הזינוק של הביטקוין הקפיץ את רועי סבג: "ביטקוין זה מניה, לא מטבע"

לפני כשבועיים מכר המשקיע הישראלי-קנדי ביותר מ-2 מיליון שקל חלק ממניותיה של חברת כריית הביטקוין הקנדית ביטפארמס, יום לפני שהפסיקה להיסחר בבורסת ת"א • לפני 3 חודשים הכריז סבג כי מכר את הביטקוין האחרון שלו, ומאז זינק הביטקוין ב-190%

רועי סבג / צילום: איל יצהר
רועי סבג / צילום: איל יצהר

הזינוק של הביטקוין אתמול (יום ד') מעל לרף של 13 אלף דולר, לראשונה מאז ינואר 2018, עורר גם את תשומת לבו של המשקיע הישראלי-קנדי רועי סבג. לטענתו, המטבע הדיגיטלי אינו נסחר כמטבע, אלא כמניה.

סבג, שבשנה שעברה היה הראשון שהכניס פעילות בתחום המטבעות הדיגיטליים לבורסת תל אביב, כשמיזג את השלד הבורסאי בלוקצ'יין כריה עם חברת כריית הביטקוין הקנדית ביטפארמס, צייץ אתמול בטוויטר: "בשווי שוק של יותר מ-200 מיליארד דולר, הביטקוין מדורג כאחד המטבעות הגדולים בעולם, אבל הוא עדיין תנודתי יותר מכמה ממטבעות הפיאט (מטבעות ריבוניים) הגרועים בהיסטוריה".

בציוציו בטוויטר הוסיף סבג כי הריכוזיות הגבוהה של כורי הביטקוין משווה את הכורים למנהלים שמובילים חברות ציבוריות ומציבה את מחזיקי הביטקוין כ"מחזיקי מניות בתאגיד ציבורי הפועל ליצירת רווח משותף". לדבריו, "רוכשי המטבעות הדיגיטליים משלמים מראש לכורים, שבתמורה משתמשים בכסף כדי לממן את תחזוקת הרשת. ועדיין, אין על זה באף מקום גילוי ברור או מידע על גורמי הסיכון. המטבעות נסחרים בבורסות והתאגיד הציבורי נוצר להערכת שווי המטבע".

משום כך, קובע סבג, הביטקוין צריך להיות מסווג כנייר ערך, ולא כמטבע. "בסופו של דבר, ההבנה הזאת מתבססת על המחשבה שהביטקוין, כמו כל תאגיד ציבורי, אינו מבוזר באמת. תעשייה שפועלת יחד לצורך אותה מטרה ותחת אותם כללים, יכולה להיראות מבחינה חוקית כתאגיד", הוא צייץ. לסיכום, הוסיף: "הנימוק הטוב ביותר להחזקת ביטקוין הוא 'מרוץ שקים' עם הזהב נגד מטבעות הפיאט".

הביטקוין עלה ביותר מ-200% מתחילת 2019

לפני כשבועיים, כפי שפורסם ב"גלובס", מכר סבג ביותר מ-2 מיליון חלק ממניותיה של ביטפארמס, יום לפני שמניות החברה הפסיקו להיסחר בבורסת תל אביב, לקראת מחיקתן מהמסחר. מניות ביטפארמס הוקצו לחברה קנדית חדשה בשם Bitfarms Canada, שמצפה לאישור מרשות ניירות ערך הקנדית כדי להתחיל להיסחר בבורסת TSXV בטורונטו.

סבג, שעם הפסקת המסחר במניות ביטפארמס בתל אביב החזיק ב-10% ממניותיה, הוא בעל השליטה והמנכ"ל בחברה הקנדית Goldmoney, שנסחרת בבורסת טורונטו. גולדמאני מספקת שירותי משמורת להחזקות בזהב.

לפני כשלושה חודשים, כפי שפורסם ב"גלובס", הכריז סבג כי מכר את הביטקוין האחרון שלו. בשלושת החודשים האחרונים זינק שער הביטקוין (BTC ) בכ-190%. היום, נכון לשעה 13:00 בצהריים, נסחר הביטקוין במחיר של כ-12 אלף דולר, לאחר שירד ב-5% ביממה האחרונה. אתמול בלילה טיפס הביטקוין לשיא יומי של 13,796 דולר - מחירו הגבוה מאז 15 בינואר 2018, לפי נתוני אתר CoinMarketCap.

שערו התנודתי של הביטקוין עלה בכ-35% בחודש האחרון, והוא גבוה כיום ביותר מ-200% משהיה בתחילת 2019. שווי השוק של הביטקוין, בהתבסס על מחירו היום, גבוה מ-213 מיליארד דולר. עם זאת, מחיר הביטקוין עדיין נמוך ב-40% משיא כל הזמנים שרשם בדצמבר 2017, אז הגיע לרמה של 20,089 דולר.