גיוסי חוב של הבנקים הגדולים עוררו את שוק הנפקות האג"ח במחצית הראשונה של 2019

מנתוני S&P מעלות עולה כי גיוסי החוב הקונצרני הסתכמו בינואר-יוני 2019 ב-31 מיליארד שקל • רונית בן-זאב: "רמת הנזילות הגבוהה בשוק המקומי, כמו גם הריבית הנמוכה והציפיות להמשך הסטטוס הנוכחי, תומכים בפעילות ההנפקות בשוק החוב המקומי"

גיוסי חוב רחבי-היקף שביצעו הבנקים בחודשים האחרונים, סייעו להתעוררות מחודשת בפעילותו של שוק הנפקות האג"ח הקונצרניות המקומי. בסיכום המחצית הראשונה של 2019 הצטברו היקפי הגיוסים לסכום נאה של כ-31 מיליארד שקל - כך עולה מנתוני חברת S&P מעלות.

סכום זה משקף עלייה של כ-35% ביחס למחצית השנה הקודמת (המחצית השנייה של 2018) - שנה שהסתיימה בירידות שערים חדות ושהרבעון הרביעי שלה התאפיין בחוסר יציבות גבוה, שסגר את השוק עבור חלק גדול מהחברות. 

למרות השיפור ביחס למחצית השנה הקודמת, הפעילות בשוק גיוסי החוב עדיין לא חזרה לרמות השיא שאפיינו אותה לפני אותו משבר בסוף השנה שעברה, בעיקר בכל הנוגע לחברות שאינן בתחום הפיננסי. הסכום המצרפי שגויס בסיכום המחצית הראשונה של השנה הנוכחית, משקף שחיקה של 22% ביחס לכ-40 מיליארד שקל שגייסו החברות במחצית הראשונה של 2018.

עשר הנפקות האגח הקונצרניות הגדולות במחצית הראשונה של 2019
 עשר הנפקות האגח הקונצרניות הגדולות במחצית הראשונה של 2019

"מתחילת השנה חודשו הגיוסים בקרנות נאמנות"

לדברי רונית הראל בן זאב, מנכ"לית S&P מעלות, "רמת הנזילות הגבוהה בשוק המקומי, לרבות הכספים המוזרמים באופן שוטף למשקיעים המוסדיים, המנהלים את החיסכון ארוך טווח של הציבור, כמו גם רמת הריבית הנמוכה והציפיות להמשך הסטטוס הנוכחי, תומכים בפעילות ההנפקות בשוק החוב המקומי".

גורם נוסף התומך בהתעוררות מחודשת של הפעילות, קשור לחזרת אמון הציבור בקרנות הנאמנות, אחרי פידיונות ענקיים שנרשמו בו בסוף 2018. לפי מעלות, "מתחילת השנה אנחנו עדים לחידוש הגיוסים בקרנות הנאמנות, המספקות חלק משמעותי מהביקוש להנפקות האג"ח הקונצרניות. בעבר הצבענו על כך שלאור העובדה שכ-60% משוק האג"ח הקונצרני מוחזק על ידי קרנות נאמנות והציבור במישרין, לשינוי בטעמים ולפדיונות בקרנות הנאמנות תהיה השפעה משמעותית על שוק האג"ח הראשוני".

עוד מציינים במעלות כי "מתחילת 2019 ראינו בדרך כלל ביקושים נאים להנפקות בשוק המקומי וסנטימנט חיובי במרווחי הסיכון של חברות עם איכות אשראי גבוהה. מגמת הירידה במרווחי הסיכון לאורך זמן עשויה לעודד חברות נוספות להנפיק, גם ברמות דירוג נמוכות יותר, אבל בלוויית ביטחונות. מצד המשקיעים, כפי שציינו בעבר, יש עצירה מבחינת היקף הפדיונות בקרנות הנאמנות".

כאמור, מנתוני מעלות למחצית השנה בולטת התעוררות הפעילות בקרב הבנקים, שהיו אחראים על יותר מ-40% מהיקף הגיוסים, בסכום כולל של כ-13 מיליארד שקל, בעוד היקף הגיוסים שבוצע על ידי חברות מהסקטור הריאלי, הסתכם בכ-17 מיליארד שקל - צניחה של קרוב ל-50% ביחס לסכומים שגייסו במחצית המקבילה אשתקד (במחצית השנייה של 2018 גייסו חברות הסקטור הריאלי כ-13.5 מיליארד שקל).

עלייה בגיוסים באמצעות אג"ח קוקו

בעניין פעילות חברות הפיננסים, המתאפיינות במיעוט יחסי של מנפיקים, ושבמרכזן, מבחינת היקפי גיוסים, ניצבים הבנקים, מציינים במעלות כי היקפי פעילותן מהוות "רמת שיא מבחינת הנפקות הפיננסים בחתך חצי-שנתי בשנים האחרונות", שפיצתה על הירידה בפעילות הסקטור הריאלי.

מניתוח פעילות חברות הפיננסים שביצעה מעלות, מסתמנת עלייה בגיוסים באמצעות אג"ח קוקו (COCO, מכשיר חוב סחיר דומה לאג"ח, הנחשב בעל סיכון גבוה יותר משל אג"ח), שהיוו כ-22% מהיקף הגיוסים שביצעו במחצית השנה, לעומת כ-10% בכל שנת 2018. במספרים, מדובר בהנפקות בהיקף של כ-2 מיליארד שקל מתוך כ-9 מיליארד שקל שגייסו הבנקים במחצית השנה, לעומת כמיליארד שקל שגייסו בדרך זו בכל שנת 2018 (מתוך גיוס שנתי כולל של כ-10 מיליארד שקל).

במבט קדימה, לפי נתוני מעלות, פעילות הסקטור הפיננסי בשוק גיוסי החוב תמשיך לבלוט בזמן הקרוב, עם הנפקה בהיקף של כ-3 מיליארד שקל שמקדם בנק לאומי (באמצעות אג"ח קוקו), וכ-500 מיליון שקל נוספים על ידי חברת כרטיסי האשראי מקס.

עוד מציינים במעלות כי אינטנסיביות הפעילות של הבנקים בשוק הגיוסים "הגדילה את רמת הריכוזיות באופן משמעותי", ולפי הנתונים, עשרת המנפיקים הגדולים ביותר ריכזו יותר ממחצית מהיקף ההנפקות הכולל במחצית השנה, לעומת כ-35% שהיוו עשר ההנפקות הגדולות של שנת 2018 מסך גיוסי החוב של השנה שעברה.

כך, שלוש ההנפקות הגדולות של המחצית הראשונה של 2019 - של הבנקים מזרחי-טפחות, הפועלים ולאומי - הצטברו יחד לכ-10.5 מיליארד שקל, ויחד עם הנפקה בהיקף של כ-1.1 מיליארד שקל שביצעה חברת כרטיסי האשראי ישראכרט וגיוס של כ-600 מיליון שקל שביצעה חברת הביטוח הראל, היוו כ-40% מסך הנפקות האג"ח שבוצעו במחצית השנה.

33% מסך ההנפקות - במגזר הנדל"ן

עוד בין הנפקות האג"ח הבולטות בין ינואר ליוני 2019, ענקית הנדל"ן המניב עזריאלי גייסה כ-1.5 מיליארד שקל, חברת המים הממשלתית מקורות גייסה כ-1 מיליארד שקל וחברת ההשקעות בנדל"ן אלוני חץ גייסה כ-730 מיליון שקל.

מלבד חברות הפיננסים, בסיכום מחצית השנה נמשכה גם הדומיננטיות של חברות הנדל"ן, שהיו אחראיות על כ-33% מסך ההנפקות, לעומת כ-35% אשתקד.

בעניין פעילות חברות הנדל"ן מציינים במעלות כי "החל במחצית השנייה של 2018 ניכרה האטה משמעותית בפעילות ההנפקות של חברות נדל"ן אמריקאיות, שנמשכה גם במהלך ששת החודשים הראשונים של 2019".

במחצית הראשונה השנה הצטרפה לשוק חברת אג"ח אמריקאית אחת בלבד - ווסטדייל אמריקה - שגייסה באפריל כ-500 מיליון שקל, נוסף על גיוס מוקדם יותר השנה של חברת סילברסטין, בהיקף של פחות מ-200 מיליון שקל. זאת, לעומת גיוסים בסכום כולל של כ-5 מיליארד שקל במחצית המקבילה בשנה שעברה, שביצעו חברות הנדל"ן האמריקאיות. 

עוד מציינים במעלות לגבי מצב השוק כי "היצע האג"ח כיום בשוק הראשוני אינו מדביק את הביקוש הקיים ואת היקף ההון הצבור בקרב קרנות הנאמנות והמשקיעים המוסדיים, כשאלה האחרונים ממשיכים בפעילות אינטנסיבית יחסית גם בשוק הלא-סחיר".