מחאת יוצאי אתיופיה: עשרות פצועים בעימותים קשים ברחבי הארץ

(עדכון) - נתיבי איילון היו חסומים מאז שעות אחה"צ בעקבות מחאת יוצאי אתיופיה על הרג סלומון טקה בן ה-18 • עימותים קשים נרשמו בת"א: מפגינים התעמתו עם נהגים שנקלעו למקום • שיבושי תנועה הורגשו ברחבי הארץ • 83 בני אדם נפגעו, רובם קל; צוותי מד"א העניקו טיפול רפואי ל-47 שוטרים, ל-26 מפגינים, ל-9 עוברי אורח ולכבאי אחד

הפגנת יוצאי אתיופיה / צילום: אמיר מאירי
הפגנת יוצאי אתיופיה / צילום: אמיר מאירי

אלפים ברחבי הארץ מחו הלילה (ג') בעקבות הרג הנער סלומון טקה בן ה-18 מקריית חיים בידי קצין משטרה. המפגינים חסמו צירי תנועה מרכזיים במוקדים שונים ברחבי הארץ, ובחלק מהמקומות אירעו עימותים קשים עם שוטרים. לטענת המשטרה, בחלק מהמוקדים בדרום ובקריות נעשה שימוש רב בבקבוקי תבערה לעבר הכוחות.

התפרעויות, חסימות כבישים והבערת צמיגים: מחאת יוצאי אתיופיה 2.7.19 / קרדיט צילום: דוברות המשטרה.
 התפרעויות, חסימות כבישים והבערת צמיגים: מחאת יוצאי אתיופיה 2.7.19 / קרדיט צילום: דוברות המשטרה.

העימותים כללו חפצים שהושלכו והתפרעויות של מפגינים צעירים. לאחר שעות של חסימת כבישים ושיבושים שגרמו לעומסי תנועה כבדים, כוחות המשטרה פסקו מלהבליג והחלו לפזר בכוח את ההפגנות.

הפגנה אלימה במיוחד ארעה בצומת עזריאלי בתל-אביב, כאשר לפי הודעת המשטרה, "המחאות הפכו להתפרעויות אלימות ומשוללות כל רסן תוך אלימות חמורה שהופנתה נגד שוטרי משטרת ישראל, שמתבטאת בידויי בקבוק תבערה, אבנים, בקבוקים, תקיפת שוטרים, שריפות צמיגים ונזק לרכוש". 

רכב עולה באש בהפגנות יוצאי אתיופיה/ קרדיט צילום: דוברות המשטרה.
 רכב עולה באש בהפגנות יוצאי אתיופיה/ קרדיט צילום: דוברות המשטרה.

83 בני אדם נפגעו, רובם באורח קל. צוותי מגן דוד אדום העניקו טיפול רפואי ל-47 שוטרים, ל-26 מפגינים, לתשעה עוברי אורח ולכבאי אחד. חמישה מהנפגעים פונו במצב בינוני, והיתר במצב קל.

בקריית אתא נעצרו 19 בני אדם, זאת לאחר שהמפגינים הבעירו צמיגים, עצים ורכוש שהיו במקום. שדרות ההסתדרות (כביש 4) בין צומת קריית אתא לצומת הצריף בקריית חיים, בשני הכיוונים, נחסמו לתנועה. שירות המטרוניות הופסק בקטע זה.

בסך-הכול, על-פי נתוני המשטרה, 47 שוטרים נפצעו, ו-60 איש נעצרו.

מחאת יוצאי אתיופיה / צילום: שלומי יוסף,
 מחאת יוצאי אתיופיה / צילום: שלומי יוסף,

מטעם המשטרה נמסר כי בצומת עזריאלי נרשמה עליית מדרגה באלימות המפגינים: המשטרה ביצעה פיזור תוך שימוש באמצעים ובכוחות רבים.

לפי הודעת המשטרה, "בהמשך להודעה אודות הצתת רכב אשר נשרף כליל בצומת עזריאלי, המפגינים מנעו מכבאית להתקרב לכיבוי הרכב הבוער, יידו אבנים ומוטות לעבר הכבאית, גרמו לנזק וכן פגעו בכבאים ומנעו הגעתם לעבר הרכב.

"כוחות משטרה גדולים ובכללם פרשים, שהגיעו למקום, הותקפו אף הם באמצעות אבנים, פצעו ארבעה שוטרים שנזקקו לקבלת טיפול רפואי ופגעו בסוסים.

"כוחות המשטרה ביצעו פיזור של המפגינים, תוך שימוש באמצעים".

התפרעויות בצומת עזריאלי: מחאת יוצאי אתיופיה 2.7.19 / קרדיט צילום: דוברות המשטרה.
 התפרעויות בצומת עזריאלי: מחאת יוצאי אתיופיה 2.7.19 / קרדיט צילום: דוברות המשטרה.

מטעם ראש הממשלה בנימין נתניהו נמסר: "כולנו מתאבלים על מותו הטרגי של הנער סולומון טקה. אנו מחבקים את המשפחה, אנו מחבקים את העדה האתיופית. היא יקרה לי, היא יקרה לנו. אלה לא מילים בעלמא.

"אני יודע שיש בעיות שעוד צריך לפתור, עמלנו קשה, וצריך לעמול עוד כדי לפתור אותן. אבל אני מבקש מכם דבר אחד - הפסיקו את חסימות הצירים. אנחנו מדינת חוק, לא נסבול את חסימות הצירים. אני מבקש מכם - נפתור את הבעיות יחד תוך כדי כיבוד החוק".

ידויי בקבוק תבערה, אבנים, בקבוקים, תקיפת שוטרים, שריפות צמיגים ונזק לרכוש

מדוברות המשטרה נמסר כי "הפרות סדר אלימות ופגיעה חמורה של מפגינים בשוטרים שנפצעו ברחבי הארץ: 47 שוטרים נפצעו ו-60 מפגינים נעצרו לאחר שהתפרעו, הפרו את הסדר הציבורי ותקפו שוטרים באלימות.

"בשעות האחרונות החלו ברחבי הארץ מחאות אלימות במספר מוקדים. תחילה חסמו המוחים צירי תנועה מרכזיים, והמשטרה אפשרה להם להביע את מחאתם תוך הפגנת הכלה ואיפוק רב. לצערנו, מחאות אלה הפכו להתפרעויות אלימות ומשוללות כל רסן תוך אלימות חמורה שהופנתה נגד שוטרי משטרת ישראל, שמתבטאת בידויי בקבוק תבערה, אבנים, בקבוקים, תקיפת שוטרים, שריפות צמיגים ונזק לרכוש.

"בקריית אתא התרחשה הפגנה אלימה נעצרו 20 מתפרעים בגין הפרת הסדר הציבורי, תקיפות שוטרים והתפרעויות אלימות. במקום נפצעו 12 שוטרים שנזקקו לקבלת טיפול רפואי, מתוכם שוטר אחד שאיבד את הכרתו כתוצאה מאבן שפגעה בראשו. השוטרים השתמשו ברימוני הלם וגז להרחקת המתפרעים. באזור אולגה התרחשה מחאה אלימה שבמהלכה נעצרו 12 חשודים בגין התפרעות אלימה והפרת הסדר הציבורי.

התפרעויות, חסימות כבישים והבערת צמיגים: מחאת יוצאי אתיופיה 2.7.19 / קרדיט צילום: דוברות המשטרה.
 התפרעויות, חסימות כבישים והבערת צמיגים: מחאת יוצאי אתיופיה 2.7.19 / קרדיט צילום: דוברות המשטרה.

"בירושלים מאות מפגינים חוסמים את הכניסה לעיר משעות אחר-הצהריים ושורפים פחים. בעקבות יידוי אבנים של המתפרעים, נפצעו שני קציני משטרה בראש ובגב. בהמשך תקפו שוטרים, והמשטרה עצרה 15 חשודים שתקפו את השוטרים והפרו את הסדר הציבורי.

"באזור הדרום התרחשו מחאות אלימות במספר מוקדים שונים, ובפרט באשדוד, נתיבות וקריית מלאכי. שמונה שוטרים נפצעו כתוצאה מיידוי אבנים ואלימות המפגינים במקום. המשטרה עצרה 12 חשודים בגין התפרעויות אלימות והפרת הסדר הציבורי.

"גם באזור המרכז מתרחשים בשעות האחרונות מחאות אלימות במספר מוקדים. בפתח-תקווה יידו בקבוק תבערה לעבר הכוחות, ובגדרה 3 שוטרים נפצעו מיידוי אבנים של מפגינים. באזור מחלף השלום בתל-אביב חסמו מאות מפגינים את התנועה למשך מספר שעות והתפרעו במקום. שני שוטרים נפצעו במהלך פינוי של נהג עובר אורח שהמפגינים תקפו את רכבו באלימות וגרמו לו נזק. עוד שני שוטרים נוספים נפצעו במקום כתוצאה מאלימות המפגינים שכללה יידוי אבנים לעברם.

"כמו כן, במהלך ליל אמש נפצעו עוד עשרה שוטרים מאלימות קשה של מפגינים שהתפרעו ויידו אבנים ובקבוקים על השוטרים מול תחנת משטרת זבולון, במחלף אולגה ובאזור צומת לוד. חלק מהשוטרים פונו לקבלת טיפול רפואי, וחלקם האחר פונו בשטח.

"אנו רואים בחומרה רבה את האלימות שהופנתה במהלך היממה האחרונה כלפי השוטרים והובילה לפציעתם של עשרות שוטרים. משטרת ישראל תמשיך להיערך כוחות גדולים למניעת פגיעה בסדר הציבורי, בנפש וברכוש. נמשיך לאפשר את חופש הביטוי והמחאה כחוק, אולם לא נאפשר ונפעל בנחישות נגד אלימות מכל סוג, שהיא כמו גם נגד כל ניסיון לפגיעה פיזית בשוטרים או אזרחים".

התפרעויות, חסימות כבישים והבערת צמיגים: מחאת יוצאי אתיופיה 2.7.19 / קרדיט צילום: דוברות המשטרה.
 התפרעויות, חסימות כבישים והבערת צמיגים: מחאת יוצאי אתיופיה 2.7.19 / קרדיט צילום: דוברות המשטרה.

על-פי ההערכות, עשרות אלפי נהגים נתקעו בפקקים משעות אחר-הצהריים בשל החסימות ושיבושי התנועה ברחבי הארץ.

יוצאי אתיופיה מפגינים / צילום: אמיר מאירי
 יוצאי אתיופיה מפגינים / צילום: אמיר מאירי

בעקבות המחאה, רשות שדות התעופה פרסמה הודעה חריגה לציבור הנוסעים וקראה להתעדכן בזמני הטיסות וההגעה הנדרשת לנמל התעופה, זאת בעקבות החסימות הרבות ברחבי הארץ. ברשות ביקשו להזכיר כי יש להתייצב כשלוש שעות לפני הטיסה בנמל התעופה ולהיערך לכך בתכנון הנסיעה לנמל התעופה.

חסימות אוטובוסים בהפגנת יוצאי אתיופיה / צילום: אמיר מאירי
 חסימות אוטובוסים בהפגנת יוצאי אתיופיה / צילום: אמיר מאירי

בהמשך הערב צפויות הפגנות נוספות ברחבי הארץ, בהן בפתח-תקווה, בראש-העין, בנתניה, באשקלון, בירושלים, בבאר-שבע, בקריית מלאכי, בעפולה, באשדוד, בבית שמש, בראשון-לציון ובקריית גת. בקריית אתא קראו המפגינים: "ילד בן 17 הלך לקבר, והרוצח הלך למלון במרכז הארץ".

"כואב הלב", אמר דוד, נהג אוטובס יוצא אתיופיה שנחסם במחלף השלום. "אני הייתי בצבא, לימדו אותי נוהל מעצר חשוד, לא יורים סתם בראש או בלב. אם הייתי יכול, הייתי מצטרך להפגנה. לא ידעתי שיש הפגנה".

מנדה, בן 23 שחסם את האוטובוס של דוד, הוסיף: "לא חוויתי גזענות או אלימות, אבל אני מזדהה עם חבריו ובאתי עם חבריי לעצור את האוטובוס. אני לא מתכוון לזוז עד שהמשטרה תגיע לפה יותר. המסר שלי למח"ש - תעשו את העבודה שלכם כדי שמקרים כאלה לא יקרו יותר".

מחאת יוצאי אתיופיה / צילום: שלומי יוסף,
 מחאת יוצאי אתיופיה / צילום: שלומי יוסף,

קוני אמגדה, שהגיע אף הוא למחות נגד התנהלות המשטרה, טען כי האלימות נגד בני העדה מוגברת. "עם ישראל מתכנן חופשות, ואנחנו לוויות", אמר. "השוטרים הורגים אותנו, הם תוקעים את הכדור בראש, אבל הגזענות נמצאת בכל מקום. למה ילד בן 18 צריך למות? עבורכם זו ארץ זבת חלב ודבש - אבל עבורנו זו ארץ מוות. אם נצטרך להקריב קורבנות, נקריב, בלי ועדות שמורחות אותנו. אנחנו הדור החדש, ואנחנו נוביל, יותר לא יירו בנו. שלא יפסיקו בלבולי המוח - זו לא הריגה, זה רצח".

גורמים במשטרה חוששים כי הקריאות לאלימות כלפי שוטרים ברשתות החברתיות עלולות להוביל לפגיעות בחיי אדם. "החשש שלנו שמישהו ייקח את זה למקום קיצון, ישלוף סכין וידקור שוטר", אמר קצין במשטרה. מוקדם יותר, בכיר בארגון אמר כי במשטרה לא מתכוונים לאפשר למפגינים לשתק צירי תנועה מרכזיים ברחבי הארץ. מאז שעות הצהריים המשטרה מנהלת מגעים עם ראשי העדה האתיופית לקראת ההפגנות הגדולו הערב.

במשטרה הבהירו לראשי הקהילה כי המשטרה תפעל באפס סובלנות כלפי כל ניסיון לפגוע בשוטרים, באזרחים, בסמלי שלטון או בבנייני ממשל ובכלל זה תחנות משטרה. כמו כן, במשטרה הודיעו גם כי לא יאפשרו שיבוש סדר החיים בגלל ההפגנות, ובכלל זה לא יאפשרו שיתוק התנועה בצירים המרכזים לאורך זמן או שיתוק נמל התעופה בן גוריון על-ידי חסימות הכבישים המובילים לנמל התעופה. 

מוקדם יותר הודיעו במח"ש כי הושגה התקדמות משמעותית בחקירת הירי. בין השאר נאספו ראיות חדשות, נגבו עדויות מעדי ראייה, ואף בוצעו שחזורים בזירת האירוע. החקירה מתנהלת תחת צו איסור פרסום שהוצא לבקשת מח"ש, זאת על-מנת "שלא לפגוע בהתקדמות החקירה באמצעות פרסומים שונים". 

בשעות הצהריים הובא טקה ז"ל למנוחות. ההלוויה יצאה מבית מורשת העדה האתיופית בקריית חיים. כאלף בני אדם הגיעו ללוות בדרכו האחרונה את טקה בבית העלמין תל-רגב. במהלך מסע ההלוויה, התעלף אביו של טקה ונזקק לטיפול רפואי של חובשת מגן דוד אדום. 

"תנו לפרחים לגדול. תנו לילדים לעמוד בחופה. כמה נהרגו, כמה נרצחו על-ידי השוטרים, תבטיחו שזה האחרון", ספד לו אסף גובאנה, מראשי הקהילה האתיופית בקריות, שתרגם את דבריו של אביו של טקה שנשא דברים באמהרית. "אנחנו מחפשים שלום, מחבקים גם את הזר, פותחים דלתות, רוצים שוויון זכויות ודורשים למצות דין. לא ועדה, לא מח"ש, תעשו הכול שזה יהיה האחרון".

במהלך ההפגנות אמש חסמו המפגינים את כביש החוף בסמוך למחלף אולגה, את הכניסה המערבית למנהרות הכרמל, וצמתים מרכזיים נוספים בקריות ובחיפה. נוסף לכך, גם בדרום נחסמו כבישים בעקבות המחאה: צומת הכניסה הדרומית לעיר אשדוד, כביש 40 מצומת עקרון לצומת נען וכן כביש 4 בצומת אשקלון-צפון.

כמו כן, כמה מפגינים צרו על שער הכניסה הראשית של מתחם תחנת זבולון, בניסיון לפרוץ פנימה תוך שהם משליכים אבנים, נפצים וחזיזים. המשטרה ירתה רימוני הלם לכיוון המפגינים במטרה להניא אותם מלפרוץ אותו ולהרחיק אותם. מוקדם יותר הוצתה אש בשדה קוצים הגובל בתחנה. מטעם המשטרה נמסר כי שלושה שוטרים נפצעו בהתפרעות סמוך לתחנת המשטרה זבולון בחיפה בעת שהשליכו לעברה אבנים וזיקוקים. הם נחבלו בפניהם ובגופם וקיבלו טיפול רפואי.