גם בנק לאומי ייצא מתל אביב ויעבור ללוד; העובדים יקבלו בתמורה מענק מיוחד בגובה 2% מהשכר

כך עולה מההסכמות על ההסכם הקיבוצי החדש בבנק לאומי שפורסמו, ושכוללות קיצוץ של 700 משרות, מהם פרישה מוקדמת של עוד 250 עובדים - כ-8% ממצבת העובדים • שכר המינימום בבנק יועלה ל-6,200 שקל לחודש

מירי רובינו ורקפת רוסק עמינח / צילומים: יונתן בלום, תמר מצפי
מירי רובינו ורקפת רוסק עמינח / צילומים: יונתן בלום, תמר מצפי

מטה ההנהלה של בנק לאומי ייצא ממרכז תל אביב ובדומה למה שעשו ועושים בנקים אחרים יעבור לשולי גוש דן, ובמקרה זה ללוד, כשבמקביל הוא מודיע על תוכנית נוספת לקיצוץ כוח העבודה בבנק. כך עולה מההסכמות אליהן הגיע בנק לאומי, שבניהול המנכ"לית רקפת רוסק עמינח, וועד עובדי הבנק, שבראשות יו"רית הוועד מירי רובינו.

על פי הודעת הבנק והוועד, "כחלק ממהלכי ההתייעלות, לאומי יעביר בהדרגה את משרדי הנהלת הבנק מתל אביב והמרכז למתחם קש"ב בלוד, במטרה לרכז את כלל משרדי המטה תחת קורת גג אחת", וזאת בדומה למעבר לראשל"צ שמוביל בנק דיסקונט, וליציאה ממרכז תל אביב שהוביל בעבר המזרחי טפחות, שכבר פועל ברמת גן. כפי הנראה, מדובר על כך שהמעבר יקרה במהלך תקופה של שנתיים.

במקביל, כאמור, ההסכמות בין הוועד להנהלה כוללות בין היתר תוכנית התייעלות, נוספת, שהפעם כוללת קיצוץ של 700 משרות עד סוף 2020. במסגרת זו מקווה הבנק כי 250 עובדים יפרשו עד תום השנה הנוכחית, במסגרת תוכנית פרישה. נכון לסוף 2018 היו בקבוצת בנק לאומי 9,740 עובדים, מתוכם 8,637 בבנק עצמו, כך שעל פי תוכניות ההנהלה, כפי שהוסכמו עם הוועד, עד סוף 2020 תקטן מצבת הבנק בכ-8%.

בבנק ציינו היום כי "בשל ההתקשרות בהסכם הקיבוצי יחול גידול חד פעמי בהתחייבויות האקטואריות של הבנק בסך של כ-400 מיליון שקל לפני מס (כ-250 מיליון שקל לאחר מס)", לצד "וגידול בהוצאות השכר ב-2019 בסך של כ-100 מיליון שקל לפני מס, מזה גידול חד פעמי בשל מענק החתימה, בסך של כ-60 מיליון שקל". כלומר, הבנק צופה עלייה קבועה של כ-40 מיליון שקל בהוצאות השכר שלו. כמו כן, בבנק מציינים כי "העלות הכוללת של התכנית מוערכת על ידי הבנק בכ-200 מיליון שקל לפני מס".

הסכם העבודה הקיבוצי החדש בקבוצת לאומי, כפי שסוכם בין ועד העובדים להנהלה לשנים 2019-2022, ושבגינו יקבלו עובדי הבנק בעלי ותק של יותר משנה מענק חתימה חד פעמי בגובה 6,000 שקל לעובד. אגב, בבנק הגדול השני אין הסכם עבודה עדכני כבר מאז תחילת 2018, כשהמועד לסיכום הסכם קיבוצי חדש, ורטרואקטיבי לתחילת 2018 ואילך, עדיין לא נראה באופק וזאת משום שהוועד אמור לבחור יו"ר חדש. או אז הוועד וההנהלה ישובו להתדיין בנושא.

ההסכם בין הוועד לבין הנהלת לאומי כולל הסכמות לפיהן עובדי הבנק יקבלו "קידום שכר שנתי בשיעור ממוצע של 3.5% בכל אחת מהשנים 2019-2022", כך שבסיכום ארבע השנים הם יקבלו תוספות בשיעור ממוצע של כמעט 15%. "בנוסף", מדווח הבנק, "העובדים יקבלו מענק קידום שכר חד פעמי בשיעור כולל של 2% בגין תוכנית התייעלות, אשר ישולם ב-2 פעימות: 1% ב-2019 ו-1% ב-2020. מלוא קידומי השכר יהיו דיפרנציאליים ובהתאם לביצועי העובד", הדגישו בבנק.

בנוסף, הוועד וההנהלה הגיעו להסכמה לפיה "השכר החודשי המינימלי להפרשות יעלה לסך של 6,200 שקל בשני שלבים, בשנים 2019 ו-2021", וזאת במקביל ל"הגדלת מרכיב ההפרשה לפנסיה לעובדים קבועים בעלי פנסיה צוברת". בוועד הדגישו עוד כי הושג סיכום לפיו "דמי ארוחות לפקידים" יושווה לזה שיש לסגל הניהולי והוא יכלל בהפרשות לפנסיה של העובדים בפנסיה הצוברת - כלומר הצעירים יותר. כמו כן, בוועד מציינים כי "תשלום הגנונים לזכאים יעלה ל-1,200 שקל" לחודש, כשבמקביל הושג סיכום לפיו יוספו ימי חופשה לעובדים ותופחת "מכסת השעות הנוספות הגלובליות".

בנוסף, ההסכם החדש כולל התייחסות לחתימה על הסכם קיבוצי חדש שבמסגרתו יועסקו עד 450 עובדים בתחומי הטכנולוגיה, הדיגיטל והדאטה. בבנק מסבירים בהקשר זה כי "ההסכם משקף את ההבנה כי תחומים אלו הם הכרחיים להצעדת הבנק קדימה וליישומה של הבנקאות החדשה, ולנוכח התמורות בעולם הבנקאות אשר הופכות יותר ויותר פעולות בנקאיות למבוססות טכנולוגיה. ההסכם החדש, שלא יכלול את מרכיב הקביעות, יקנה את הגמישות הנדרשת בניהול כוח האדם", הדגישו.