מיסטר G | פיצ'ר

מטפסי צוקים או ציידי נופים? יש אטרקציות לכולם באצבע הגליל

באצבע הגליל, הרכס הצר והארוך בין עמק החולה ללבנון, יש נקודות תצפית על צפון ישראל ועומק לבנון - ואטרקציות שוות

מצודת הונין / צילום: יותם יעקובסון
מצודת הונין / צילום: יותם יעקובסון

יצא לכם פעם להיכנס לתוך בולען? מערת נזר, למרגלות מצפור חוסיין, דרומה למנרה, היא בעצם בולען קארסטי (ובלעז: דולינה), ואפשר להיכנס לתוכה. להבדיל מהבולענים המפורסמים לאורך ים המלח, בולען קארסטי נוצר כתוצאה מקריסת גג מערה שדפנותיה הומסו בבלייה כימית המכונה קארסט (התרכבות מי גשם עם פחמן דו חמצני יוצרת חומצה פחמתית שממיסה את הסידן). כשמתרחשת קריסת מערה, נוצר שקע בנוף. אל השקע הזה מתנקזים מי הנגר הזורמים מכל האזורים הגבוהים שמסביב, ולעתים אף יוצרים אגם או שלולית עונתית. המים הנקווים במערת נזר מתנקזים מהר, אבל בזכותם צומח בתוכה סבך צפוף של עצי תאנה.

אפשר להקיף את הבולען (יש לשמור על מרחק מהקצה), אבל הכי כדאי לרדת אל תוכו. הירידה היחידה ללא חבל נמצאת מצדו המערבי של הבולען (כשמתחילים להקיף אותו עם כיוון השעון, מגיעים אליה מהר). חלק גדול מדפנות המערה ניצבות בשיפוע הפוך, מה שמושך לכאן לא מעט מטפסי צוקים שוחרי אתגרים. בשנת 2005, באישור רשות שמורות הטבע, נקבעו 26 מסלולי טיפוס שונים.

לא חייבים להיות מטפסי צוקים בשביל למצוא עניין במקום. בימי קיץ חמים, זו פינה מקסימה ואפופת שלווה לשבת בה בצל התאנים וליהנות מהקרירות ומהשקט. בגלל הסחף הרב שזורם בחורף אל הבולען, הקרקע שבו מאובקת ולא נעים לשבת עליה. מומלץ לדבוק בסלעים או להביא מחצלת.

אבל לא רק בולען ומסלולי טיפוס ישנם באזור. אצבע הגליל, אותו רכס צר וארוך המפריד בין עמק החולה ללבנון, אוצר בתוכו נקודות תצפית מרשימות, הן לעומק לבנון והן לעבר צפון ישראל. למשל, מרפסת התצפית המונגשת והיפה שהוקמה לאחרונה סמוך למושב מרגליות. הנוף שנשקף ממנה מרהיב: קריית שמונה, צפון עמק החולה, הגולן והחרמון. בעבר התמקמו כאן כוחות תצפית של הצבא על מנת לאתר נפילות של קטיושות. מה טוב שהימים הללו חלפו, לפחות בגזרה זו.

ויש גם בונוס: בכניסה הצפונית למושב מרגליות ממוקמת מצודת הונין - מצודה צלבנית קטנה שחלשה על הדרך בין צור לצידון וקיומה מעיד על חשיבותו האסטרטגית של האזור. סביב המצודה נמצאים שרידי הכפר הונין, אחד משבעה כפרים שיעים שהתקיימו בשטח ישראל עד 1948.

התצפית הזו אינה היחידה באזור. כך, למשל, תצפיות יפות אל עבר צדו המערבי של הרכס - ומעבר לו - ניתן לערוך מהקצה המערבי של קיבוץ משגב עם. במקום לוחות תצפית המאפשרים התמצאות בשטח. הנוף משתפל מערבה לעבר נחל הסלוקי וצפונה לעבר נהר ליטאני. למרגלות התצפית נראים בתיו הקיצוניים של הכפר הלבנוני אל-עדיסה. הפסגה החשופה הסמוכה היא נבי אל עוודי, שבעבר די קרוב שטרם נשכח, היה עליה מוצב צה"לי. סמוך לכניסה למשק, ישנה תצפית נוספת, מזרחה, המכונה מצפה בנייה (על שם רב סרן בניה ריין שנפל במלחמת לבנון השנייה).

נקודת תצפית אחרת, שממנה אפשר להשקיף הן מזרחה והן מערבה, נמצאת מעט דרומה למנרה: מצפור חוסיין, על שמו של חוסיין עמאר, מג"ד גדוד 12 של גולני שנפל בסמוך לתצפית בשנת 1996.
מהצומת שלמרגלותיה, ניתן לצאת במסלול הליכה קצר אל מערת נזר ה"בולענית". דרומה ממנה נמצא אתר "סדקי יפתח", שבו מסלול מעגלי קצר ונוח אל תצורות קראסטיות מרשימות בדמות סלעים מחורצים וסדקים עמוקים בקרקע, שאליהם ניתן לרדת בעזרת ידיות אחיזה ולשוב ולעלות מצדם האחר - אטרקציה לילדים, כולל שפני סלע.

אפשר ללון במנרה לודג' (www.cliff.co.il, טל' 04-6905830) - הסנונית הראשונה בישראל לשלב בין לינה ואירוח לבין אטרקציות לחובבי אקסטרים, הכלולות בחבילה. מהלודג' צועדים רגלית לתחנה העליונה של רכבל מנרה, הרכבל הארוך ביותר בישראל (1,940 מ'). הרכבל, שלאחרונה חגג 20 שנה, הוא האטרקציה הראשונה שהוקמה במתחם, בתרומתה של הנדבנית אלזי צ'רני וינברג, שביקשה לסייע לתושבי קריית שמונה והסביבה לאחר מלחמת לבנון הראשונה.

לצד התחנה העליונה, קיר טיפוס לילדים ושביל "רגליים יחפות" עם סוגי קרקע שונים שמזמינים ללכת עליהם יחפים. ניתן לרדת את התחנה התחתונה, בדרום קריית שמונה, שבה מגלשות הרים במסלול באורך 1,200 מ' וטרמפולינת באנג'י דום. כדאי לעצור בתחנה שלצדה קיר טיפוס וסנפלינג. בשיתוף עם קק"ל, נפרצו בחורש המצוק מסלולי הליכה ורכיבה באופני שטח. לצדן, דרך נופית שבה ניתן לנסוע בכל סוגי הרכב.