נתג"ז תרכוש מאנרג'יאן את המקטע המזרחי בתשתית הולכת הגז, תמורת 369 מיליון שקל

לפי ההסכם שנחתם אתמול אנרג'יאן תבנה ותעביר לנתג"ז את המקטע המזרחי של מערכת הולכת הגז, הכוללת מקטע ימי (המתחיל 10 ק"מ מהחוף) ומקטע חופי • שטייניץ:  "ההסכם הינו צעד משמעותי בפיתוחם של מאגרי גז קטנים ובינוניים בעתיד, שיוכלו להשתמש באותה תשתית של חברת נתג"ז"

מתיוס ריגס, יובל שטייניץ ונציגי אנרג'יא ן/ צילום: חן גלילי
מתיוס ריגס, יובל שטייניץ ונציגי אנרג'יא ן/ צילום: חן גלילי

אנרג'יאן, המחזיקה ברישיונות הפיתוח למאגרים כריש ותנין, חתמה אתמול (ב') על הסכם מפורט עם חברת נתיבי גז הממשלתית (נתג"ז). לפי ההסכם, אנרג'יאן תבנה ותעביר לנתג"ז את המקטע המזרחי של מערכת הולכת הגז, הכוללת מקטע ימי (המתחיל 10 ק"מ מהחוף) ומקטע חופי. נתג"ז תשלם לאנרג'יאן 369 מיליון שקל עבור הקמת המערכת, ותישא באחריות לתחזוקה שלה. אנרג'יאן לא תצטרך לשלם על שימוש במערכת, אך זו תוכל לשמש גם מאגרים אחרים בעתיד.

המערכת תכלול תחנת קבלה ימית שתמוקם כ-10 ק"מ מערבית מחוף דור, צינור הולכת גז ימי שיונח על קרקעית הים, וכן תחנת קליטה יבשתית, שתפקידה מדידה, ויסות וחיבור למערכת ההולכה. המערכת תהיה מסוגלת להוליך עד כ-12BCM (סה"כ כ-1.6 מיליון מ"ק/שעה). המאגר הראשון שיחובר למערכת יהיה כריש, אשר חברת אנרג'יאן מחזיקה ברישיון לפיתוחו. מסירת המקטע לנתג"ז תתרחש בסמוך לאחר תחילת הזרמת הגז ממאגר כריש, הצפויה בשנת 2021.

‎שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ: "ההסכם הינו צעד משמעותי בפיתוחם של מאגרי גז קטנים ובינוניים בעתיד, שיוכלו להשתמש באותה תשתית של חברת נתג"ז. הצעד הזה, שמאפשר שיתוף בתשתיות ההולכה אל החוף על ידי מספר מאגרים, יעודד את המשך חיפושם ופיתוחם של מאגרים קטנים ובינוניים בעתיד, ויתרום לחיזוק הביטחון האנרגטי של מדינת ישראל".

מנכ"ל אנרג'יאן נפט וגז, מתיוס ריגס: "אנו מודים להנהלה ולצוות המקצועי של נתג"ז על שיתוף הפעולה - הממחיש מחויבות ממשית לפיתוח המאגרים כריש ותנין ולפיתוח של מאגרי גז טבעי גם בעתיד".

‎יושב ראש דירקטוריון נתג"ז איתן פדן הוסיף כי "בהתאמות נספות תוכל המערכת גם להוות בסיס לפרויקטים וייצוא גז ישראלי ליעדי ייצוא מעבר לאלו הקיימים היום".