לאחר ההפגנות האלימות: ועדת השרים תתכנס לבחון שילובם של אזרחי ישראל ממוצא אתיופי

יו"ר הוועדה ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע על כינוס הוועדה לאור האירועים אמש • הנשיא ריבלין: "זוהי לא מלחמת אחים, זוהי מלחמה משותפת של אחים ואחיות על הבית המשותף שלהם ואני מבקש מכולנו לפעול באחריות ובמתינות"

יוצאי אתיופיה מפגינים על הירי בסלומון טקה ז"ל / צילום: שלומי גבאי - וואלה,
יוצאי אתיופיה מפגינים על הירי בסלומון טקה ז"ל / צילום: שלומי גבאי - וואלה,

לראשונה מאז מארס 2018, תכונס היום (ד') ישיבת ועדת השרים לדון בדרכי קידום שילובם של אזרחי ישראל ממוצא אתיופי בחברה הישראלית. לאחר אירועי ההפגנות אתמול, הודיע משרד ראש הממשלה על כינוס הישיבה.

יו"ר הוועדה הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו, ובוועדה חברים שר העלייה והקליטה יואב גלנט; שר האוצר משה כחלון; שר העבודה והרווחה חיים כץ; שר הכלכלה והתעשיה אלי כהן; שר הפנים אריה דרעי; שר החינוך רפי פרץ; השר לבטחון פנים גלעד ארדן והשרה לשוויון חברתי גילה גמליאל. עוד חברים בוועדה שרי החקלאות, הדת, הבינוי והשיכון והמדע.

הוועדה הוקמה במאי 2015 לאחר שהתקיימו הפגנות חברי העדה האתיופית בחודש אפריל. הרקע להפגנות היה פרסומי סרטון של שוטרי יס"מ מכים את הצעיר האתיופי דמאס פיקדה, שהיה חייל בשירות סדיר באותה העת.

שנה לאחר הקמת הוועדה הכינה מנכ"לית משרד המשפטים דוח המלצות מפורט וחלקים ממנו יושמו בתחום שירותי הדת, החינוך והבריאות. אולם, בכל הנוגע לאלימות משטרתית, התרבו הטענות על אי יישום והפעלת אלימות ושיטור קשה כלפי אתיופים בשל צבע עורם.

במהלך 2019 אירעו מספר אירועי ירי בצעירים ממוצא אתיופי, שהביאו את חברי העדה האתיופית לשורה של מחאות. בינואר 2019 נורה יהודה ביאדגה, צעיר הלוקה בנפשו, על ידי שוטר שהוזעק כיוון שביאדגה נשא סכין. כמה ימים לאחר מכן נערכה הפגנה של עשרות אלפים איש. ההפגנה הייתה ברובה שקטה אך לקראת סופה נעצרו 11 מתפרעים לאחר שהשחיתו רכוש ופגעו בשישה שוטרים.

ב-30 ביוני ירה שוטר בנער סלומון טקה בקריית חיים, בנסיבות לא ברורות לאחר שהשוטר טען שסלומון איים או הפריע למשפחות בגן משחקים. אירוע הירי הזה הוציא השבוע עשרות אלפים לרחובות להפגנות שהגיעו לשיאן אתמול (ג') בלילה עם הבערות צמיגים, חסימת כבישים, שריפת רכבים והתעמתות עם שוטרים בכל רחבי המדינה.

דוברות המשטרה אמרה היום כי חסימות צירי תנועה הינם מעשה אסור על פי חוק, וכי "לצד הכלה ואיפוק משטרתי רב כלפי מפגינים מתוך ניסיון לאפשר להם לבטא את מחאתם, משטרת ישראל לא תאפשר את המשך החסימות של צירי תנועה מרכזיים ברחבי הארץ באופן שיוביל לפגיעה כה משמעותית באזרחי ישראל בכלל ובמשתמשי הדרך בפרט".

נשיא המדינה ריבלין פנה הבוקר לראשי קהילית יוצאי אתיופיה בקריאה ואמר "אנחנו מוכרחים לעצור, שוב, לעצור ולחשוב יחד כיצד ממשיכים מכאן - זוהי לא מלחמת אחים, זוהי מלחמה משותפת של אחים ואחיות על הבית המשותף שלהם ואני מבקש מכולנו לפעול באחריות ובמתינות. ביתי ביתכם הוא. בואו נשב יחד עם כל הגופים האחראים לשלום אזרחי ישראל. רק כך בשיח פתוח ונוקב ככל שיהיה נגיע לשינוי. נמשיך לעמוד יחד כחומה בצורה מפני האלימות וניאבק יחד על הבית המשותף שלנו".

עוד אמר הנשיא שיש למצות את חקירת מותו של סלומון. "עלינו למנוע את המוות הבא, את הפגיעה הבאה, את ההשפלה הבאה כולנו מחויבים לכך".