האישום נסגר בקול ענות חלושה: עבודות שירות למנכ"ל כ.א.ל אינטרנשיונאל לשעבר

פרשת כ.א.ל נחשפה ב"גלובס" לפני מספר שנים בסדרת תחקירים שפירסם הכתב משה ליכטמן על חברת ויזה כ.א.ל בהם נחשפו חשדות למרמה ולשוחד של בכירים בה • עשור אחרי נגזרו על סטיב גרינשפן 6 חודשי עבודות שירות וקנס בסך 100 אלף שקל

הימורים ברשת/ צילום: שאטרסטוק
הימורים ברשת/ צילום: שאטרסטוק

כעשור לאחר פריצתה של הפרשה הידועה כ"פרשת סליקת אתרי ההימורים והפורנו בחברת כ.א.ל" לתודעה, מסתיים עוד אישום בקול ענות חלושה: נשיאת בית משפט השלום בראשון-לציון, השופטת עינת רון, גזרה הבוקר (ג') את דינו של מנכ"ל כ.א.ל אינטרנשיונאל לשעבר, סטיב גרינשפן, ששימש גם כסמנכ"ל הסחר בכ.א.ל, והטילה עליו 6 חודשי עבודות שירות וקנס בסך 100 אלף שקל. בכך דחתה השופטת את בקשת הפרקליטות להטיל על גרינשפן 6 חודשי מאסר בפועל.

פרשת כ.א.ל נחשפה ב"גלובס" לפני מספר שנים בסדרת תחקירים שפירסם הכתב משה ליכטמן על חברת ויזה כ.א.ל (מוסף G, "פורנו, הימורים ו-ויזה כאל" , 27.8.2009) בהם נחשפו חשדות למרמה ולשוחד של בכירים בה. בעקבות החשיפות בדקו ויזה העולמית ומסטרקארד העולמית את מערך ניהול הסיכונים של כאל וקנסו אותה. במקביל פתח בנק ישראל בבדיקה שקטה של הקשרים בין חברות האשראי הישראליות לחברות סליקה באינטרנט ובתי עסק מקוונים, ובהמשך נפתחה גם חקירה פלילית בפרשה שהובילה לכתבי אישום נגד חברת כ.א.ל, מנהלה לשעבר, בועז צ'צ'יק, גרינשפן ואחרים.

מהאישומים עלה כי כחלק מפעילות המרמה הנרחבת של החברה ובכיריה, קלטה חברת כאל לסליקה, בהוראתם של צ'צ'יק וגרינשפן, אתרי הימורים רבים באינטרנט, בהם הימרו מהמרים אמריקאים. זאת, בניגוד להנחיות ולנוהלי ארגוני האשראי הבינלאומיים. לשם כך הסוותה חברת כאל את סליקת עסקאות ההימורים ונתנה להם כסות של פעילות בתחומי מסחר לגיטימיים אחרים.

בין השנים 2016 ל-2018 חתמו מרבית הנאשמים בתיק על הסדרי טיעון, הורשעו ודינם נגזר, ובהם גם צ'ציק - עליו הוטלו 4 חודשי עבודות שירות בלבד וקנס בסך 350 אלף שקל. בגזר דינו של צ'צ'יק ציין בית משפט, כי את עיקר הפעילות הפלילית ביצע סטיב גרינשפן, והמיוחס לצ'צ'יק הוא שלא פיקח כנדרש על פעילותו של גרינשפן.

גם גרינשפן חתם על הסדר טיעון, במסגרתו הוא הודה והורשע בקבלת דבר במרמה, והוסכם כי הפרקליטות תבקש להטיל עליו 6 חודשי מאסר, בעוד סנגוריו יבקשו להסתפק ב-6 חודשי עבודות שירות. כן הוסכם כי יוטל על גרינשפן קנס בסך 100 אלף שקל.

בגזר הדין שניתן היום נמנעה הנשיאה רון מלהטיל על גרינשפן מאסר בפועל, בין היתר לאור העונשים הקלים שהוטלו על נאשמים אחרים בפרשה וחלוף הזמן בין ביצוע המעשים - בין 2004 ל-2009 (10-15 שנה).

התיק הסתיים בעונש מתון

עו"ד יעל גרוסמן וסאלי ליכט המייצגות את סטיב גרינשפן מסרו בתגובה: "בית המשפט דחה את בקשת התביעה להטיל מאסר בפועל והטיל עונש של עבודות שירות וקנס של 100 אלף שקל בלבד. בסופו של דבר, מכתב אישום חמור מאוד שבגינה שילמה כ.א.ל 85 מיליון שקל במסגרת הסדר מותנה, התיק נגד סטיב גרינשפן הסתיים בעונש מתון".