"יש רופאים שחושבים שזה לא כל כך דרמטי להוריד כליה, רק כי לא התרגלו שיש חלופה יותר טובה"

בינואר השנה הפתיעה חברת התרופות יורוג'ן כשמינתה למנכ"לית שחקנית חיזוק בסדר גודל לא רגיל לביומד הישראלי - ליז בארט, מנהלת תחום הסרטן בנוברטיס • בראיון ל"גלובס" מספרת בארט על המאמצים לשינוי השוק עם מוצר הדגל לשחרור מושהה של תרופות, שאמור לקבל אישור לשיווק בשנה הבאה, ועל השתלבותה בחברה

בינואר האחרון, כאשר מונתה ליז בארט, מנהלת תחום הסרטן בנוברטיס, למנכ"לית חברת התרופות הישראלית יורוג'ן , גבות הורמו בשאלה - איך הצליחה יורוג'ן להשיג מנהלת בסדר גודל כזה לחברה עוד לפני השקת המוצר הראשון שלה?

מניית יורוג'ן, שכמה חודשים לפני כן הגיעה לרמת שיא ששיקפה לחברה שווי של 900 מיליון דולר (אחרי קבלת תוצאות הניסוי הקליני המשמעותי שלה באמצע 2018), זינקה 22% ביום בו נודע דבר מינויה של בארט.

מאז אמנם צללה מניית יורג'ן בעקבות גיוס 150 מיליון דולר לחברה, אבל ההערכה לבארט לא פחתה, והיא עדיין נחשבת למנכ"לית בעלת הסיכוי לנהל את ההשקה על הצד הטוב ביותר. שווי החברה עומד היום על 747 מיליון דולר - אחת מחברות הביומד הישראליות הגדולות בנאסד"ק.

די ברור כי העובדה שהיו"ר הפעיל של יורוג'ן הוא פרופ' אריה בלדגרין, הישראלי-לשעבר בעל מגע הזהב בכל הקשור להקמה ומכירה של חברות פארמה, תרמה לא מעט להחלטתה של בארט להגיע לחברה. בלדגרין היה היזם והמנכ"ל של חברת הטיפול בסרטן קייט פארמה, שנמכרה לחברת התרופות גיליאד ב-12 מיליארד דולר ובעברו עוד שני אקזיטים מוצלחים.

בשיחה עם "גלובס", ראשונה עם התקשורת הישראלית, בארט מאשרת כי כך נוצר הקשר."קיבלתי טלפון ממכרה משותפת לי ולאריה". בתחילה בארט סירבה כלל להיפגש, "כי מעולם לא שמעתי על החברה והיה לי טוב איפה שאני". אחרי הפגישה, זה כבר נראה אחרת לדבריה: "אריה מכיר את תחום האורולוגיה - זו ההכשרה שלו. אם הוא חושב שזו חברה שיכולה להגיע רחוק - טוב, לפחות אסתכל".

יורוג'ן פיתחה שיטה לשחרור מושהה של תרופות: המוצר מוזרק כנוזל ודווקא בחום הגוף הוא מתקשח לג'ל, ולכן נוזלי הגוף לא שוטפים אותו החוצה. המוצר מתאים להוביל תרופות ל"אזורים חמים ורטובים", אומרת בארט, והיישום הראשון הוא להוביל כימותרפיה לדרכי השתן העליונות. היום נהוג לטפל בסרטן באזור זה בכריתת כליה.

בארט אומרת כי התלהבה מן התוצאות הקליניות של החברה. "לא רואים דאטה כמו שראינו כאן. כמות המגיבים, רמת התגובה והעובדה שהיא נשמרת לאורך זמן. והאלטרנטיבה? עבור אנשים מבוגרים הסרת כליה היא ניתוח קשה. ואחר כך תפקוד ללא כליה? זה לא אותו דבר כמו תרומה של כליה על ידי אדם צעיר. יורוג'ן מאפשרת שינוי רדיקלי של פרוטוקול הטיפול (מהסרת כליה, לתרופה). לא רואים חברות כאלה".

"אני אוהבת את גאוות היחידה בחברה"

לגבי המעבר מחברת ענק, אולי אחת המעניינות בתחום הסרטן היום בעולם, לחברה קטנה, היא אומרת: "קשה למצוא משרת מנכ"ל לחברה בשלב הזה, חברה בתחום הסרטן שבה רוב הסיכון הטכנולוגי כבר מאחורינו ואפשר להתכונן בשמחה לשלב החדירה לשוק". מן הבחינה הזו נהנתה בארט מהעובדה שיורוג'ן היא חברה ישראלית: המנכ"ל שקדם לה, רן בנצור, רואה את עצמו מתאים יותר לשלב ההנפקה של חברות בנאסד"ק וניהול ניסויים קליניים לעומת שלב ההשקה, וגם העדיף להישאר בארץ, אחרי שכבר נסע וחזר עם משפחתו כמנהל החברות קריקס ו-XTL.

זה לא "קטן עלייך", אחרי ניהול תחום הסרטן בנוברטיס?

בארט: "זה לא 14 מיליארד דולר ונוכחות בכל מדינה בעולם, אבל כיף לי, כי אני עושה דברים שלא נגעתי בהם הרבה זמן - קשר עם משקיעים, ייצור, ובניה של תרבות ארגונית לחברה וחזון לטווח ארוך יותר. אני מרגישה שיש לי יותר השפעה. הניהול שלי יכול להרים או להפיל את החברה וזה מלהיב".

את מרגישה שיורוג'ן, כחברה ישראלית, שונה מן החברות הבינלאומיות שעבדת בהן בעבר?

"אני דומה יותר לישראלים מאשר שונה מהם. אתם רוצים לגרום לדברים לקרות, וגם אני. אני תמיד מסתדרת עם ישראלים. היום המו"פ של החברה בישראל והוא מאוד יצירתי. הייצור בישראל והוא מאוד איכותי. רבים מן המשקיעים ישראלים, ואני מרגישה שהם רוצים להישאר איתנו לטווח הארוך. אני מאוד אוהבת את גאוות היחידה בחברה. העובדים וגם המשקיעים רואים בהצלחה של החברה גם הצלחה של המותג ישראל".

מהו החזון שהגדרת לחברה עם כניסתך?

"אני רוצה לוודא שטיפלנו בכל שלב ושלב כדי שהמוצר יאומץ. אנחנו חייבים לשכנע את הרופאים שמדובר בצורך לא מסופק. שרופא לא יגיד 'טוב אני פשוט אוריד כליה ליתר ביטחון'. חלק מהרופאים חושבים שזה לא כל כך דרמטי להוריד כליה, אבל זה רק כי לא התרגלו לכך שיש חלופה טובה.

"מבחינת תמריץ כלכלי, כרגע לא בטוח אם הם מפסידים או מרוויחים מהסרת כליה, כי הם צריכים לשכור חדר ניתוח ומרדים. אנחנו מוציאים את הפרוצדורה מחדר הניתוח לקליניקה, והם יקבלו את כל התשלום מן הביטוח עבור הפרוצדורה.

"זמן זה לא יחסוך להם, כי בכל זאת מדובר בשישה טיפולים, אבל אלה טיפולים שהם שולטים בהם ובתזמון שלהם. ישנה תקופה של הכשרה, אבל היא קצרה מאוד - מניסיוננו עד כה, תוך פרוצדורה או שתיים העניין נקלט".

לאורך הדרך, היה משהו שהייתם צריכים לשנות בממשק המשתמש? לפעמים בעיות ממשק כאלה מפילות חברות מכשור רפואי.

"בניסויים הבאנו את המוצר לרופא בגרסה לא מעורבבת כשהוא צריך לערבב אותו במקום. היום ברור לנו שצריך להביא אותו כבר רקוח. מינימום התעסקות. חלק מהקטטרים (שאיתם מחדירים את התרופה לדרכי השתן) נדרשנו לשנות כי הרופאים לא אהבו את המגע שלהם ואופן התמרון".

"בתחום הביטוח אנחנו מרגישים בנוח"

הצעד הבא, היא אומרת, הוא להכניס את החולה לתמונה. "עד היום בכלל לא הייתה פניה לחולה. הוא הגיע לרופא וזה המליץ לו על הניתוח. לא הייתה לחולים עמותה, לא היה להם אתר, לא הייתה להם אפשרות לדבר לגבי הסיכונים האמיתיים בהסרת כליה.

"אז אנחנו השקנו אתר, ונקדם אותו ככל שיאפשרו לנו במסגרת מגבלות המעורבות של חברות תרופות בעמותות חולים. עד היום לא עירבו את החולים בכלל בהחלטה, כי לא הייתה החלטה. עכשיו יכול להיות גם להם קול".

והצלע השלישית של המשולש היא חברות הביטוח.

"שם אנחנו מרגישים ממש בנוח, כי העלות של ניתוח ושל מצב החולה המחמיר בעקבות זאת היא עלות שאנחנו יכולים לכמת. שוק הסרטן בדרכי השתן הוא לא שוק גדול מאוד, ובשווקים קטנים יותר קל יותר לשכנע את החברות הביטוח לשפות מוצר בהסתכלות לחיסכון בטווח הרחוק, כי ההוצאה המיידית לא מאוד גדולה".

ההשקה צפויה במחצית הראשונה של 2020, אחרי הגשת בקשת אישור שיווק עד סוף 2019 וקבלת תשובה במחצית הראשונה של 2020.

אתם מאמינים שהמוצר יגיע לשיא מכירות מהיר, כמו תרופה, או הדרגתי כמו מכשור רפואי?

"להערכתי, תידרש חדירה כמו של מכשור רפואי, כי בכל זאת מדובר בשינוי פרדיגמה, מהסרת כליה לניתוח שמשאיר את הכליה במקום והרופאים צריכים להשתכנע על בסיס המידע שיש לנו, שבחירה בדרך כזו לא מעלה את הסיכון להתפשטות הסרטן. כמו כן מדובר בפרוצדורה שהרופאים צריכים להשקיע בלימוד שלה. לוקח גם זמן לקבל קוד לשיפוי - בערך שנה לקוד קבוע.

"אבל מהניסיון שלנו בניסוי הקליני, הרופאים מאוד אוהבים את הטיפול, וביקשו אותו לחולים נוספים".

יש לכם מוצרים נוספים בצנרת שתורמים לערך השוק שלכם?

"הוולואציה שלנו בשוק היא על המוצר הזה. יש לנו מוצר לטיפול בסרטן בדרכי השתן התחתונות, שתוצאות ניסוי רב מרכזי בו יגיעו בקרוב ויש לנו עוד מוצרים בצנרת לתחום האורולוגי והגניקולוגי".

שיתוף פעולה עם אלרגן בבוטוקס

ליורוג'ן גם הסכם עם חברת אלרגן למוצר משותף להולכת בוטוקס לשלפוחית השתן כדי להרפות אותה במקרה של שלפוחית רגיזה. היום כדי שהבוטוקס יישאר בשלפוחית, מזריקים אותו לדפנות, 40 זריקות כל פעם. הג'ל אמור להחליף את הדקירות לגמרי. בימים אלה אלרגן עצמה נמצאת בתהליך הירכשות על ידי ענקית התרופות Abbvie, כך שכעת לא בטוח כמה מהר פרויקט זה יקודם.

כשהיית בנוברטיס, השקתם את מוצר ה-CAR-T שהוא מהפכני אך מורכב לשימוש.

"היום נותנים את המוצר הזה אחרי שכימותרפיה נכשלת, ובמקרים מסוימים הוא מוביל להארכת חיים של כמה שנים טובות, וחלק מן החולים עדיין חיים ללא סרטן כלל, אחרי שסבלו ממחלה בשלבים מתקדמים. המהפכה תגיע כאשר יתנו אותו כקו ראשון ואולי יחסכו לחולים כליל את הסבל של כימותרפיה. תוכל להיות ממש בריא שוב, במקום או לפני שתהיה שוב ממש חולה. אני הייתי בוחרת את המוצר הזה כקו ראשון למישהו במשפחה שלי או לעצמי". 

המוצר של נוברטיס מתחרה במוצר של קייט שמכר בלדרגין.

"אני לא יכולה להגיד שום דבר על זה! אבל גיליאד היא לא חברת אונקולוגיה, ונוברטיס כן. גיליאד מרוכזת בעיקר בארה"ב, ונוברטיס בכל העולם".

מהי ההתפתחות הכי מלהיבה היום בתחום הסרטן?

"שילוב של אימונו-אונקולוגיה עם תרופות מונחות מטרה. יש הרבה אקשן, אבל יש גם עוד הרבה דרך".