תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

ימת הסטארט-אפ: עולם התובלה הימית מציג פיתוחים ישראליים חדשניים

אתר חדשני בנמל חיפה שמאפשר קבלת מידע רב על האוניות ופעילות הנמל בזמן אמת, סטארט-אפים בתחומי השילוח והערכות סיכוני ביטוח ימי ועוד • תחום התובלה הימית לא נותר מאחור ורותם את הטכנולוגיה לשירותו

נמל חיפה. התחדש באתר אינטרנט מתקדם לתחום התובלה הימית / צילום: ורהפטיג ונציאן
נמל חיפה. התחדש באתר אינטרנט מתקדם לתחום התובלה הימית / צילום: ורהפטיג ונציאן

הכתבה בשיתוף נמל חיפה

הסטארט-אפ ניישן הישראלית ידועה בפיתוחים הטכנולוגיים שלה במגוון רחב של תחומים. אולם אחד הענפים שהיה נדמה כי הטכנולוגיה פסחה עליו, הוא תחום התובלה הימית. למרות שנראה כי מדובר בענף לוגיסטי ויבשושי במיוחד, מתברר שבשנים האחרונות חלה צמיחה אדירה בכל מה שנוגע לחדשנות בתחום המגלגל טריליוני דולרים בשנה ברחבי העולם. לפניכם כמה דוגמאות, החל מאתר אינטרנט שמאפשר קבלת מידע בזמן אמת על סטטוס אוניות ומטענים, ועד סטארטאפים להשוואת מחירי שילוח וחיזוי מתקדם של סיכונים באמצעות אלגוריתמים של ביג דאטה.

השוואת תעריפי משלוח: הסקיי סקאנר של עולם התובלה הימית

בתחום התיירות, בעולם המלונאות ובמחירי הטיסות, נושא השוואת המחירים הוא כבר טכנולוגיה מוכרת. השימוש באתרים כגון סקיי סקאנר, אקספדיה, קיאק ועוד שכיח. הוא מאפשר לגולשים להזין פרטים על החופשה שהם חושקים בה ולקבל מגוון רחב של הצעות, לפי המחיר הזול ביותר, נתיב הטיסה הקצר ביותר, מלונות במרכז העיר או באזורים אחרים ועוד.

בשנים האחרונות, הטכנולוגיה שעובדת מצוין בעולם התיירות, הגיעה גם לתחום התובלה הימית עם השקת השירות של הסטארטאפ הישראלי "פרייטוס" (Freightos). החברה מספקת פלטפורמה פשוטה שמאפשרת, גם ליבואנים וגם ליצואנים, לערוך השוואה של מחירי שילוח טובין. באמצעות הכנסת נקודת המוצא, נקודת היעד ופרטים על הטובין הנדרשים לשילוח, המערכת מבצעת אונליין אופטימיזציה של הנתיבים העדיפים לביצוע המשימה. היא מציגה בפני הלקוח רשימה של מחירים וספקים, בזירת מסחר מיוחדת. כל מה שנותר ללקוח הוא לבחור את האופציה המועדפת עליו, בין אם בשל המחיר או נתיב השילוח ולבצע התקשרות מול החברה המשלחת.

"פרייטוס" כבר גייסה 44 מיליון דולר ממשקיעים, בין היתר באמצעות חברת ג'נרל אלקטריק ונצ'רס (GE Ventures), שהייתה ממובילות הגיוס.

אתר חדש לנמל חיפה: מידע חשוב בזמן אמת

ממש בימים אלה, הושק בנמל חיפה אתר חדש, המיועד בעיקר לבעלי מקצוע מעולם התובלה הימית, אך גם למתעניינים בענף התיירות והקרוזים. האתר החדש מספק מידע מפורט ובזמן אמת, אשר נועד לשפר את חוויית השירות שמעניק הנמל ללקוחותיו. האתר, שעלה בשפות עברית, ערבית ואנגלית, נחשב לחדשני בישראל בתחום התובלה הימית ולאחד מהמתקדמים מסוגו בעולם.

אוניה עוגנת בנמל חיפה. באתר החדש תוכלו לעקוב אחר נתוני פריקה וטעינה בזמן אמת / צילום: גיאודרונס
 אוניה עוגנת בנמל חיפה. באתר החדש תוכלו לעקוב אחר נתוני פריקה וטעינה בזמן אמת / צילום: גיאודרונס

כך, למשל, ניתן להתעדכן באתר בזמן אמת על אוניות מטען שצפויות להגיע לנמל בחודש הקרוב, כאלה שכבר עגנו בו או אחרות שהפליגו בשבוע האחרון. הגולשים יכולים אף לצפות בתמונה של האוניה ולהתחקות אחרי הנתיב שלה בזמן אמת, כך מתאפשר למי שחפצים בכך לעקוב אחרי הגעתה לנמל של אוניה מסויימת. לצד זאת, מציע האתר עדכון אונליין של נתוני פריקה וטעינת אוניות, קבלת סטטוס בזמן אמת של מצב העומס בנמל, צפייה בפרטים על כל אוניה ואוניה שעוגנת בו (באמצעות לחיצה על תמונת או שם האוניה), ואיתור מכולות שעברו בנמל (בעבר או בהווה) לפי מספר המכולה ועוד.

אחד השירותים הייחודיים באתר, שבו מתגאים במיוחד בנמל, הוא המחשבונים האינטרנטיים. הללו מאפשרים ללקוחות לבצע חישוב פשוט של תעריפים ועלויות במגוון רחב של תחומים: עלות מכולות, אגרות כלי שיט, עלות מטעני ייבוא ועוד. כמו כן, מאפשר האתר ביצוע תשלומים שונים בטכנולוגיה מאובטחת.

כל המידע בהישג יד - לכניסה לאתר החדש של נמל חיפה הקליקו כאן>>

כאמור, האתר לא מעניק שירותים חדשניים רק בתחום התובלה הימית והמטענים, אלא גם בתחום הקרוזים. הוא מאפשר לקבל מידע דומה גם לגבי אוניות התיירות. בכך, מסבירים בנמל חיפה, האתר מתיישר בקו אחד עם אתרי הנמלים המובילים בעולם, כגון רוטרדם והמבורג.

לדברי גורמים בנמל, האתר החדש הוא חלק מחזון החברה והתוכנית האסטרטגית שלה להיות לשער מוביל לסחורות בכל המזרח התיכון והוא אף פונה באופן ישיר בערבית ללקוחות פוטנציאליים מעבר לגבול. כמעט 30 מיליון טון מטען שונעו בנמל בשנת 2018 והמטרה כעת היא להגדיל את הכמות.

התגוננות מפני לוחמת סייבר גם בים

תחום לוחמת הסייבר מוכר לכולם כנושא חשוב, אשר עשוי לפגוע במידע יקר ערך של חברות רבות ולהקשות על התפקוד שלהן. עולם התובלה הימית, ובכלל תחום הימאות, לא זוכים לחסד מפני מתקפות אפשריות. מערכות טכנולוגיות מורכבות, שנמצאות בשימוש של נמלים ברחבי העולם וכן בכלי השיט ששטים ביניהם, חשופים לאיומים רבים. איומים אלו עשויים לגרור השבתה של הנמלים או חברות התובלה, למשל באמצעות שיבוש של המידע המועבר על איסוף ופריקה של מכולות או מיקומן. כתוצאה מכך נגרמת פגיעה במוניטין של אותן חברות. בנוסף, התקפות סייבר על הנמלים וכלי השיט יכולים אף להביא להטבעה מרחוק של אוניה, לפגיעה ביכולת שלה לייצר תמונה ימית לצורך ניווט והן אף משמשות לאיסוף מודיעין למטרות טרור.

נמל חיפה. המטרה להפוך לשער מוביל לסחורות מכל המזרח התיכון / צילום: ורהפטיג ונציאן
 נמל חיפה. המטרה להפוך לשער מוביל לסחורות מכל המזרח התיכון / צילום: ורהפטיג ונציאן

אחד החידושים הטכנולוגיים בתחום זה הוא מעטפת שירותים שמוענקת לנמלים וחברות שיט ברחבי העולם, המאפשרת להן להתגונן מפני איומי הסייבר. כך, למשל, בפירמת הייעוץ BDO פותח בשנים האחרונות סל שירותי סייבר המיועד באופן ספציפי לתחום הימי בכלל, ולענף התובלה הימית בפרט. באמצעות הסל ניתן להגן על כלי שיט גם כאשר הם בלב ים ומרוחקים מהנמל. השירות מאפשר ניטור 365 ימים בשנה, 24/7 אחר פעילות המחשוב של כלי השיט, זיהוי בזמן אמת של מתקפות והדיפה שלהן - ממש כמו השירותים שמוצעים לחברות טכנולוגיות שונות. הדבר נעשה באמצעות התקנת מכשור טכנולוגי על האוניה, העוקב אחריה גם מרחוק ומאפשר פעולות הגנה אם מתעוררת בעיה.

הערכת סיכונים וניבוי בזמן אמת

חידוש נוסף בתחום התובלה הימית מגיע גם כן מעולם הסטארט-אפים הישראלים. מדובר בפיתוח של חברת "ווינדוורד" (Windward), שגייסה בשנה האחרונה 14 מיליון דולר דרך קרנות אינשורטק, המתמחות בגיוס הון בתחום ההייטק והביטוח ואף חברה לקונצרן הביטוח העולמי, לויד'ס. החברה פיתחה אלגוריתם שעושה שימוש בטכנולוגיות של ביג דאטה ומאפשר לנבא בזמן אמת התרחשות של תאונות ימיות, להתריע מפני אזורים מסוכנים לשיט או כלי שיט חשודים. מעבר לאיתור והניבוי, האלגוריתם גם מעביר התרעות בזמן אמת, למשל לכוחות השיטור הימיים.

לטכנולוגיה זו השלכות רבות על עולם הביטוח הימי. כך, למשל, היא מאפשרת לחברות תובלה ימית להקטין את הסיכון שהן לוקחות ולחברות הביטוח להעריך באופן מדויק יותר את חברות התובלה - ולהעניק להן סל שירותים מדוייק ומחיר שמתאים לרמת הסיכון.

בשורה התחתונה, כמו בהרבה תחומים טכנולוגיים, ניתן לראות שהסטארט-אפ ניישן הישראלית לא פסחה על הים. שייט מנקודה לנקודה מעולם לא היה כל כך מורכב טכנולוגית ונראה שהזרוע, או ליתר הדיוק המפרשית, עדיין נטויה.

האתר החדש של נמל חיפה - להתעדכן בכל מה שקורה בנמל במקום אחד. הקליקו כאן>>