביטוח למלא את המסמך שקבעה הרגולציה תיוותר ללא שינוי. "זאת מאחר שיועצים פנסיונים פועלים מול הלקוח ללא כל זיקה ישירה למוצר פנסיוני או לגוף מוסדי", כדברי רשות שוק ההון היום.

לאורך השנים מסמך ההנמקה ריכז המון עניין וביקורת מצד סוכני הביטוח, שטענו לא אחת כי הוא ארוך מדי ומקשה עליהם. ברשות שוק הון טוענים היום כי "ההוראה החדשה באה לחזק את מעמדו של היועץ הפנסיוני האובייקטיבי" והיא עושה זאת באמצעות כך שהיא "מאפשרת לו מרחב פעולה רחב יותר".

מסמך ההנמקה כולל חובות גילוי ניכרות מצד הסוכן או היועץ הפנסיוני, כולל על התגמול שהוא מקבל מהיצרנים הפנסיוניים, כמו גם הליכים של בדיקת צרכים של הלקוח, ואת הנימוקים שהביאו אותו להמליץ ללקוח על המוצר הפנסיוני המסוים ועל הגוף המנהל שעליו המליץ.

מסמך ההנמקה הוא תולדה של רפורמת בכר, ושל יצירת מעמד היועץ האובייקטיבי בתחום הפנסיוני, שניתן בעיקר באמצעות מערך ההפצה הפנסיוני של הבנקים. עתה קובע הרגולטור כי "ההוראה החדשה אינה מחייבת את היועץ להיצמד בהכרח לפורמט הקבוע בהוראות הממונה על שוק ההון" ו"בכך מייחדת אותו מבעלי רישיון אחרים (כלומר, סוכני הביטוח או המשווקים שעובדים אצל המוסדיים, ר"ש)".

בכל אופן, הרשות מפרטת כי "במסגרת מסמך ההנמקה, יועץ פנסיוני יהיה חייב לפרט את השיקולים העיקריים והנימוקים להמלצתו ללקוח, בעת תכנון מבנה תיק החיסכון הפנסיוני שלו, כאשר ההוראה החדשה אינה מחייבת את היועץ להיצמד בהכרח לפורמט הקבוע בהוראות הממונה על שוק ההון".