בתי מלון | פיצ'ר

"אצלנו המאסה של Airbnb היא עדיין לא כמו בברצלונה"

איתן שוורץ, מנכ"ל מינהלת עיר עולם ותיירות בעיריית ת"א, מתכוון להרחיב את אזורי התיירות של העיר - אבל מצהיר: "חשוב לנו גם להתחשב בתושבים וליצור את האיזון"

איתן שוורץ, מנכ"ל מינהלת עיר עולם ותיירות בעיריית תל-אביב / צילום: שלומי יוסף
איתן שוורץ, מנכ"ל מינהלת עיר עולם ותיירות בעיריית תל-אביב / צילום: שלומי יוסף

בשבוע שעבר פרסמה עיריית תל-אביב חזון ותוכנית האב לתיירות לשנת 2030. התוכנית שואפת להכפיל את מספר חדרי הלינה בעיר (מ-10.5 אלף כיום), כשהיא יוצאת מנקודת הנחה שמספר התיירים שביקרו בתל-אביב ב-2018, כ-2.2 מיליון תיירים - יכפיל את עצמו בשנים הקרובות גם בלי התערבות. בין היתר שואפת העירייה לבזר את מוקדי התיירות מרצועת החוף, מרכז תל-אביב ויפו גם לכיוון רמת החייל או שוק התקווה ולעודד יזמים להקים בתי מלון גם דרך חיבור ליזמי נדל"ן.

איך אתם מגדירים את האזורים שיכולים למשוך תיירים?

איתן שוורץ, מנכ"ל מינהלת עיר עולם ותיירות: "אנחנו מסתכלים על אזורים עתידיים בעלי פוטנציאל. ברמת החייל יש הרבה משרדים, זה אזור שיש בו צמתים של תחבורה ציבורית עתידית, כולל הרכבת הקלה. לקחנו אזור אחר שמוגדר כמבואות יפו, שנמצא בטווח שבין בלומפילד, שבעתיד יארח משחקים בינלאומיים והכנסייה בפארק החורשות מצפון וביניהם בתי המלאכה. מבחינתנו יכול להתפתח שם משהו מעניין".

אחד החששות שמביע רון חולדאי מתייחס למחאה שהולכת ומתפשטת באירופה - מחאות של תושבים נגד תיירות - "אובר-טוריזם", בברצלונה, בוונציה ובליסבון התושבים מוחים נגד התיירים שמפריעים להם בשגרת החיים ושגוזלים מהם דירות (שמוקצות לאייר בי אנד בי במקום לתושבים).

"מהנדס העיר, אודי כרמלי אמר 'שהיתרון של העיר שהיא יכולה להסתכל לעבר ערים באירופה ולדעת מה יקרה בעוד 5-10 שנים'. הקולגות שלי בחו"ל מתמודדים עם דברים אחרים לגמרי. ואכן אנחנו מפרסמים תוכנית לא בעת משבר, אלא חמש שנים לפני משבר שעלול להתרחש. מחאות של תושבים נגד דירות Airbnb אין עדיין במאסות. יכול להיות שמי שגר בבניין שיש בו דירות להשכרה חווה גיהינום, אבל זה עדיין לא מאסה גדולה ברמה של עיר כמו ברצלונה או אמסטרדם".

ואתה רואה תיירים שמגיעים לרמת החייל?

"אנחנו רוצים עוד מלונאות שם לשרת גם את מי שסועד מטופלים בבתי חולים, יחד עם אורחים מחו"ל שבאים לקשת או עם הסטארט-אפים שיש שם. ברור שמי שבא להיות בחוף בתל-אביב לארבעה ימים לא ילון שם אבל תיירים עסקיים כן. יש הרבה מסעדות ברמת החייל שרואות ירידה בעסקים בערב, וגם זה אינטרס. הרעיון הוא לא לתת לשוק הפרטי לפעול לבד אלא לכוון אותו לאזורים הללו".

יש אזורים בתל-אביב שסימנתם על המפה והתושבים שם כבר מתחילים להיות שבעים מתיירים דוגמת פלורנטין.

"גם בנווה צדק ובכרם התימנים רואים ניצני התנגדות לתיירות, אבל עדיין התושבים בתל-אביב אוהבים תיירים. אנחנו מביאים בחשבון שגם בענף התיירות יש טרנד שתיירים מעדיפים להתרחק ממוקדי התיירות הקלאסיים ולחיות כמו מקומי. חשוב לנו להתחשב בתושבים וליצור את האיזון".

יזמים טוענים שהכניסה לתחום המלונאות מרתיעה בהיבט הביורוקרטיה והחזר ההשקעה שהוא לטווח רחוק.

"הקמנו פונקציה שעוסקת בתחום של פיתוח מלונאים. במטרה לספק One Stop Shop ליזמי מלונאות בביורוקרטיה מול העירייה ומול הרשויות. יש הרבה יזמות של אנשים חדשים שנכנסים לתחום. הרבה אנשים באים עם חלום לפתוח מלון של 12 חדרים כמו שהם לנו בו באנטוורפן. ואנחנו מדריכים אותם על התהליכים שיידרשו לעבור וכאלה שאפשר לעשות במקביל. השבוע למשל כינסנו יזמים לשולחן עגול לפגישה אחת עם מנהל הנדסה כדי לנסות לפתור דברים שתקועים".

מהנדס העיר דיבר על חיבור בין יזמי נדל"ן למלונאות, איך זה נעשה?

"יש הרבה אנשים שמחזיקים נכס, ורואים הזדמנות לעשות משהו אחר לנכס, משום שהתשואות היום במלונאות יותר גבוהות והסיכון פחת. הם לא יודעים איך להוציא את הרעיון אל הפועל. עשינו כבר חיבורים מוצלחים כאלה שהניבו הסבות של בנייני משרדים"

האם דרך זה אתם מקווים גם להגדיל את ההיצע הדל של פתרונות לינה במחירים עממיים שחסרים בתל-אביב?

" אני מאמין גדול בעיר גלובלית עם תיירים מגוונים, וגם זה חלק מהעניין, לעודד מלונאות עממית דרך זה. בהקשר של דירות Airbnb, הוספה של חדרים בבתי מלון יהפוך את שוק השכרת הדירות לטווח קצר לפחות אטרקטיבי".

בין המתחמים שמקווה העירייה ליצור ציינתם את מתחם המוזיאונים ברחוב לבנון, איך הופכים פזורת מוזיאונים למתחם?

"בניו יורק, כשאתה עובר ממוזיאון הגוגנהיים למטרופוליטן ולפריק קולקשן בשדרה החמישית, אתה עובר בדרך מוצללת, מלאה בדוכני מזון ובתי קפה. ברחוב לבנון אין מוקדי פנאי או בילוי, אז השוטטות היא לא כיפית, זה עניין של תכנוני עירוני. אנחנו מסתכלים על שלושת המוזיאונים שם, מוז"א, מוזיאון הפלמ"ח ומרכז יצחק רבין, הם היו אמורים למשוך קהלים לחוויה כוללת אבל כל אחד מהם מנוהל על-ידי גוף אחר (עירייה, משפחת רבין ומשרד הביטחון) שפחות מתקשרים אחד עם השני, אולי אפילו רואים עצמם מתחרים. אנחנו בדעה שהם משלימים אחד את השני ושיעבדו ביחד, לחשוב איך ביחד להנגיש אותם ולהפוך את השוטטות ברחוב לנעימה יותר זה לחלוטין תפקידה של העירייה".