"הטענות על רדיפת נתניהו או תפירת תיקים הן חסרות ביסוס"

היועמ"ש אביחי מנדלבליט בכנס הרצליה של המרכז הבינתחומי: "ההחלטות בתיקי רה"מ יתקבלו, כפי שהיה עד היום, משיקולים ענייניים בלבד, לפי הדין והראיות. אף אחד לא יסיט אותנו מדרך הישר, לא המפגינים מפה ולא המתלהמים משם"

היועמ"ש אביחי מנדלבליט נואם במרכז הבינתחומי / צילום: המרכז הבינתחומי
היועמ"ש אביחי מנדלבליט נואם במרכז הבינתחומי / צילום: המרכז הבינתחומי

"הטיפול בתיקי ראש הממשלה נעשה, לאורך כל הדרך, באופן מקצועי ויסודי. כל טענה על רדיפה או תפירת תיקים וכיוצא בזה טענות שנועדו לפגוע בלגיטימציה של התהליך - הן חסרות ביסוס, ויש לדחותן" - כך אמר הערב (א') היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, בכנס הרצליה של המרכז הבינתחומי.

לדבריו, "תיקי החקירה הללו טופלו על-ידי הגורמים הבכירים ביותר, המנוסים ביותר, עובדי ציבור מסורים, ישרים, אמיצים והגונים. אני ער לניסיונות לעשות דה-לגיטימציה לאנשים הללו, ודוחה אותם בכל תוקף".

מנדלבליט התייחס לשימוע שצפוי לעבור ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אני שב ואומר זאת גם כאן בפניכם בצורה הכי ברורה: אני רואה חשיבות רבה בהליך השימוע שנקבע לראש הממשלה בקשר לתיקים אלה. כל טענה תישמע בלב פתוח ובנפש חפצה. הדברים יישקלו לעומקם, וההחלטות יתקבלו, כפי שהיה עד היום, משיקולים ענייניים בלבד, לפי הדין והראיות. אף אחד לא יסיט אותנו מדרך הישר. לא המפגינים מפה ולא המתלהמים משם.

"אומנם שמעתי שיש כאלה שכבר יודעים, לפניי כמובן, איזו החלטה אקבל בסוף השימוע. ולא רק זאת, הם גם יודעים שההחלטה הזו תתקבל לשיטתם שלא מטעמים ענייניים: לא לאור הראיות והדין, אלא בגלל לחצים כאלה ואחרים שמופעלים עליי כביכול. ולכן הם טוענים מראש שאין להתייחס ברצינות להחלטה שאקבל, אלא יש לפעול בכל דרך כדי לסכל ולחסום אותה, בלי למצות את ההליך הפלילי כמקובל ביחס לכל חשוד במדינה.

"ואולם צריך לומר את האמת. מי שטוען כך - מבקש למעשה לשנות מעיקרון השוויון בפני החוק. צריך לפזר את מסך העשן, ולהתייחס לדברים כהווייתם. מובן ששום לחץ לא יכול ולא ישפיע על החלטותיי שיתקבלו אך ורק לפי הראיות והדין. מה שיש כאן זה ניסיון לעשות דה-לגיטימציה למערכות החוק והמשפט, גם באופן מערכתי וגם באופן אישי, והכול כדי לשנות את כללי המשחק, באופן שיפגע בעיקרון הבסיסי ביותר של השוויון בפני החוק.

"מדובר בתהליך הרסני לביטחון המשפטי של כל אזרח ואזרח במדינה. כי אם יהיה אדם אחד מעל החוק, אחריו יבואו גם אחרים. ואת כדור השלג הזה, שיתחיל להתגלגל במורד ההר, איש לא יוכל לעצור. בנפול לבנה אחת מעיקרון השוויון בפני החוק, יעמוד בסכנת קריסה המבנה כולו".

בנאומו, מנדלבליט ביקש להוסיף נדבך נוסף לסוגי הביטחון של אזרחי ישראל: "הביטחון המשפטי של אזרחי ישראל". לדבריו, "הביטחון המשפטי מהווה חלק נפרד מן הביטחון של אזרחי המדינה, וכאשר החוסן הזה נמצא תחת איום, חיוני להילחם עליו". היועמ"ש הגדיר את החוסן הביטחוני של אזרחי ישראל כ"אמצעי ראשון ממעלה להבטחת התהליכים הדמוקרטיים כהגנה על הפרט. כאשר קיים ביטחון משפטי, אדם יודע שהסכמים ייאכפו על-ידי בתי המשפט, וזה נכון להסכמים בין אנשים - אך גם להסכמים עם המדינה".

ביטחון משפטי זה גם כאשר אדם יודע שהמשטרה תביא חשודים לדין. "נושא הביטחון המשפטי לטעמי מצדיק כנס בפני עצמו", אמר היועמ"ש. "מדוע הנושא הזה הפך לחיוני כל-כך? שהרי מחלוקת על תפקוד המשפט קיימים מראשי ימיה של המדינה. הסיבה לכך היא התחושה שנוצרה בקרב הציבור בדבר קיומו של איום ממשי ומוחשי לביטחון המשפטי במדינה.

"התחושה הזו נובעת ממספר תהליכים מקבילים, שמשותף להם הוא הניסיון להחליש באופן משמעותי את המוסדות שתפקידם לשמור על הביטחון המשפטי ולהגן עליו. הכוונה היא לפעולות המבקשות לעשות דה-לגיטימציה למערכות החוק והמשפט; פעולות המבקשות לעשות דה-לגיטימציה אישית לבכירים במערכות אלה; וכן, לצבר של יוזמות לשינוי 'כללי המשחק' שלפיהם פועלות מערכות החוק והמשפט, תוך החלשת מעמדם של גופי המשפט ואכיפת החוק, עצמאותם ויכולתם האפקטיבית להבטיח את שלטון החוק במדינה.

"לא מדובר עוד על שינוי כזה או אחר בדרכי העבודה של גופי החוק והמשפט או במערך יחסי הכוחות בינם לבין הרשות המבצעת והרשות המחוקקת; אלא בכרסום של ממש, הלכה למעשה, בקווי ההגנה שבמשך 71 שנות עצמאותה של המדינה ביססו את הביטחון המשפטי של כל אדם ואדם במדינה.

"חשוב לי להדגיש, וכבר אמרתי זאת בעבר, שבמדינת ישראל אנו נתקלים לעתים בתופעות של שחיתות שלטונית, ואנו נחושים לטפל בהן במלוא העוצמה. אולם מדינת ישראל איננה מדינה מושחתת, דווקא בזכות שיש לה מערכות אכיפת חוק עצמאיות, אפקטיביות, הנאבקות בשחיתות השלטונית. אם המערכות הללו יחלשו או ייסדקו, לא נוכל עוד לומר שאנחנו חיים במדינה שאיננה מושחתת. בהיעדר שוויון בפני החוק, כל אדם הנפגע ממעשה פלילי, יאבד מהביטחון המשפטי לכך שהפוגע בו ייענש", אמר מנדלבליט. 

*** חזקת החפות: ההליכים המשפטיים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו עודם בעיצומם. נתניהו מכחיש את המיוחס לו, עומד בפני הליכי שימוע שלפני הגשת כתב אישום, ועומדת לזכותו חזקת החפות.