לקראת השבוע בשווקים: התחממות היחסים של טראמפ עם אסיה תקפיץ את המדדים?

השווקים מגלמים את ההסכמה בין טראמפ לשי ג'יפינג על הקפאת העלאות המכסים • פגישת טראמפ עם מנהיג צפון קוריאה בשטח המפורז עשויה לספק רוח גבית • ביום רביעי המסחר יהיה מקוצר, וביום חמישי הקרוב לא יתקיים מסחר בוול סטריט בשל יום העצמאות האמריקאי • מחיר הנפט יירכז עניין ברקע לפגישת אופ"ק • התחזית השבועית של "גלובס"

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ושליט צפון קוריאה, קים ג'ונג און, בפגישה בצפון קוריאה / צילום: רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ושליט צפון קוריאה, קים ג'ונג און, בפגישה בצפון קוריאה / צילום: רויטרס

המסחר בשוקי העולם צפוי להיפתח מחר (ב') בסימן סיום פסגת ה-G20, בה הנשיא טראמפ ונשיא סין ג'יפינג סיכמו על הפסקת אש בהטלת מכסים. אם לא די בכך, הנשיא האמריקאי רשם היסטוריה כאשר נפגש עם מנהיג צפון קוריאה בשטח המפורז בין הקוריאות. התרחיש הראשון כבר מגולם בשווקים, עם זאת, הפגישה עם מנהיג צפון קוריאה עשויה לספק דלק למדדים, אם כי העבר מלמד שהפגישה בין המנהיגים לאו דווקא מחייבת, כאשר לאחרי הפגישה הקודמת המתיחות בין הצדדים לא נעלמה.

ביום שישי האחרון המדדים המובילים בוול סטריט ננעלו בעליות, כאשר הנאסד"ק טיפס ב-0.5%, הדאו ג'ונס עלה ב-0.3% ומדד S&P 500 הוסיף 0.6% לערכו. ביום רביעי השבוע בוול סטריט המסחר יהיה מקוצר, וביום חמישי הקרוב לא יתקיים מסחר לרגל יום העצמאות האמריקאי (ה-4 ביולי). בהונג קונג הבורסה תהיה סגורה מחר לרגל יום ציון חזרת השליטה מבריטניה לסין.

ואלו האירועים שיעוררו עניין בשבוע הקרוב:

1. אחרי ה-G20: טראמפ מקנח עם התקרבות נוספת לקים

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נועד הבוקר (א') עם מנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג און בפעם השלישית, על רקע התקווה לסבב שיחות חדש על פירוק המדינה הקומוניסטית מנשקה הגרעיני. פגישתו עם קים ג'ון און בשטח המפורז מהווה הישג יוצא דופן כאשר היה טראמפ לנשיא הראשון שדרך על אדמת צפון קוריאה.

עוד קודם לכן, בסוף השבוע האחרון, הנשיא האמריקאי נפגש עם מקבילו הסיני, שי ג'יפינג, במסגרת פסגת ה-G20, כאשר השניים סיכמו על הפסקת הטלת המכסים ההדדית. מדובר בתרחיש שהיה מגולם בשווקים ובכל זאת, המדדים עשויים לרשום עליות נוכח אי הסלמה של היחסים בין טראמפ לאסיה.

"החגיגות הן לזמן מוגבל. חידוש המשא ומתן בין ארה"ב וסין והקפאת הטלת מכסים נוספים מצדן של שתי המדינות, הן חדשות טובות אבל ממש צפויות", אמר יניב חברון, האסטרטג הראשי של בית ההשקעות אלומות. "המחלוקת העיקרית היתה ונשארה קניין רוחני, או במילים אחרות הגנה מפני העתקות בסין. העניין הוא שהסיכוי שהגנה כזו, תאוגד בחוקים כלשהם בסין הוא אפסי. הסיבה היא שהגנה כזו, קלה ככל שתהיה, עשויה להוות מכה קשה לכלכלה הסינית".

"גם עכשיו שהשיחות מתחדשות, אין באמת יעד לסיום. המכסים נשארו וימשיכו להכביד על הכלכלה ובהסתברות לא נמוכה יעלו עוד בשנה הקרובה. בשורה התחתונה, העולם לא הולך למשבר כלכלי בעקבות עליית מדרגה במלחמת הסחר בין שתי המעצמות הכלכליות הגדולות בעולם, אבל הוא גם לא מקבל רוח גבית בעקבות פתרון ולכן ההתמתנות הכלכלית צפויה להימשך", סיכם חברון.

קית' וויד, הכלכלן הראשי של שרודרס הבריטי, אמר ל"גלובס", כי "בינתיים, התעריפים משבשים את שרשרת האספקה ​​ומכבידה על העלויות של החברות. הראיות מרמזות כי סין אינה משלמת את המכסים, כפי שטוען הנשיא טראמפ, ובמקום זאת אלו מכבידים על חברות וצרכנים בארה"ב. תמונת המסחר עשויה להשתפר בעקבות המפגש בין שי וטרמפ בפסגת ה G20. עם זאת, סקרים עסקיים עדיין מראים שיפור קל בהזמנות הסחר או הייצוא, דבר המצביע על שלושה חודשים של פעילות איטית במקרה הטוב. אמנם אנו אופטימיים על הסכם בסופו של דבר, אך הפער בין ארה"ב לסין על קניין רוחני וטכנולוגיה נראה רחב מדי כדי להוביל לעסקה מידית".

2. מאקרו

בארה"ב צפויים להתפרסם שלל נתוני מאקרו בשבוע הקרוב, אך החשוב מהם הוא מדד מנהלי הרכש שעשוי להפתיע לרעה על רקע התמתנות בהזמנות נוכח אי הוודאות ששררה טרם הפגישה בין טראמפ-שי ב-G20. מחר יפורסם מדדי מנהלי הרכש בתעשייה וביום רביעי יפורסם ובענפי השירותים. הכלכלנים בשוק מעריכים כי המדדים יציגו ירידה בפעילות גם במגזר התעשייה וגם בשירותים. נתון שקרוב ל-50 נקודות, או חמור מכך, יצביע על התכווצות הפעילות הכלכלית, עלול להכביד על רצונו של הפד לדחות את הפחתת הריבית מחודש יולי לספטמבר.

בסוף השבוע יפורסם בארה"ב דוח התעסוקה לחודש יוני ואחרי האכזבה בחודש קודם, הפעם צפויה קפיצה משמעותית ביצירת המשרות החדשות. לדברי אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגותף "רק דו"ח תעסוקה של 200 אלף משרות או יותר ישכנע את הפד שהדו"ח של מאי (שהראה תוספת של 75 אלף משרות בלבד) היה לא יותר מנתון חד פעמי ושהמגמה בשוק העבודה נותרה חזקה. אם לשפוט מתחזית הקונצנזוס שעומדת על 160 אלף משרות, זה לא התרחיש הסביר.

"עם זאת, על מנת לשים דברים בפרופורציה נזכיר שגם הדו"ח של פברואר היה חלש מאוד (20 אלף משרות) אבל אחריו הגיעו שני דו"חות חזקים (196 אלף ו-263 אלף במרץ ואפריל, בהתאמה) כך שלא מדובר על תרחיש הזוי לחלוטין. בהתאם לכל זאת, תוצאות הפגישה של טראמפ ושי לא שינו במאומה את ההערכות בשווקים ואלו מגלמים עדיין הסתברות של 100% להפחתת ריבית ביולי וסך הכל הפחתת ריבית של 100 נ"ב ב-12 החודשים הקרובים" אמר גרינפלד.

באירופה יפורסמו מדדי מנהלי הרכש שצפויים להצביע על התמתנות. בנוסף יפורסם נתון האבטלה שלפי התחזיות צפוי להיוותר ללא שינוי. עוד יפורסמו נתוני המכירות הקמעונאיות מרחבי היבשת.

3. בשוק המקומי - נתוני הגרעון

משרד האוצר צפוי לפרסם את נתוני ביצוע התקציב לחודש יוני. לפי נתוני חודש מאי, הגירעון התקציבי ב-12 החודשים האחרונים עומד על 3.8% תוצר ללא שינוי לעומת החודש שרדם לו. "החשש הוא כמובן מהתרחבות נוספת בגירעון התקציבי. כבר היום ברור שלא יהיה מנוס מקיצוץ רוחבי ועליית מסים כוללת", אמר יניב חברון מאלומות.

4. פגישת אופ"ק תשפיע על הנפט?

ביום שני הקרוב המדינות החברות בארגון אופ"ק (מפיקות הנפט הגדולות) צפויות להיפגש בווינה עם המפיקות שמחוץ לארגון, ולדון על המשך הקפאת קצב הפקת הנפט. תוקפו של ההסכם האחרון פג בסוף יוני.

נזכיר כי הפקת הנפט באיראן ובוונצואלה שנחתכה בשל הסנקציות מצד ארה"ב, 'תרמה' להורדת צד ההיצע. כך, קצב הפקת הנפט ירד ב-2.5 מיליון חביות לעומת ההסכמה לקיצוץ של 1.2 מיליון חביות ליום. 

5. רכבת הרים בביטקוין

לאחר שבשבוע שעבר רשם הביטקויון שיא של 17 חודשים, ואף התקרב לרמה של 14 אלף דולרים, המטבע הדיגיטלי ימשיך לעורר עניין השבוע, כשמחיר נע כעת סביב 11,500 דולרים.