"העסקאות שהבאנו היו מצוינות וחבל שלא יצאו לפועל; הביקורת הייתה לא עניינית"

לקראת אסיפת מחזיקי האג"ח של חברת אי.די.בי, התייחס היום בעל השליטה ויו"ר הקבוצה אדוארדו אלשטיין לטענה כי הוא מוביל עסקאות בעלי עניין שיפגעו במשקיעים וגם אמר כי "אני פועל נמרצות למינוי מנכ״ל לקבוצה. גיבשנו רשימה של מועמדים מתאימים" • ב-S&P מעלות מעריכים כי הליכי הסדר החוב של אי.די.בי בפתח

אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר
אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר

לקראת אסיפת מחזיקי האג"ח של חברת אי.די.בי, פרסם היום בעל השליטה ויו"ר הקבוצה אדוארדו אלשטיין את התייחסותו לשלוש סוגיות הקשורות במצבה של החברה. בנוגע לדרישת חלק מבעלי האג"ח לביצוע הזרמות נוספות, אמר אלשטיין כי "אנחנו מאמינים שיש לנו פתרונות טובים לניהול נכון יותר של האתגרים העומדים בפנינו".

הוא הוסיף ש"אסור לשכוח כי במשך 7 השנים האחרונות השקענו כ-2.7 מיליארד שקלים בחברה, כסף שהגיע מחוץ לישראל לטובת המשק הישראלי. עמדנו בכל התחייבויותינו ושילמנו לכל בעל חוב את חובו".

בנוגע למשבר הניהולי בקבוצה, מסר אלשטיין כי "אני פועל נמרצות למינוי מנכ"ל לקבוצה שיהיה בעל איכויות מתאימות, כמו ניסיון, הבנה מעמיקה של השוק ודמות שבהחלט יכולה להרכיב את קבוצת הניהול המתאימה עבורנו. ועדת הדירקטוריון המיוחדת לאיתור מנכ"ל כבר שכרה חברת ייעוץ חיצונית ואנו עובדים יחד בהגדרת הפרמטרים הנדרשים מהמנכ"ל החדש. גיבשנו רשימה של מועמדים מתאימים. אנו בשלב של ניתוח והערכה".

במענה לטענה כי הוא מוביל עסקאות בעלי עניין שיפגעו במשקיעים, ציין אלשטיין כי "למרות הביקורת, שברובה איננה עניינית ואינה מקצועית, אני עדיין מאמין שהעסקאות שהבאנו היו מצוינות עבור כלל בעלי העניין. אני באמת ראיתי כיצד עסקאות אלה מביאות ערך אמיתי לכולם. ואני ממש מצטער שהן לא יצאו לפועל.

"אני מבין שאינני יכול לשחות נגד הזרם בנושאים אלה ולהתעמת עם מחזיקי עניין רבים, שמונעים באופן רפלקסיבי נגד עסקאות בעלי עניין, זאת מבלי שבחנו אותן. הרצון לבחון ולבצע עסקאות אלה מצד החברות, יצר אווירה של עוינות וחוסר אמינות כלפינו. זהו אקלים הרסני לפיתוח עסקים, ואנו שמים את כל זה מאחור, עם הפקת לקחים מתאימים". 

אלשטיין טרם אישר רשמית את השתתפותו באסיפה, אולם מחזיקי האג"ח יתקשו כנראה לקבל היעדרות שלו גם מהאסיפה מחר. מצבה של אי.די.בי נחשב לחמור ביותר, ורק אלשטיין עצמו עשוי אולי למנוע ממחזיקי האג"ח שלה נקיטה של צעדים להגנה על זכויותיהם.

עד סוף השנה: פירעון של חצי מיליארד שקל

לאי.די.בי ארבע סדרות אג"ח בעלות היקף חוב מצטבר בהיקף של 2.72 מיליארד שקל (במונחי ערך מתואם). במחצית השניה של 2019 נדרשת החברה לפרוע תשלומי קרן וריבית של 546 מיליון שקל למחזיקי האג"ח, וזאת לאחר שפרעה להם תשלומים של 187 מיליון שקל במהלך הרבעון השני.

לפי דוח תזרים חזוי שפרסמה החברה בסוף חודש מאי, היא אמורה לסיים את 2019 עם מזומנים בהיקף של 436 מיליון שקל, כולל פיקדונות מוגבלים בסכום של 232 מיליון שקל. עם זאת, תזרים זה מניח תקבולים בסך של 201 מיליון שקל ממכירת הבעלות בחברת התעופה ישראייר ועוד 97 מיליון שקל מגיוס חוב מובטח בשעבוד על מניות כלל ביטוח.

כך שללא שני מקורות אלו, שהסיכוי להשגת בפועל אינו ברור, תידרש אי.די.בי לפעול להנזלת מרבית הפיקדונות המוגבלים שבידיה. משמעות החלטה זו היא קיבוע הפסד גדול מעסקאות החלף על מניות כלל ביטוח, שביצעה אי.די.בי בשנתיים האחרונות.

לאי.די.בי ארבע סדרות אג"ח, מתוכן שתיים קצרות ושתיים ארוכות יותר, שתי הסדרות הקצרות הן י"א וי"ג, שעומדות לפירעון בנובמבר הקרוב ומובטחות בשעבודים על מניות כלל ביטוח. פירעון שתי הסדרות הללו מהווה נטל כבד על אי.די.בי מאחר שמדובר על תשלומי קרן משמעותיים בהיקף כולל של 478 מיליון שקל.

בנוסף לאי.די.בי עוד שתי סדרות ארוכות - ט' שהונפקה ללא ביטחונות וי"ד שמובטחת בשעבוד (בעקיפין) על מניות השליטה בדסק"ש ועל התמורות שיתקבלו מהן. על רקע מצבה הרעוע של אי.די.בי, הורידה חברת S&P מעלות ביום חמישי האחרון את דירוג המנפיק של אי.די.בי מ-BB מינוס ל-CCC. דירוגה של אג"ח ט' (שנסחרת ב-52.5% מערך הפארי שלה ובתשואה לפדיון של 28%) הופחת ברמת דירוג אחת ל-CC, "בשל הערכה לשיעור שיקום חוב של 10%-30%".

"גובר הסיכון לחדלות פירעון"

ב-S&P מעלות ציינו בסקירתם, כי שיעור ה-LTV (חוב ביחס לשווי הנכסים במונחי שווי שוק) של אי.די.בי המשיך לעלות בחודשים האחרונים אל מעל ל-100%, כך שהערך השלילי עבור בעלי מניות החברה גדל. בנוסף, הודיעו גורמי מפתח בחברה (המנכ"ל שולם לפידות וסמנכ"ל הכספים גיל קוטלר) על עזיבתם, וכתוצאה מכך גברו להערכת חברת הדירוג סיכוני הניהול, האסטרטגיה והממשל התאגידי.

"להערכתנו, גורמים אלה מעלים את הסיכון לחדלות פירעון בחברה ולעצירת התשלומים בחצי השנה הקרובה בטענה להעדפת נושים", מציינים ב-S&P מעלות. "תשלום הקרן הראשון של סדרה ט' הוא בדצמבר 2020. מכיוון שהסדרה אינה מובטחת באף שעבוד, אנו מעריכים שקיים חשש גבוה כי בעלי אג"ח ט' יטענו להעדפת נושים ויבקשו לעצור התשלומים בחצי השנה הקרובה עבור סדרות י"א ו-י"ג, עד אשר יובטחו התשלומים עבורם".

ב-S&P מעלות גם קבעו לאי.די.בי תחזית דירוג שלילי וציינו כי היא משקפת את הסיכון שהחברה תגיע לחדלות פירעון או תבצע הסדר חוב נוסף בחצי השנה הקרובה. "להערכתנו, קיימת סבירות גבוהה שהחברה תיכנס למשא ומתן עם מחזיקי האג"ח, שיוביל להסדר חוב או לפריסה מחדש של ההתחייבויות תחת לחץ".