וול סטריט סיכמה את רבעון ה-IPO's החזק ביותר בשנים האחרונות: 62 הנפקות ראשוניות שבהן גויסו 25 מיליארד דולר

חמש חברות שהונפקו לראשונה ברבעון השני גייסו כל אחת למעלה מ-1 מיליארד דולר, בהובלת Uber שגייסה 8.1 מיליארד דולר

IPO / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
IPO / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

וול סטריט סגרה את הרבעון החזק ביותר בשנים האחרונות בתחום ההנפקות הראשוניות (IPO), עם 62 הנפקות ראשוניות שבהן גויס סכום מצטבר של 25 מיליארד דולר. מדובר על מספר ההנפקות הגדול ביותר בארבע השנים האחרונות, ועל הסכום הגבוה ביותר בחמש השנים האחרונות, כך נכתב בסקירה שהכינה חברת הייעוץ Renaissance Capital מארה"ב, העוקבת אחר נושא ה-IPO.

חמש חברות שהונפקו לראשונה ברבעון השני גייסו כל אחת למעלה מ-1 מיליארד דולר, הגדולה ביניהן היא חברת שיתוף הנסיעות Uber, שגייסה 8.1 מיליארד דולר, וביום המסחר הראשון בה איבדה 7.6% (מאז ההנפקה ועד היום היא הניבה תשואה חיובית של כ-3%).

בניגוד אליה, לאחר הנפקת הרשת החברתית פינטרסט, שבה גויס סכום של 1.4 מיליארד דולר, מנייתה קפצה ביום הראשון ב-28%, ועד כה הניבה למשקיעים בה תשואה של 38%. חברה נוספת מתחום הטכנולוגיה שהצטרפה למסחר והניבה תשואה דו-ספרתית היא Slack, שפיתחה אפליקציית תקשורת לעסקים וזינקה ב-43% מאז, אם כי בניגוד לאחרות, היא לא ביצעה גיוס באמצעות הנפקה, אלא רק נרשמה למסחר.

ההנפקה המוצלחת ביותר ברבעון השני הגיעה דווקא מתחום הפודטק, או מהתחום הצרכני - תלוי איך מסתכלים על החברה. מדובר ב-Beyond Meat, שפיתחה תחליף לבשר והונפקה לראשונה בתחילת מאי במחיר של 25 דולר למניה; בסוף הרבעון עמד מחיר המניה שלה על יותר מ-160 דולר, תשואה של 543% בחודשיים. עוד ארבע חברות שהונפקו ברבעון הניבו תשואה תלת-ספרתית, אחת מהן (Zoom) ממגזר הטכנולוגיה ושלוש האחרות (Silk Road ,Cortexyme ו-Turning Point) - ממגזר הבריאות.

ההנפקות הגדולות בוול סטריט ברבעון השני
 ההנפקות הגדולות בוול סטריט ברבעון השני

למרות שחלון ההנפקות בוול סטריט פתוח ומספר ההנפקות גדל, החברות הישראליות פחות השתתפו בחגיגה, אולם ברשימת עשר ההנפקות המצטיינות של הרבעון נמצאת גם נציגה ישראלית - חברת אבטחת הסייבר תופין שהונפקה באפריל ומנייתה עלתה מאז ב-84.9%. חברה ישראלית אחרת שהונפקה בוול סטריט ברבעון השני היא Fiverr, שאמנם אינה אחת מעשר ההנפקות המצטיינות של הרבעון, אך הניבה למשקיעים בה תשואה חיובית של 41%.

מהכיוון השני, ההנפקה המאכזבת של הרבעון היא של חברת Ruhnn - חברה המספקת פלטפורמת מסחר מקוון בסין, ומאפשרת למפורסמים מקומיים לנצל את הפרסום שלהם ולמכור מוצרי אופנה אונליין - שמנייתה ירדה מאז ההנפקה ב-72.5%.

בהמשך למגמה הכללית של הרבעונים האחרונים, המגזר שהניב הכי הרבה הנפקות היה מגזר הבריאות, עם 24 הנפקות (39%). עוד 20 הנפקות הגיעו ממגזר הטכנולוגיה (32%), ומגזרים אחרים - צרכנות, פיננסים, תעשייה, אנרגיה וכדומה - היו הרחק מאחור, עם מספר חד-ספרתי של חברות שהונפקו.

ב-Renaissance Capital סבורים ששוק ההנפקות הראשוניות בארה"ב נמצא בעמדה טובה לרבעון פעיל נוסף, על רקע תשואות חיוביות של חברות שהונפקו ו"צבר" של חברות צמיחה שמחכות להנפיק. "קבלת הפנים החלשה לאובר מראה שמשקיעים רוצים לראות דרך ברורה לרווחיות, אך ביצועים חזקים של חברות אחרות שהונפקו וחברות צמיחה אחרות משקפים את העובדה שמשקיעים מוכנים לתגמל בנדיבות את החברות הצומחות שיש להן דרך ברורה כזאת", כותבים אנשי Renaissance.