המשנה ליועמ"ש נגד עיריית עפולה: חשש להפעלה סלקטיבית פסולה

עו"ד דינה זילבר פנתה לראש עיריית עפולה וליועצה המשפטי של העירייה בבקשה להבהרות על מדיניות מפלה של העירייה • המכתב שוגר על רקע הפרסומים משבוע שעבר, לפיהם עיריית עפולה תאסור כניסה של מי שאינם תושבי עפולה לפארק העירוני במהלך החופש הגדול

עו"ד דינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה / צילום: איל יצהר
עו"ד דינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה / צילום: איל יצהר

היועץ המשפטי לממשלה יוצא נגד החלטת ראש עיריית עפולה לאסור כניסת מי שאינם תושבי עפולה לפארק העירוני, ובעיקר נגד המסר הסמוי לכאורה שעומד מאחורי ההחלטה לפיו לא תותר כניסת ערבים לפארק. המסר הסמוי הזה עורר מחאה רחבה בקרב ארגוני זכויות אדם וגורמים נוספים אשר פנו ליועמ"ש, ד"ר אביחי מנדלבליט, בבקשה כי יאסור על המהלך הלא חוקי ולא חוקתי. כעת מבקש היועמ"ש הבהרות בנוגע למהלך.

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט ציבורי מינהלי), עו"ד דינה זילבר, פנתה במכתב לראש עיריית עפולה וליועצה המשפטי של העירייה בבקשה להבהרות על ההחלטה, תוך שהיא מציינת כי "ככלל יש לשמור על מרחב ציבורי פתוח ומשותף לכל".

עוד מציינת זילבר במכתבה כי עולה חשש להפעלה סלקטיבית פסולה, ומבקשת מענה לשאלה "כיצד המדיניות של עיריית עפולה תואמת את המצב המשפטי, לפיו ככלל, על הרשות המקומית, ככל רשות מינהלית, לאפשר לכל אדם, בלא הבדל של גזע, דת, לאום, ארץ מוצא, מין, נטייה מינית או כל מאפיין מכונן זהות אחר, את הזכות האלמנטרית כמעט להשתמש באופן חופשי, בלתי מוגבל וחינמי, בפארקים ציבוריים, וודאי 'הרגילים' שבהם, בהיותם מרחב ציבורי משותף בסיסי".

המכתב שוגר על רקע הפרסומים משבוע שעבר, לפיהם עיריית עפולה תאסור כניסה של מי שאינם תושבי עפולה לפארק העירוני של עפולה במהלך החופש הגדול. זאת, למעט יום אחד בשבוע בו הפארק יהיה פתוח לציבור, אך מי שאינם תושבי עפולה לא יוכלו להשתתף גם בפעילויות שיתקיימו ביום זה.

עוד צוין בפרסומים כי לפי החלטת העירייה, תושבי העיר המבוגרים יוכלו להיכנס לפארק ללא עלות בהצגת תעודה מזהה, וילדים תושבי העיר יוכלו לרכוש צמיד בעלות של 10 שקלים, שיקנה להם כניסה לפארק לאורך כל התקופה.

תגובת עיריית עפולה לפרסומים הייתה כי "הפארק העירוני נבנה בכספי הציבור, ואחזקתו משולמת על-ידי הציבור העפולאי. הפארק העירוני יהיה פתוח לכלל הציבור בימי שישי ללא תשלום, ובשאר הימים ישמש כמתנ"ס לכל דבר, כמו מקומות רבים ברחבי הארץ הסוגרים פעילות לתושביהם בלבד".

בעקבות הפרסום שוגרו ללשכת היועמ"ש פניות רבות, בהן נטען כי החלטת העירייה אינה חוקית. בין היתר פנו ליועמ"ש האגודה לזכויות האזרח בישראל, ח"כ ד"ר יוסף ג'בארין, המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי, ארגון "עדאלה", ח"כ אוסאמה סעדי וכן ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי.

על-פי הנטען בפניות, בנסיבות העניין לא מדובר בהעדפה לגיטימית של תושבי העיר עפולה, אלא בהחלטה שהתקבלה משיקולים זרים שמטרתה הדרה ואפליה של אזרחים ערבים מן המרחב הציבורי, אך בשל מוצאם והשתייכותם הלאומית. זאת, בין השאר, נוכח שורת מקרים שתוארו בפניות, ובמסגרתם תואר, בין היתר, פוסט שהעלה ראש עיריית עפולה, אבי אלקבץ, לפייסבוק במסגרת התמודדותו לראשות העיר, במסגרתו כתב כי אם ייבחר, ימנע כניסה לפארק העירוני של עפולה ממי שאינם תושבי עפולה, על-ידי הפיכתו למעין "מתנ"ס" או על-ידי בניית בריכה בשטחו, תוך גביית תשלום מלא וגבוה עבור הכניסה מתושבי חוץ ומחיר נמוך וסמלי מתושבי העיר.

בין השאר ציין אלקבץ בפוסט כי "כיבוש הפארק העירוני של עפולה חייב להיפסק". בהמשך, במסגרת כינוסה של הישיבה הראשונה של המועצה הנבחרת בעיריית עפולה, הצהירו חברי המועצה אמונים לעירייה, ובין היתר נכלל בהצהרה הסעיף: "אני מתחייב לשמור אמונים למדינת ישראל ולמלא באמונה את שליחותי במועצה", וכן הוסף נוסח החורג מהנוסח החוקי והסגור המפורט בחוק שמעגן את ההצהרה, שבו נכתב: "כמו כן מתחייב אני לשמור על צביונה היהודי של עפולה ולשמור על הסטטוס-קוו".

מקרה נוסף שצוין בפניות נגד החלטת עיריית עפולה, נוגע לפרסום בתקשורת שבו צוין כי ראש עיריית עפולה, סגן ראש העיר וחברים נוספים במועצת העיר השתתפו בהפגנה בעיר עפולה נגד מכירת בית למשפחה ערבית בעיר.

על רקע דברים אלה, המשנה ליועמ"ש זילבר מציינת במכתבה לעיריית עפולה כי "כחלק מאחריותנו לליווי ההיבטים המשפטיים הנגזרים מנושא השלטון המקומי, בהמשך לפניות שפורטו ובמסגרת השיח שנערך בין השלטון המרכזי לבין השלטון המקומי, נודה אם תוכלו לשפוך אור על תמונת המצב העובדתית ועל המשמעות המשפטית העולה ממנה".

"זאת", כותבת זילבר, "בשים לב להבנתנו את המצב המשפטי לפיו ככלל יש לשמור על מרחב ציבורי פתוח ומשותף לכל, ולצד תחימת האפשרות של רשות מקומית להיטיב עם תושביה, על דרך של מתן קדימות להם בשימוש בשטחים עירוניים, לסיטואציות תחומות שאינן מגיעות כדי מניעה מוחלטת של כניסה לפארק עירוני ברוב ימות השבוע".

זילבר מציינת עוד כי החלטת העירייה מעוררת "הצטברות לכאורית של ארבעה מעגלי קשיים משפטיים המתווספים אלה לאלה". לדבריה, "הקושי הראשון הוא מניעת זכות שימוש שווה בפארק עירוני; הקושי השני הוא עוצמת הפגיעה במי שאינם תושבי הרשות, הנגרמת בשל המגבלה הגורפת בשני מובנים הן מבחינת תחולתה על רוב ימות השבוע והן מבחינת העובדה שמדובר במניעת כניסה מוחלטת להבדיל מגביית תשלום שאף היא מוקשה כשלעצמה; הקושי השלישי הוא החשש כי סגירת השימוש בפארק אינה מכוונת לכל מי שאינם תושבי העיר ובגלל סיבה הנעוצה בהשתייכות העירונית, אלא היא מכוונת נגד האוכלוסייה הערבית תחילה - ותוצאתה אפליה פסולה על בסיס השתייכות לאומית; הקושי הרביעי הוא העיתוי שיש בו כדי להעצים את עוצמת הפגיעה הנובעת משלושת הקשיים הקודמים שפורטו -החופש הגדול. זאת מאחר שבתקופה זו השימוש בפארק נצרך באופן תדיר בכלל ימות השבוע, ונחיצותו רבה יותר לאוכלוסיות מעוטות יכולת שאפשרותן לבלות עם ילדיהם במקומות הכרוכים בתשלום מוגבלת".

בנסיבות מבקשת עו"ד זילבר מראש עיריית עפולה תשובות לשאלות מה היא מדיניות הכניסה לפארק הלכה למעשה? האם כפי שנטען בפרסומים, הכניסה לפארק מוגבלת לתושבי העיר בלבד ברוב ימות השבוע? באיזה אופן פתוח הפארק לציבור הרחב ביום ו': האם מי שאינם תושבי העיר יוכלו להיכנס אליו בחופשיות אך לא יוכלו להשתתף בפעילויות המתקיימות בו אפילו לא בתשלום? כיצד ניתן להסב את הפארק העירוני בעפולה למתנ"ס? וגם בהנחה שהשינוי אפשרי, מהי התשתית המשפטית התומכת באפשרות לסגור פארק שהוסב למתנ"ס ולייחד את אפשרות השימוש בו רק לתושבי הרשות המקומית?

עו"ד זילבר מוסיפה כי "על פניו, עולה חשש כי קיים קושי מעשי באכיפת המדיניות המתוארת בכתבה שעלול להביא להפעלה סלקטיבית פסולה", ומבקשת מענה גם לשאלה כיצד המדיניות של עיריית עפולה תואמת את המצב המשפטי, לפיו ככלל, על הרשות המקומית, ככל רשות מינהלית, לאפשר לכל אדם, בלא הבדל של גזע, דת, לאום, ארץ מוצא, מין, נטייה מינית או כל מאפיין מכונן זהות אחר, את הזכות האלמנטרית כמעט להשתמש באופן חופשי, בלתי מוגבל וחינמי, בפארקים ציבוריים, וודאי "הרגילים" שבהם, בהיותם מרחב ציבורי משותף בסיסי.