הוגשו מספר התנגדויות לתוכנית להקמת תחנות הכוח בשדה דב

עמותת "אדם, טבע ודין" מתנגדת להקמת תחנות הכוח שמופעלות בגז: "תושבי שכונת שדה דב העתידית יהוו שפני ניסיונות של טכנולוגיה שלא נבחנה עד הסוף" • עיריית תל-אביב: נגיב להתנגדויות בהתאם לחוק

שדה דב. הסוף? / צילום: כדיה לוי ,
שדה דב. הסוף? / צילום: כדיה לוי ,

המאבק נגד סגירת שדה דב נכנס לישורת האחרונה וכעת נפתחה חזית חדשה - מה יקרה בשטח שיפונה. עמותת "אדם, טבע ודין" הגישה השבוע מספר התנגדויות לתוכניות לשינוי פני האזור, בעיקר בשל הכוונה להקים "מרכזי אנרגיה" - תחנות כוח קטנות שמופעלות בגז טבעי.

לפי חוות דעת שחיבר ראש תחום איכות ואנרגיה בעמותה, ד"ר אריה וגנר, אם יקימו בשכונה שבע תחנות שיעבדו 8,000 שעות בשנה, כמות הפליטות תהיה דומה לזו של מפעל תעשייתי גדול בלב השכונה. התחנות יפלטו כ-158 טונות תחמוצות חנקן, לעומת כ-70 טון לשנה במפעל של חיפה כימיקלים במישור רותם. עוד ייפלטו כ-95 טונות של פחמן חד-חמצני, יותר מתחנת הכוח רמת חובב. עוד ייפלטו יותר פחמימנים נדיפים (ללא מתאן) ממפעלי המלט של נשר או ממפעלי ים המלח ויותר פחמן דו-חמצני מאסדת תמר ואף ממפעלי גדיב כימיקלים במפרץ חיפה.

במסמך מודגש כי מדובר בזיהום בתוך אזור מגורים ובגובה נמוך. לפי חוות הדעת של וגנר, "הזיהום שייפלט ממערכות אלו ייפלט בגובה נמוך, כלומר גובה הקרקע או מעט מעליו - כמו הפליטות מתחבורה. הוראות התוכנית מדברות על הצבת המערכות בגובה הקרקע או במרתפים של בנייני ציבור - ואז הפליטה תועבר דרך ארובה החוצה אל הרחוב. משמעות הדבר היא כי חשיפת האוכלוסייה לזיהום תהיה גבוהה ביותר בבתים הסמוכים, ברחוב או במבני הציבור".

המדיניות הזאת מנוגדת לכוונה של משרדי האנרגיה והגנת הסביבה להוציא מזהמים מהערים, שמתבטאת בתוכנית לאיסור על מכירת כלי רכב עם מנועי בעירה פנימית עד 2030. עוד נכתב בחוות הדעת כי הקמת התחנות לא נכללה בתסקיר הסביבתי של השכונה, שמתייחס רק לתחנת הכוח רידינג  - וממליץ לתושבי הקומות הגבוהות בשכונה לסגור את החלונות במקרה של זיהום חריג. עוד מובע חשש כי יחידות ייצור חשמל בגז יעכבו פיתוח של אנרגיה מתחדשת.

עו"ד לי-היא גולדנברג, ראש תחום כלכלה, סביבה ומשאבי טבע, באדם טבע ודין אומרת כי "לא ייתכן שבזמן שמדינת ישראל פועלת להוציא את הזיהום ממרכזי הערים, עיריית תל-אביב בוחרת לקדם תוכנית שתחזיר את הזיהום לגובה האף של תושביה. בפועל, תושבי שכונת שדה דב העתידית יהוו שפני ניסיונות של טכנולוגיה זו, אשר לא נבחנה עד הסוף עד כה, כאשר מהלך זה עומד בסתירה חזיתית לעמדת המשרד להגנת הסביבה שעד כה לא גיבש הנחיות קונקרטיות".

חשוב לומר שדעתו של וגנר אינה מקובלת על כל גורמי המקצוע. תחנות מיקרו-גנרציה יעילות יותר מתחנות כוח גדולות ומאפשרות לייצר, נוסף לחשמל, גם "תוצרים תרמיים". למשל, מים חמים ואף אוויר קר למיזוג אוויר, כך שצריכת החשמל פוחתת.

עיריית תל-אביב, שמקדמת את הקמת התחנות, טוענת שפילטרים על הארובות יוצרים זיהום "זניח", שעיקרו אדי מים. אודי אדירי, מנכ"ל משרד האנרגיה, כתב לאדם, טבע ודין, שהמשרד עורך עבודת מטה לבחינת מתקני מיקרו-גנרציה, והקמת המתקנים הראשונים תהיה הזדמנות לבחון את השפעתם על הסביבה. במילים אחרות, הקמת תחנות הכוח הקטנות באזור שדה דב תתבסס על עבודה מקדימה של משרד האנרגיה.

ההתנגדות של אדם, טבע ודין נוגעת גם לתכנון המרחבי של האזור. העמותה מתנגדת להקמתם של עשרה מוקדי מסחר בתוך הפארק שסמוך לחוף, אשר מיועד להיות שטח פתוח לרווחת הציבור. לפי מסמכי ההתנגדויות, "זהו למעשה השטח הגדול הפתוח היחידי שיהיה לתושבים כיוון שהרובע עצמו מאוד צפוף. בתוך הפארק מתוכננים יותר מדי מוקדי פיתוח מיותרים. זאת מכיוון שמחוץ לפארק יש חזית מסחרית עמוסה אשר מייתרת את צורך לבנות מרכזים מסחריים גם כן בתוך הפארק ופוגעת ביכולת הציבור להשתמש בפארק לנופש כמשאב פתוח וטבעי.

העמותה מתנגדת גם להרמת חנייה תת קרקעית גדולה מתחת לפארק. לטענת העמותה, עדיף להקים את החניות מתחת לשטחים בנויים.

לבסוף, התוכנית לאפשר מגורים בקו ראשון לים פוגעת באופי הציבור של החוף. לטענתם, ייבנו במקום "מגורי יוקרה אקסקלוסיביים" שיגבילו שימושים ציבוריים ומסחריים סמוך להם. המגדלים שייבנו בקו הראשון לים יהיו בגובה 30 קומות, ובהתנגדות מוצע להנמיך את גובהם לשמונה קומות ולהקים מגדלים במרחק גדול יותר מהחוף.

מעיריית תל-אביב נמסר כי "התוכנית נמצאת בדיונים בוועדה המחוזית. תגובת העירייה להתנגדויות תימסר לוועדה אשר תדון בהם בהתאם לחוק".