חודשיים אחרי ההשקה: 2,000 נוסעים ביום בלבד בבאבל

כחודשיים אחרי תחילת הניסוי בתחבורה ציבורית בהזמנה בתל אביב, מספר הנוסעים בשירות עדיין נמוך • אמיר כהן, שניהל את הפעילות של החברה עד לאחרונה והציג את הנתונים, הסתייג בשיחה מאוחרת מהדברים ואמר כי המספרים הובאו כ"דוגמא בלבד" • מרחק הנסיעה הממוצע בבאבל הוא בין 3 ל-5 ק"מ

כחודשיים אחרי תחילת הניסוי בתחבורה ציבורית בהזמנה בתל אביב, מספר הנוסעים בשירות עדיין נמוך, בין 1,500 ל-2,000 נוסעים ביום. אמיר כהן, שניהל את הפעילות של באבל עד לאחרונה, הציג את הנתונים בכנס ארגון ITS. כהן הסתייג בשיחה מאוחרת מהדברים, ואמר כי המספרים הובאו כדוגמא בלבד.

כהן אמר כי הנתונים נמצאים בעלייה, וכי "אנחנו מנסים להגיע לסטנדרטים גבוהים של שירות- עד 400 מטר הליכה לתחנה ושהשירות יגיע תוך 20 דקות".

נתון מעניין נוסף שחושף כהן הוא שמרחק הנסיעה הממוצע בבאבל הוא בין 3 ל-5 ק"מ. לדבריו, "אם כל אחד היה נוסע 10 ק"מ, זה היה מחליף תחבורה ציבורית מסורתית".

באבל הוא שירות של נסיעה שיתופית חכמה. לאחר הזמנה באפליקציה, מיניבוסים אוספים נוסעים מתחנת אוטובוס קרובה למקום הימצאם, ומסיעים אותם לתחנה הקרובה ליעד. הנסיעה משותפת לנוסעים נוספים, ולכן אינה ישירה. עם זאת, באבל מיועד להיות מהיר יותר מאוטובוס סדיר, ולכן הוא גם יקר יותר - מחיר הנסיעה הוא 12.5 ל-15 שקלים.

כהן סיפר על הקשיים בהפעלת הפרויקט "שכולו נבנה תוך שלושה חודשים. לא יכולנו להסתמך על נתונים מוקדמים. אתגר הראשוניות גרם לזה שכל החלטה שקיבלנו היא משמעותית. אל תשפטו אותנו אחרי שלושה חודשים של שירות, זה לא מספיק זמן. אנחנו עושים חינוך שוק לצרכן הישראלי".

כהן מציג גם שורה ארוכה של רעיונות לשיפור השירות. למשל, שימוש במגוון כלי רכב. "השימוש ברכב בגודל אחד כשל", הוא אמר, בהתייחס למיניבוסים בהם באבל משתמשת היום. "אפשר לקחת מוניות, לשים עליהן מדבקה של באבל ולהרחיב את השירות ולהוסיף גם כלי רכב רבי קיבולת. הפתרונות הקטנים לא יכולים להצליח לאורך זמן לבדם. מטרונית אחת מכסה בכמה נסיעות את כל הנוסעים בבאבל היום". כהן שואף ל"פתרון היברידי", כלומר, שירות של "דגמים שונים עם סטנדרטים גבוהים, וגם שיטות העסקה שונות (שכירים ופרילנסרים)".

הצעה נוספת היא להעלות את המחיר עבור כניסה לאזורים פקוקים- "יש אינטרס מנוגד בין הנהג לנוסע. הנוסע רוצה להגיע הכי קרוב ליעד שלו, אבל נהג המיניבוס ייתקע בפקקים ויסע חצי שעה כדי להגיע לנוסע הבא. אם הייתי נדרש לשלם פרמיה על כניסה למרכז ת"א, משהו היה מונע ממני לעשות זאת שוב ושוב".

בתגובה לטענות על העלות הגבוהה של באבל ועל הסבסוד לו זוכה הניסוי מהמדינה, השיב כהן "מחיר הנסיעה לא מכסה אפילו עשירית מהעלות שלה" ומוסיף "האם בשביל לשרת עשרת אלפים נוסעים שווה לשלם 50 מיליון? התשובה היא לא לגמרי ברורה. השאלה היא מה נפסיד אם הם לא ישתמשו".

בדן אמרו בתגובה כי אלה נתונים ראשוניים ולא מעודכנים, ולאחרונה חלה עלייה בביקוש. לפי החברה, שביעות הרצון של הלקוחות מהשירות גבוהה מאוד והשירות עדיין לא מצליח לענות על הביקוש. יצוין כי במשרד התחבורה, העוקב אחרי הניסוי, לא הוגדרו מספרים לפיהם הניסוי כהצלחה או כישלון, והמשרד מודד בעיקר את שיעור הנוסעים שויתרו על שימוש במכונית פרטית בזכות שירות באבל.

השירות החל עם 40 מיניבוסים, וכיום יש בו 70 מיניבוסים. עם זאת, לא כולם נמצאים בשירות בכל יום, בשל תיקונים וטיפולים שונים. התוכנית היא להפעיל בשירות מאה מיניבוסים באזור הפעילות הנוכחית, מרכז וצפון תל-אביב, גבעתיים ורמת גן.

דן תתחיל להציע בקרוב למעסיקים קופוני הנחה לבאבל, כדי שעודדו את העובדים להגיע לעבודה בשירותי ההיסעים במקום במכונית פרטית.

בירד: ניאלץ להוריד קורקינטים ואנשים יחזרו למכוניות הפרטיות

בכנס השתתף גם יניב ריבלין, מנכ"ל בירד, שהתייחס להסדרה החדשה של עיריית תל- אביב : "הרגולציה מגבילה ופוגעת. אנחנו נצטרך להוריד כלים. החשש שלי שהמהלך הזה עשוי לגרום לכך שאנשים רבים יחזרו לרכבים הפרטים. יש לנו כרגע 3,000 כלים פרוסים, התקנות מאלצות אותי להוריד 500 - זה יגביל את הזמינות וייצור תחושת חוסר ביטחון אצל הנוסע שלא ידע אם מחכה לו בסוף הנסיעה ברכבת כלי זמין".

באשר לנושא הבטיחות והאכיפה, אומר ריבלין "הפתרון הוא מסלולי אופנים נוספים ויצירת דרכים בטיחות, זה יוריד רוכבים מהמדרכות, זה הפתרון וזה יגיע רק מלחץ ציבורי."

מיטל להבי, סגנית ראש העיר תל-אביב והממונה על התחבורה, אמרה בכנס כי "ארגונים שונים מאשימים אותי בכל יום על פגיעה בכל ילדה קטנה (בידי קורקינטים - ד"ש), על אף המחאות שלהם, אנחנו נמשיך לעודד תחבורה ירוקה כי אני רואה את התמונה הכוללת ולא יהיה ניתן להשקיט אותי. הזיהום הורג אותנו בת"א וכמו בכל מהפכה יש בעיות ומצוקות. אנחנו בתקופה אפורה, ונהפוך אותה ללבנה".

לדבריה, הרגולציה החדשה "נועדה לעשות סדר, לא נאפשר יותר מצב שישימו את הכלים ברחוב זרוקים איפה שרוצים, תהיה אכיפה מוגברת, יהיו קנסות וגם עיקולים. לא נאפשר שכלים יעמדו סתם ברחוב ללא שימוש, אם ירצו להגדיל את המכסה מעל 2,500 יחידות החברות יהיו מחויבות להציג נתונים המוכיחים שיש באמת ביקוש, מי שלא יספק מידע - לא יהיה איתנו. אנחנו נסמן חנויות מסודרות. נתחיל את זה כבר במרכז העיר ומשם נתפשט, לא נעצור עד שהסדר יחזור לת"א".

האירוע נערך על-ידי איגוד ITS הפועל בחסות לשכת המהנדסים, האדריכלים והאקדמאים.

אהוד נוף יו"ר לשכת המהנדסים: "עולם התחבורה המסורתי משנה את פניו, לכן החלטנו לאגד את הידע המקצועי בכל הקשור להפעלת מערכי תחבורה חכמה ולהוביל סדרת מפגשים בנושא ניידות כשירות. מטרת המפגשים היא לאפשר קשר ישיר בין מנהלי המיזמים ונותני השירותים המהפכניים, לבין הציבור הרחב שיכול לשמוע ולהשמיע את דעתו על הפעילות המשנה באופן דרמטי את אופן ההתניידות במרחב הציבורי".