אילן ישועה | בלעדי

מתעניינת חדשה ברכישת אתר וואלה: קבוצת התקשורת הוט

שווי וואלה לצורך עסקת רכישה מוערך כיום בכ-60 מיליון שקל - פחות משליש לעומת דרישתה הראשוניות של קבוצת בזק בעת שהעמידה אותו על המדף אשתקד • חרף הפופולריות שלו מייצר אתר וואלה הפסדים כבדים בשנים האחרונות

פטריק דרהי, בעל השליטה בהוט / צילום: רמי זרנגר
פטריק דרהי, בעל השליטה בהוט / צילום: רמי זרנגר

גורם נוסף בשוק התקשורת הישראלי מגלה עניין ראשוני ברכישת אתר האינטרנט וואלה - קבוצת התקשורת הוט - כך נודע ל"גלובס". החלטתה של הוט לבחון את רכישת האתר היא חלק מבחינה כוללת לגבי עתידה של הקבוצה ככזו המשלבת בין ייצור תוכן לבין היותה פלטפורמה תשתיתית. שווי וואלה לצורך עסקת רכישה מוערך כיום בכ-60 מיליון שקל - פחות משליש לעומת דרישתה הראשוניות של קבוצת בזק  בעת שהעמידה אותו על המדף אשתקד.

וואלה, מאתרי החדשות המובילים בישראל, מייצר תנועת גולשים גדולה' והוט רואה חשיבות בהפצת התוכן שלה בפלטפורמות נוספות, כפי שהיא עושה כיום במסגרת שיתוף-פעולה עם אתר ynet. לבעלת השליטה בהוט, קבוצת אלטיס של פטריק דרהי, יש בעלות גם בערוץ החדשות i24 שמייצר חדשות בעלויות גבוהות יחסית, ומיזוג הפלטפורמות יכול להוזילן.

כאמור, וואלה הועמד למכירה אשתקד על-ידי בעלת האתר, קבוצת בזק, כשאת מהלך המכירה מרכז כיום יו"ר הקבוצה שלמה רודב. בין הגורמים שהוזכרו בעבר כמתעניינים ברכישת האתר נמנים ערוץ רשת 13 והמיליארדר ליאוניד נבזלין (בעל החזקות בקבוצת "הארץ"). 

חרף הפופולריות שלו מייצר אתר וואלה הפסדים כבדים בשנים האחרונות. תחת המנכ"ל אילן ישועהפרש מתפקידו בחודש שעבר) הפסיד וואלה כ-44 מיליון שקל בשנת 2018 - כולל הפחתות של 37 מיליון שקל בגין ירידת ערך מוניטין, רכוש קבוע, נכסים בלתי מוחשיים וזכויות שידור. בשלוש השנים האחרונות הצטברו הפסדי האתר ליותר מ-90 מיליון שקל.

בביאור שהתייחס לוואלה בדוחות בזק לשנת 2018 נכתב כי "לאור החרפת התחרות בענף הפרסום באינטרנט, עדכנה וואלה את תחזיותיה לשנים הבאות... הנחה מרכזית בבסיס התחזית היא כי התחרות השוררת בענף תימשך בעצימות גבוהה ותשפיע בעיקר על תחזית ההכנסות, והוצאות התפעול, המכירה, השיווק וההשקעות הותאמו להיקף הפעילות של החברה. היות שתזרים המזומנים החזוי לשנים 2019-2023 הוא שלילי, שווי השימוש שואף לאפס".

למרות ההפסדים הכבדים של וואלה ב-2018 זכה המנכ"ל ישועה לעלות שכר של כ-3.5 מיליון שקל, קרוב לעלות שכר חודשית של 300 אלף שקל. ישועה החל לכהן כמנכ"ל וואלה בנובמבר 2006 (למעלה מ-12 שנה) וקיבל במצטבר עלויות שכר המתקרבות לכ-40 מיליון שקל לאורך כהונתו, כולל בונוס על המכירה המוצלחת של אתר יד2 בשנת 2014 לאקסל שפרינגר הגרמנית. בחודש שעבר כאמור פרש ישועה מתפקיד המנכ"ל והוחלף בידי עידו אשד, ששימש קודם לכן כסמנכ"ל בכיר למוצרים ותוכן בוואלה.