הגיוס הארוך ביותר: ממשלת ישראל גייסה 500 מיליון אירו באג"ח ל-50 שנה, בריבית של 2%

החשכ"ל רוני חזקיהו הודיע על הנפקה פרטית למשקיע מוסדי באירופה בהיקף של 500 מיליון אירו ל-50 שנה - גיוס החוב הארוך ביותר שנעשה עד כה • מדובר בניצול הזדמנות לאחר שבתחילת השנה המדינה גייסה חוב ל-30 שנה ב-2.5% ריבית • המלווה: אחת מקרנות הפנסיה הגדולות באירופה • כחלון: "הבעת אמון במשק הישראלי ובכך שמדינת ישראל כאן כדי להישאר"

רוני חזקיהו החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: משרד האוצר,
רוני חזקיהו החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: משרד האוצר,

החשב הכללי באוצר, רוני חזקיהו, החליט היום (ה') על ביצוע הנפקה פרטית למשקיע מוסדי באירופה בהיקף של 500 מיליון אירו ל-50 שנה. מדובר בגיוס החוב הארוך ביותר שנעשה עד כה, כשכל הגיוסים שנעשו עד היום היו לטווחים של עד 30 שנה. ההנפקה בוצעה בריבית קבועה באירו של 2%, המשקפת עלות נמוכה בהשוואה להנפקות ארוכות קודמות.

ממשרד האוצר נמסר כי דירוג האשראי של מדינת ישראל הביא לגידול בביקושי המשקיעים האיכותיים לחוב של ממשלת ישראל, ולראיה - בינואר האחרון הממשלה ביצעה הנפקה ציבורית בהיקף של 2.5 מיליארד אירו. המשקיע בהנפקה זו הוא קרן פנסיה מהגדולות והמובילות באירופה הנחשבת למשקיעה איכותית, אשר לא השקיעה בעבר באגרות החוב של מדינת ישראל.

החתמים בהנפקה היו Barclays ו-Deutsche Bank, המשמשים כעושי שוק ראשיים באג"ח ממשלתיות.

הריבית שבה גוייס הסכום יכולה להיחשב לאטרקטיבית עבור המדינה: להשוואה בתחילת השנה המדינה גייסה 1.25 מיליארד אירו ל-30 שנה בריבית של 2.5%. הגיוס הנוכחי, שהיה בלתי מתוכנן מראש, נולד לפני שבועיים אז התקבלה ביחידת החוב באוצר, בניהולו של סגן בכיר לחשב הכללי גיל כהן פנייה מאחת מקרנות הפנסיה הגדולות באירופה. "במהלך השנה אנחנו מקבלים פניות רבות ממשקיעים מוסדיים אך מסרבים לרובן" אמרו ל"גלובס" גורמים באוצר "הסיבה לכך שהחלטנו הפעם לקבל את ההצעה הייתה כפולה: ראשית, משקיע חדש ומכובד, שמצטרף בעקבות הגיוס לבסיס המשקיעים שלנו ושנית, תנאי מימון אטרקטיביים". בשנה שעברה בוצע גיוס חוב דומה לקרן עושר ריבונית של אחת ממדינות אסיה שהלוותה למדינה 250 מיליון דולר לשלוש שנים ללא ריבית. המשקיע, כאמור, אחת מקרנות הפנסיה הגדולות באירופה, היה זה שהתעקש על חוב ל-50 שנה, כאשר המדינה מגייסת ל-30 שנה לכל היותר. באוצר לא רצו לחשוף פרטים על זהות המשקיע אך ציינו כי מדובר בגוף שאסטרטגיית ההשקעה שלו היא "קנה והחזק".

13% מהחוב הממשלתי של ישראל הוא במט"ח, שהם כ-100 מילארד שקל מתוך חוב כולל של מעל 700 מיליארד. משך החיים הממוצע של החוב הממשלתי הולך ומתארך ועומד כיום על כמעט 8 שנים לעומת 6.3 שנים בסביבות 2012.

שר האוצר משה כחלון מסר: "חוזקה של כלכלת ישראל נבחנת באמון המשקיעים והמוסדות הפיננסים העולמיים בה. ההנפקה הזו היא הבעת אמון בכלכלת ישראל ובמשק הישראלי, אך יותר מכך, היא מבטאת את אמון העולם בכך שמדינת ישראל כאן כדי להישאר".

חזקיהו מסר כי "הביקוש הגובר של המשקיעים המובילים בעולם להנפקות החוב הישראלי לטווח ארוך מסמל את האמון הרב בכלכלת ישראל ואת הגישה הנוחה של מדינת ישראל לשוקי ההון הבינלאומיים. ההנפקה לטווח זה נעשית כחלק מאסטרטגיית הארכת מח"מ החוב, המקבעת את הריבית הנמוכה לטווח ארוך".

גיל כהן, סגן בכיר לחשב הכללי ומנהל יחידת החוב, מסר כי "ההנפקה היא חלק ממדיניות ניהול החוב הכוללת הנפקות בשווקים הגלובליים לצורך גיוון מקורות המימון והגדלת בסיס המשקיעים הזרים בחוב מדינת ישראל".