ארה"ב: מהגרים אולצו לשתות מים מאסלות במחנות מעצר

דו"ח המבקר הכללי במשרד לביטחון המולדת מתאר תאי-כליאה שצפיפותם מאפשרת עמידה בלבד, בלי יכולת לשכב • ילדים אינם מקבלים ארוחות חמות ומנועים מלהתקלח • כאשר נציגי המבקר הכללי ביקרו במחנות, העצורים דפקו על דלתות התאים וחשפו דפי נייר עם קריאות לעזרה

הפגנות נגד תנאי הכליאה של המהגרים בארה"ב / צילום: REUTERS/Jose Luis Gonzalez
הפגנות נגד תנאי הכליאה של המהגרים בארה"ב / צילום: REUTERS/Jose Luis Gonzalez

יום לפני חגיגות יום העצמאות האמריקאי, ב-4 ביולי, שבו ייפרשו טנקים בוושינגטון ומטוסי-קרב יחוגו מעליה, פרסם המבקר הכללי של המשרד לביטחון המולדת דוח חמור על תנאי כליאתם של רבבות מהגרים נטולי ניירות מאמריקה התיכונה במחנות מעצר בסמוך לגבול בין ארה"ב למקסיקו.

במקביל הודיע המשרד לביטחון המולדת, כי הוא החל להטיל קנסות גבוהים על מהגרים שנכנסו לארה"ב ללא היתר ומסרבים לעזוב אותה. הרף הקובע הוא 799 דולר ביום ואחת מהמהגרות האלה קיבלה התרעה שעליה לשלם לשלטונות 497 אלף דולר לאלתר.

מידע על התנאים התת-אנושיים במחנות המעצר של ממשל טראמפ דלף כבר בעבר והניע מחוקקים דמוקרטים מסוימים, לרבות צירת בית-הנבחרים אלכסנדריה אוקאסיו קורטס, לתאר את מחנות המעצר כמחנות ריכוז כמו אלה שניהלו הנאצים. ההשוואה גררה מחאות עזה מגורמים יהודיים ומחוקקים רפובליקאים, שהאשימו את אוקאסיו קורטס ועמיתיה באנטישמיות ובבורות.

דו"ח המבקר מטיל את האחריות למצב במחנות המעצר על סוכנות המכס וההגנה על הגבולות (CBP), יחידה של המשרד לביטחון המולדת שאחראית על ניטור הגבולות ומעצר מסתננים, במקביל לטיפול בבקשות לקבל מקלט הומניטרי בארה"ב שמגישים חלק גדול מהעצורים.

המסמך טוען, כי במחנות המעצר של היחידה יש תאים שצפיפותם הנוראה מאפשרת עמידה בלבד ואי-אפשר לפרוש בהם מזרונים. באחד ממחנות המעצר הוחזקו מבוגרים יחידים בתנאים כאלה במשך שבוע.

ביוני ביקרו נציגי המבקר הכללי בחמישה מתקני מעצר באזור ריו-גרנד, הנהר שחוצץ בין ארה"ב למקסיקו. הם מצאו שלילדים שם אין כמעט בגדים חלופיים ואין מעמידים לרשותם אמצעי כיבוס. למהגרים רבים ניתנים רק מגבונים לחים במקום גישה למקלחות והאוכל היחיד שהוגש להם היה כריכים עם נקניק. כתוצאה מכך, נגרמו לעצורים רבים עצירות ובעיות בריאות אחרות, על פי הדו"ח.

הצפיפות במחנות אלה כה נוראה עד שהעצורים הלמו על דלתות התאים וחשפו הודעות כתובות בכתב-יד או מודפסות ובהן קריאה תחינות לעזרה בעת שנציגי המבקר הכללי ביקרו במחנות. אחד מהעצורים הצליח לחשוף פסית קרטון ועליה נאמר: "הצילו!".

מחוקקים דמוקרטים, שביקרו במתקן מעצר של CBP בפלינט, טקסאס, דיווחו על פגישות עם מהגרים, שלדבריהם לא קיבלו מים טריים לשתיה. מהגרים אלה טענו, כי הם אולצו לשתות מים מאסלות. קבוצת עורכי-דין שביקרה קודם לכן במחנה זה, העידה שהילדים אינם מקבלים ארוחות חמות ומנועים מלהתקלח.

דו"ח המבקר חיזק את נחישות דעתם של המחוקקים הדמוקרטים להגביר את לחצם על המשרד לביטחון המולדת ועל CBP כדי לקבל הסברים ולדרוש תיקונים מיידיים. תחושת הדחיפות שלהם חודדה בעקבות פרסום תחקיר עיתונאי על קבוצה סודית בפייסבוק של סוכני CBP בהווה ובעבר שהתבדחו ברשות החברתיות על מותם של מהגרים בלתי-חוקיים ואיימו על מחוקקים בלתי ידידותיים שמחטטים בטריטוריה שלהם.

המסמך פורסם בראשונה באתר באז פיד ולאחר מכן ב"ניו יורק טיימס".

על פי הדו"ח, 826 מתוך 2669 הילדים שעצורים במתקנים בריו גרנד הוחזקו במעצר במשך יותר מ-72 שעות, בניגוד להסדר שהושג עם בית-משפט פדראלי. מנהלים בכירים בסוכנות הביעו חשש שהתנאים במחנות הם "פצצת זמן מתקתקת".

"הדו"ח פותח צוהר מחריד לתנאים המסוכנים והבלתי-אנושיים שאליהם נחשפים ילדים ומשפחות לאורך הגבול ע"י ממשל טראמפ", אמרה יו"ר בית-הנבחרים, ננסי פלוסי. "הדו"ח אפילו מטריד יותר מההתבטאויות הגסות והמגעילות ברשתות החברתיות של סוכנים מסוימים של CBP שבידיהם מופקדת האחריות לטיפול במשפחות ובילדי המהגרים".

"גילויי חוסר האנושיות לאורך הגבול הם קריאת תיגר על מצפונה של אמריקה", אמרה פלוסי.

ואוקאסיו קורטס עצמה, ששימשה מטרה מרכזית לבדיחות ולאיומים של סוכני CBP ברשת אמרה, כי זו "סוכנות פדרלית פורעת חוק".

ציר בית-הנבחרים אלייג'ה קאמינגס, יו"ר ועדת הפיקוח והרפורמות של הבית, אמר כי נראה שבקרב CBP שורר בוז עמוק לשלטון החוק ולהתנהלות אנושית וקרא לשר בפועל של המשרד לביטחון המולדת ולממונה בפועל על CBP למסור עדות לפני הוועדה שבראשותו.

בחודש מאי נעצרו 144 אלף מהגרים נטולי ניירות - המספר הגדול ביותר מזה 13 שנים. חלק גדול מהם - משפחות עם ילדים. עליה זו היא מקור תסכול מתמיד לדונלד טראמפ. לא ברור אם זרם המהגרים ייחלש בעקבות מאמצי מקסיקו לבלום את כניסתם לארה"ב, לאחר שטראמפ איים להטיל מכסים על יצואה לארה"ב. אך טראמפ מוסיף לטעון, כי העדר חומה גדולה לאורך הגבול עם מקסיקו הוא שורש הבעיה, והאשם למצב מוטל על שני בתי הקונגרס שמסרבים לספק מימון לפרוייקט.