אבווי רוכשת את חברת התרופות אלרגן בכ-63 מיליארד דולר - פרמייה של 45% על מחיר השוק

לפי דיווח של "הוול סטריט ג'ורנל", חברת התרופות אבווי תרכוש את אלרגן תמורת יותר מ-60 מיליארד דולר • מדובר במחיר המשקף שווי של 188 דולרים למניה - פרמייה של 45% על מחיר השוק

ברנט סונדרס, מנכ"ל אלרגן / צילום: רויטרס
ברנט סונדרס, מנכ"ל אלרגן / צילום: רויטרס

מיזוג ענק בפארמה? חברת אבווי (AbbVie), קרובה לרכישת חברת התרופות אלרגן בכ-60 מיליארד דולר, כך לפי דיווח של ה"וול סטריט ג'ורנל". 

לפי הדיווח עולה כי אבווי תשלם 188 דולר לכל מנייה של אלרגן, פרמייה של 45% על מחיר השוק. בעלי המניות של אלרגן יקבלו למניה 120.3 דולר ועוד 0.866 ממניית אבווי. 

מנייתה של אבווי צונחת בכ-10% בוול סטריט ברקע לדיווח. מנגד, מנייתה של אלרגן מזנקת בכ-30%. 

הדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל" מספק רוח גבית לסקטור הפארמה שמציג היום מיזוג בפרמייה ענקית על מחיר השוק. מנייתה של אנדו קופצת בכ-5% בטרום, וגם בשוק המקומי הדיווח עורר אופטימיות כאשר פריגו עולה בכ-1% ומניית טבע  רשמה מהלך חד, מירידה של 1.5% לעלייה של 3%. נזכיר כי את החטיבה הפחות אטרקטיבית של אלרגן, אקטביס ג'נריקס, רכשה טבע הישראלית שנטלה חוב עתק ושילמה 45 מיליארד דולר לטובת העניין, רכישה שגררה את החברה הישראלית למצולות וחוב שעומד כיום סביב 27 מיליארד דולר.

אבווי, נוסדה כפיצול (ספין אוף) מחברת אבוט בשנת 2013, צופה כי הרכישה תתרום 10% לרווח המתואם בשנה הראשונה. עוד צופה החברה כי הרכישה תתרום להפחתת החוב לטווח של 18-15 מיליארד דולר לפני סוף שנת 2021.

אלרגן שפועלת מדבלין, אירלנד, תתרום בנוסף עם הרכישה לדומיננטיות בשוק הבוטוקס וגם בתחום היופי בהיקף שנאמד ב-8 מיליארד דולר ויותר בשנה, וכן בכמה טיפולי עיניים פופולריים, כאשר אבווי נערכת לסוף הגנת הפטנט על התרופה הנמכרת ביותר בעולם שלה, Humira. לתיקי המוצרים של שתי החברות יש חפיפה מסוימת בטיפולים למוח, בריאות נשים, קיבה ומחלות נוספות, מה שצפוי לגרור את התייחסות ההגבלים העסקיים ומכירת פעילות מקבילה. עם זאת, השילוב עם אלרגן יכניס את אבווי לתחום חדש של החלקת קמטים, הארכת ריסי עין והסרת סנטר כפול.

אלרגן הייתה אמורה להימכר לפייזר לפני כ-3.5 שנים בתמורה לסכום גבוה משמעותית, 160 מיליארד דולר, אך הרשויות בארה"ב טירפדו את העסקה. עוד לפני ניסיון הרכישה על-ידי פייזר, אלרגן בגילגולה הקודם התמודדה עם ניסיון השתלטות עוינת מצד Valeant, וה"אביר הלבן" שהציל אותה מההשתלטות הייתה חברת אקטביס הגנרית, שרכשה אותה ב-2014 בעסקה של 70 מיליארד דולר. כעבור חודשים ספורים, החברה המאוחדת מכרה את הזרוע הגנרית שלה - אקטביס - לטבע הישראלית תמורת קרוב ל-40 מיליארד דולר, והצליחה להימלט מהשחיקה העצומה בשוק זה בארה"ב בשנים האחרונות.

בחודש שעבר אלרגן דיווחה על דוחות טובים מהצפוי לרבעון הראשון, והעלתה את התחזית לשנה כולה כאשר מכירות הבוטוקס הגיעו לטווח העליון של התחזיות עם צמיחה של 2% ל-3.6 מיליארד דולר. לשנה כולה אלרגן צופה הכנסות בטווח של 15.4-15.1 מיליארד דולר, על רווח של 16.55 דולרים למניה. מדובר בתחזית הגבוהה ב-20 סנט מהתחזית הקודמת שסיפה אלרגן.