מנכ"ל משרד הבריאות: "היינו כפסע משינוי דרמטי במערכת הבריאות"

פרופ' שוקי שמר, יו"ר אסותא, בכנס הרצליה: "אשפוז במסדרונות - זה צריך להיות עבירה פלילית" • מנכ"ל מכבי, רן סער: "כל מי שנחשב - אישי תקשורת, בעלי הון ופוליטיקאים – לא באמת חווה את מערכת הבריאות"

משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות / צילום: יונתן בלום
משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות / צילום: יונתן בלום

"ראיתי במו-עיניי כיצד אפשר לשנות את מערכת הבריאות לטובה, עם תוספת משמעותית של משאבים. היינו כפסע מהשינוי הזה. ביום ראשון ישבנו מול האוצר וכמעט סיכמנו על תוכנית משמעותית (במסגרת המשא-ומתן הקואליציוני מול נתניהו, דרש סגן שר הבריאות ויו"ר יהדות התורה יעקב ליצמן תוספת של כ-5 מיליארד שקל לבסיס תקציב משרד הבריאות, ה"ו) - וביום רביעי פיזרו את הכנסת" - כך אמר היום (ב') אחר-הצהריים מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, בכנס הרצליה. הכנס נערך בידי המכון למדיניות ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי.

לדברי בר סימן טוב, "לא רק איראן מאיימת עלינו. מערכת בריאות לא מתפקדת ומפוררת כאן את החברה. זהו איום קיומי. הצרה הכי גדולה שלנו היא שהמערכת מתפקדת כרגע מצוין. אבל בעשור הקרוב כל זה עומד להשתנות. מספר בני ה-75 ומעלה עומד להכפיל את עצמו בתוך 15 שנה. המערכת הזו - עם כסף שמהונדס נכון - יודעת להביא תוצאות".

בר סימן טוב ציין את האמרת מחירי התרופות כאחת הבעיות הקריטיות שעימן המערכת מתמודדת כיום, ונתן כדוגמה את עלות הטיפול לשנה בתרופה אונקולוגית - עלות שהייתה 34 אלף שקל לפני עשור וכיום מגיעה לכרבע מיליון שקל. "ואנחנו רחוקים מזה שנאמרה המילה האחרונה", הוסיף.

בר סימן טוב אמר כי אין מנוס מהעלאת מס הבריאות בישראל, כי הכסף הממשלתי לא יספיק. "הציבור מוכן לשלם יותר, כי אם לא נשלם עוד על שירות ציבורי, נצטרך לשלם עליו בכסף פרטי. המערכת יודעת מה היא צריכה לעשות. היא רק זקוקה לעוד משאבים לשם כך".

עוד הוא אמר כי בתוכניות המשרד להעלים את תופעת האשפוז במסדרונות בתי החולים - דבר שיקרה לפי היעדים שהוצבו בתוך כחמש שנים.

יו"ר אסותא מרכזים רפואיים שבבעלות קופת-חולים מכבי, פרופ' שוקי שמר, ייחד את דבריו בכנס לחמלה ברפואה, ואמר כי "במציאות הקשה היום החמלה הולכת לאיבוד. משרד הבריאות צריך להיקרא: 'משרד הבריאות והחמלה'. חמלה צריך ללמד. זו צריכה להיות עבירה פלילית לאשפז מטופלים במסדרונות".

פרופ' שמר, שהיה עד לאחרונה יו"ר אסותא אשדוד ופרש מתפקידו לטובת מנכ"ל מכבי רן סער, אמר עוד ביחס ליעד של משרד הבריאות להקים שני בתי חולים חדשים בשנים הקרובות - בבאר-שבע ובקריית אתא - כי "אף אחד לא מבין מה המשמעות של לבנות בית חולים בישראל. במקרה הטוב יקום עוד בית חולים תוך עשור, ובמקרה הפחות טוב תוך 15 שנה". 

בפאנל שהתקיים בהמשך, אמר מנכ"ל מכבי, רן סער, כי "בחדרי המיון ובמחלקות הפנימיות שלנו נותנים רפואה של עולם שלישי. יש לנו מרכזי על מצוינים ולידם רפואת עולם שלישי. אמא שלי הייתה חולה 7-8 שנים, ולא אשפזתי אותה בבית חולים אפילו יום אחד".

כן דיבר סער על הסכמי הייצוב שהקופות חותמות מול האוצר מדי שלוש שנים, במסגרתם הקופות מקבלות כספים לכיסוי גירעונותיהן בתמורה לעמידה ביעדים. סער קבל על כך שהכספים האלה ניתנים תמיד בדיעבד.

"ככה בדיוק מרעיבים את המערכת. אני כמנכ"ל לא יכול לתכנן קדימה. כולם בגירעון. הקופות, בתי החולים, ולכן כמנכ"ל לא דורשים ממני 'אחריותיות', accountability. לתכנן תקציב - ולעמוד בו. מנכ"ל שלא עומד בתקציב, צריך ללכת הביתה. במקום לנהל, אני עוסק בלוליינות פיננסית".

עוד דיבר סער על תופעת הפרוטקציה הרווחת במערכת, ואמר: "אנשים ש'נחשבים' לא באמת חווים את מערכת הבריאות הישראלית. כל מי שיושב באולם הזה - האצולה; אנשי תקשורת, פוליטיקאים ובעלי הון - לא מבין מה אנשים צריכים לעבור".