פרופ' רפאל משולם: "עשינו פעם ניסוי בקנאביס אצלנו בסלון"

האיש שעומד מאחורי פריחת סקטור הקנאביס בישראל הוא חתן פרס ישראל, פרופסור רפאל משולם, שנזכר בראיון ל"גלובס", איך הכל התחיל • צפו

היתרון התחרותי של ישראל בתחום הקנאביס המאפשר היום פריחה של סקטור שלם שסוחף אחריו את כל בכירי הצמרת העסקית והפוליטית של ישראל, התחיל באיש אחד, פרופ' רפאל משולם.

פרופ' משולם, חתן פרס ישראל, היה הראשון שבודד את החומר הפעיל פסיכואקטיבית בקנאביס, ה-THC, וגם את החומר CBD, הנחשב למוביל בצמח מבחינת תרומתו לתועלות הרפואיות שלו. משולם ראה את המצאותיו מניעות תהליך שמתגשם עכשיו, במסגרתו סוף סוף יוצא הקנאביס מן המחשכים ונחקר כתרופה לכל דבר.

בראיון מיוחד ל"גלובס", מספר משולם מהיכן השיג את מנת החשיש הראשונה ששימשה לו למחקר, בשנות ה-60: "ביקשתי מהמשטרה חומר. הם בדקו אם אפשר לסמוך עלי וכשקיבלו תשובה חיובית נתנו לי 5 ק"ג חומר ונסעתי עם זה באוטובוס".

גם הניסיונות הראשונים בחומר היו לא מאוד קונבנציונליים: "כדי לבדוק את החומר אשתי אפתה עוגת שוקולד", מספר משולם על מסיבת החשיש החוקית הראשונה שנערכה כמובן למטרות מחקר בסלון ביתו, בנוכחות רופא למרבה המזל. "עשינו ניסוי פעם אחת אצלנו. הזמנו חמישה חברים וטפטפנו את החומר על העוגה - היום אנחנו יודעים שזו הייתה כמות מעט גדולה מדי מעבר למה שצריך היה לתת. אצל כל אחד זה התבטא קצת אחרת: אחד צחק, אחד לא הרגיש כלום לדבריו, אך דיבר ללא הפסקה, אשתי ישבה על הכורסא וחלמה כל מיני חלומות, אבל היה מקרה של מכרה שקיבלה התקף פסיכוטי קל, אבל היה איתנו רופא והוא הרגיע אותה והכל היה בסדר. וזה די טיפוסי שלפעמים אותה כמות של חומר, גורמת לתופעות קצת שונות ולפעמים, בעיקר אצל מי שלוקח את זה פעם ראשונה - גם להתקף פסיכוטי קל".

מכיוון שצמח הקנאביס מאופיין בפעולה הדדית של מספר רב של חומרים זה על זה, הוא אינו מתנהג כתרופה קלאסית. משום שהוא צמח, קשה לרשום עליו פטנט. משום שחוקיותו בארה"ב עדיין מוטלת בספק, חברת התרופות הגדולות אינן רוצות לגעת בו. לכן המחקר מתקדם בזיגזגים, וחלק נכבד מן הגילויים של משולם עדיין לא מיושמים בפרקטיקה הרפואית.

הפרופסור בן ה-88 רחוק מלהתייאש. הוא עדיין חוקר במרץ את המערכות בגוף המגיבות לצמח הקנאביס, בתקווה כי היא תשמש כבסיס לפיתוח תרופות רבות נוספות, גם מעבר לרכיבי הצמח עצמו.

"לשמחתי ישראל מובילה במחקר הקנבינואידים, ובאוניברסיטה העברית יש 20-25 קבוצות שעוסקות במחקר הזה, זה הרבה יותר מאשר ברוב מדינות העולם. אנשים שמבינים בשוק הזה אומרים שרק CBD, יתפוס שוק של 20-30 מיליון דולר, ויכול להיות שמכאן נראה סדרה ארוכה של תרופות נגד מחלות עצם, נגד נזק מוחי, נגד התמכרות".