אחרי הרכבות והנמלים: הסינים שותפים בתחנת הכוח הראשונה שחברת החשמל מכרה

קבוצת MRC Alon Tavor Power Ltd, שבה חברה גם רפק אנרגיה, זכתה במכרז לרכישת תחנת הכוח של חברת החשמל • בחח"י ציינו כי המחיר שהושג גבוה בכמיליארד שקל משווי התחנה הרשום בספרים

תחנת אלון תבור / צילום: יוסי זמיר, חברת החשמל
תחנת אלון תבור / צילום: יוסי זמיר, חברת החשמל

קבוצת MRC Alon Tavor Power Ltd היא הזוכה במכרז לרכישת תחנת הכוח אלון תבור. הקבוצה, שמורכבת משותפות של חברה סינית, רפק  אנרגיה ואיש העסקים מאיר שמיר, תרכוש את תחנת הכוח ב-1.9 מיליארד שקל. בחברת החשמל ציינו כי המחיר שהושג גבוה בכמיליארד שקל מהשווי התחנה הרשום בספרים. ועדת המכרזים, בראשות מנכ"ל חברת החשמל עופר בלוך, הכריזה על הזוכה, שהייתה אחת מ-11 קבוצות שביקשו לרכוש את תחנת הכוח אלון תבור, בתום תהליך שארך כתשעה חודשים.

בעקבות מכירת התחנה יקבלו עובדי חברת החשמל תוספת של 150 שקלים לפנסיה - במסגרת הסכם הרפורמה שנחתם עם המדינה, הסכם שבו בפעם הראשונה הותנו תוספות הפנסיה בעמידה באבני דרך. אבן הדרך הבאה תהיה מכירת תחנת הכוח בנאות חובב וכשהסכום הכולל 1,700 שקל יושלם רק לאחר מכירת תחנת הכוח החמישית, אשכול באשדוד.

זו תחנת הכוח הראשונה שחברת החשמל מוכרת למגזר הפרטי (מתוך 5 תחנות כוח), במסגרת הרפורמה במשק החשמל עליה הוחלט בדיוק לפני שנה, ביולי 2018. חברת התחייבה למכור את התחנות על פי לוחות זמנים קבועים, תוך ישום מתווה של ירידה הדרגתית במקטע ייצור החשמל עד לכ-40 אחוזים מכלל הייצור במשק. 

יו"ר רשות החשמל אסף אילת אמר כי "כל הכסף שיתקבל ממכירת התחנה ומהתחנות הבאות יחזור לצרכנים". שר האנרגיה יובל שטיינץ אמר כי התמורה תאפשר את הוזלת תעריף החשמל ב-2%-3% בחודשים הקרובים בתקווה שיהיו עוד הכנסות.

שטייניץ נשאל האם מכירת תחנת הכוח לסינים לא תעורר בעיות לישראל מול ממשל טראמפ, והשיב כי התיאום עם האמריקאים מצוין, וכי אינו חושב שהמכירה תעורר בעיות ראשית משום שמדובר במכירת חשמל ושנית כיון שלחברה הסינית אין שליטה בבעלות על התחנה.

שטייניץ הוסיף כי "תוצאות המכרז הן עדות להצלחת הרפורמה ההיסטורית בחברת החשמל ובמשק החשמל. מדובר בהבעת אמון של המגזר העסקי בתהליך יישום הרפורמה. המחיר המצוין שהושג כבר בהפרטת תחנת הכוח הראשונה באלון-תבור, ובתקווה שמגמה זו תימשך גם בעתיד, יאפשר הוזלה ניכרת בתעריפי החשמל בשנים הבאות".

יו"ר דירקטוריון חברת החשמל, יפתח רון-טל, מסר כי "חברת החשמל נפרדת ממונופול הייצור ויוצאת לדרך חדשה של תחרות. זהו רגע מכונן בחייה של חברה בת 96 שנה. מדובר בהישג מדהים, הן מבחינת הניהול המקצועי של התהליך, הן מבחינת העמידה בלוח זמנים חסר תקדים והן מבחינת התוצאה המרשימה בכל קנה מידה".

יפתח רון טל / צילום: איל יצהר
 יפתח רון טל / צילום: איל יצהר

במכרז השתתפו חברות אנרגיה מקומיות לצד חברות בינלאומיות, גופים עסקיים ופיננסיים מובילים.

כאמור, מכירת תחנת הכוח אלון תבור היא חלק מיישום הבנות הרפורמה בחברת החשמל. בראש הצוות המקצועי, אשר מוביל את תהליך יישום הרפורמה בחברה וכן את הליך מכירת התחנות, עומד אמיר ליבנה, מנהל האסטרטגיה והשינוי המבני בחברת החשמל המתחדשת. את הליך המכירה ליוו היועץ הפיננסי גורן קפיטל, משרדי עורכי הדין ש. הורוביץ והרצוג, פוקס, נאמן וכן חברת טאסק.

השותפים האחרים בקבוצה של צ'יינה הרבור הם מבטח שמיר של איש העסקים מאיר שמיר (35%) ורפק שבשליטת אינטרגאמא של משפחת אורן וקרן ג'נרשיין בבעלותם של יוסי זינגר, ארז בלשה וקבוצת ויוליה (30%).

MRC הציעה 1.9 מיליארד שקל תמורת התחנה, והצעתה היתה גבוהה בכ-200 מהצעתה של OPC של עופר אנרגיה וסימנס, בעלת תחנת הכוח הפרטית הראשונה בישראל הפועלת במישור רותם, שהצעתה הגיעה למקום השני. העסקה מותנית עדיין בהשלמת הסגירה הפיננסית ובקבלת אישורי הרגולטורים השונים.

מכירת התחנה נועדה לממן את ביצוע הסכם הרפורמה בחברת החשמל אך מאחר והתחנה רשומה בספרים לפי שווי של 900 מיליון שקל - ישמש העודף, בסך מיליארד שקל, להפחתת תעריף החשמל ב-2020 בשיעור של כ3%. גורמים המקורבים לזוכים הסבירו את ההצעה הגבוהה בפוטנציאל הרב שיש לנכס: בנוסף להגדלת הספק התחנה הקיימת מ-380 ל-430 מגה-ואט יוכלו הזוכים להקים תחנת כוח נוספת בהספק 230 מגה-ואט למכירת חשמל בשעות השיא. בנוסף הובטח לזוכים כי יוכלו לרכוש ללא מכרז שטח קרקע צמוד שעליו ניתן יהיה להקים תחנה שלישית, בהספק 400-600 מגה-ואט כך שבסך הכל ניתן יהיה להגידל את היקף ייצור החשמל באתר למעל 1,000 מגה-ואט, שהם כ-7% מכושר ייצור החשמל בישראל.

שמיר, מאנשי העסקים הבולטים בארץ. שמיר נכנס לתחום ייצור החשמל בדצמבר 2018 כשמשקיע בחברת קסם אנרגיה היוזמת הקמת תחנת כוח בהספק של 450 מגה-ואט על שטח של קיבוץ גבעת השלושה ליד מחלף קסם.

מכירת אלון תבור היא הראשונה מבין חמש תחנות כוח שחברת החשמל התחייבה למכור במסגרת ההסכם לרפורמה בחברה מיולי אשתקד, בקצב של תחנת כוח אחת בכל שנה. במסגרת ההסכם נקבע כי עובדי חברת החשמל יקבלו תוספת של 1,700 שקל לפנסיה - בכפוף לעמידה באבני הדרך של מכירת התחנות. מכירת התחנה באלון תבור תבטיח לעובדי החברה 150 שקל מתוך התוספת והסכום כולו יובטח רק לאחר שתימכר התחנה האחרונה, אשכול באשדוד. תחנת הכוח הבאה שתצא למכרז היא בנאות חובב.

שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ הוסיף כי "תוצאות המכרז הן עדות להצלחת הרפורמה ההיסטורית בחברת החשמל ובמשק החשמל. מדובר בהבעת אמון של המגזר העסקי בתהליך יישום הרפורמה. המחיר המצוין שהושג כבר בהפרטת תחנת הכוח הראשונה באלון-תבור, ובתקווה שמגמה זו תימשך גם בעתיד, יאפשר הוזלה ניכרת בתעריפי החשמל בשנים הבאות".

מנכ"ל חברת החשמל עופר בלוך אמר כי "ועדת המכרזים בחנה 7 הצעות. כולן מעידות, ללא יוצא מהכלל, על אמון גבוה של המשקיעים בתחנות הכח של חברת החשמל ובעובדיה. ניהלנו את אחד המכרזים הגדולים והמורכבים במשק בשנים האחרונות, בלוח זמנים חסר תקדים תוך הקפדה על הליך אשר נוהל בצורה המיטבית על-ידי מיטב הגורמים המקצועיים. הנהלת החברה ועובדיה מחוייבים לא רק להצלחת המכירה אלא לכל ישום הרפורמה שמשנה את פניה של החברה".

לשלוח את הסינים לוועדת הריכוזיות | פרשנות

עסקת מכירת תחנת אלון תבור לקבוצה המשותפת של מבטח שמיר רפק וצ'יינה הרבור תגיע מן הסתם בקרוב לבחינת וועדת הריכוזיות. הוועדה תבדוק בין היתר את אחזקותיהם של מאיר שמיר ובעלי השליטה ברפק בענפי משק נוספים - אבל היא תפספס כנראה את הפיל שבחדר. חברת צ'יינה הרבור מקימה נמל חדש באשדוד ומתמודדות בשורת מכרזים על פרויקטים מרכזיים בתחום התשתיות. אבל צ'יינה הרבור היא רק אחת מקבוצת חברות מסין שלכולן אותו בעלים, ממשלת סין. כולן פועלות בהנחייתה ובהתאם לאינטרס הממשלתיים הסיניים.

קשה לחשוב על מכרז אחד בתחום התשתיות שבו אין נוכחות בולטת לחברות מסין וזה עוד מבלי שלהיכנס לתחומים נוספים שבהם הסינים הופכים דומיננטיים: ההייטק, המזון, התעשייה המסורתית. חברות סיניות מגלות עניין גם במאגרי הגז ובסקטורים אחרים בתחום האנרגיה. אין בכוונתי לרמוז במדובר בתופעה רעה כלשעצמה, אין שום סיבה לייחס לסינים כוונות זדון, אבל יש בהחלט מקום להתייחס למעורבות הסינית הגוברת כתופעה מקרו-כלכלית וכלל משקית. תופעה שהמדינה לא יכולה להמשיך ולהתעלם ממנה.

גם בהנחה שהפרסומים על ההתנגדות הגוברת מצד גורמי ממשל אמריקאים למתן הזיכיון לחברה סינית להפעלת הנמל החדש בחיפה אינם נכונים. גם בהנחה שלארה"ב אין שום בעיה שחברות סיניות יפעלו בישראל, יקימו כאן תחנות כוח, יספקו רכבות ויחפרו מנהרות - האם האינטרסים האמריקאים הם הסיבה היחידה להתמודד עם השאלה הסינית? האם אין גם לציבור הישראלי אינטרסים - כלכליים וצרכניים - שעלולים להפגע כתוצאה מהריכוזיות ההולכת וגוברת של השחקן הסיני?