מי יבחר את הנציג הבא לאירוויזיון? רשת דורשת מהתאגיד לפתוח את ההתקשרות עם קשת ו"הכוכב הבא"

רשת דורשת לאפשר לבחור את הנציג לאירווזיון באמצעות התוכנית "דה וויס" וטוענת כי תאגיד השידור "כאן" הפר את חובתו "לנהל הליך הוגן ושוויוני ולנהוג בשקיפות" • התאגיד: "הטענות חסרות בסיס"

נטע ברזילי זוכה באירוויזיון 2018 / צילום: פדרו נונס, רויטרס
נטע ברזילי זוכה באירוויזיון 2018 / צילום: פדרו נונס, רויטרס

רשת 13 דורשת מתאגיד השידור הציבורי "כאן" להשהות את ההחלטה על שיתוף-הפעולה עם קשת 12 לבחירת הנציג הישראלי לאירוויזיון 2020 ולקיים הליך בחירה חדש שיאפשר גם לה להתמודד - כך נודע ל"גלובס". 

הליך בחירת הנציג לאירוויזיון מתקיים באמצעות שיתוף-פעולה בין התאגיד לקשת: הזוכה בתוכנית "הכוכב הבא לאירוויזיון", המשודרת בקשת, מייצג את ישראל בתחרות; ובתאגיד אחראים על בחירת השיר. כך נבחרה בין היתר נטע ברזילי, שזכתה באירוויזיון בשנה שעברה.

הבחירה בקשת נעשתה במסגרת קול קורא שערך התאגיד ב-2018, שבו בחרה רשת שלא להתמודד. כעת מבקשת רשת לחבר את התחרות למותג מוזיקלי משלה - התוכנית "דה וויס".

ההתקשרות בין הצדדים קבעה כי ההסכם הוא לשנה עם אופציה להערכה. בעקבות הצלחת האירוויזיון ודרישת התאגיד, בקשת החליטו להציע לתאגיד הצעה כלכלית משופרת, כפי שחשפנו ב"גלובס".

ברשת כאמור לא אהבו את השינוי. במכתב שנשלח ליו"ר התאגיד גיל עומר ולמנכ"ל התאגיד אלדד קובלנץ, באמצעות עו"ד ברק גליקמן ממשרד פישר בכר, בשם מנכ"ל רשת 13 יוסי ורשבסקי, טוענת רשת כי "התנהלות התאגיד בנושא בלתי חוקית ואינה עולה בקנה אחד עם האינטרס הציבורי. בימים האחרונים התחוור לרשת, לתדהמתה ואכזבתה, שהתאגיד החליט להאריך את שיתוף-הפעולה עם קשת גם בנוגע לבחירתו של נציג התאגיד לאירוויזיון 2020, וזאת תוך הפרתן של חובות מינהליות בסיסיות המוטלות עליו, ובראשן החובה לנהל הליך הוגן ושוויוני והחובה לנהוג בשקיפות".

ברשת סבורים כי למרות האופציה להאריך את שיתוף-הפעולה, התאגיד לא קיים את החובה לשקול מכלול שיקולים שאותם חייב גוף ציבורי לשקול טרם התקשרות עם גופים פרטיים. "ההתקשרות נעשתה במחשכים", נכתב במכתב. רשת דורשת להעביר לידיה את כל המסמכים הנוגעים להארכת שיתוף-הפעולה עם קשת, לרבות החלטות שקיבלה המועצה או ההנהלה בנידון.

התאגיד דחה על הסף את טענות רשת וטען במכתב תשובה כי ביצע הליך שקוף ושוויוני. "משלא השתתפה מרשתך בקול הקורא ואף לא העלתה כל טענה בזמן אמת בנוגע לסעיף האופציה שנכלל בהליך, אין לה להלין על כך שגוף אחר זכה בהליך, ואין לה כל בסיס להלין על כך שהתאגיד בחר לממש את זכותו להארכת ההתקשרות עם הזוכה... הניסיון לטעון כאילו הדבר מחייב פנייה לגופי שידור נוספים והלכה למעשה לערוך הליך תחרותי נוסף, הוא חסר בסיס".

בתאגיד השידור טוענים כי המכתב שבו דרש ורשבסקי לפתוח את ההליך גם עבור רשת כלל לא הגיע אליהם. כמו כן, בתאגיד לא מוותרים על ההזדמנות לשלוח עקיצה למנכ"ל רשת ומזכירים כי "בעבר ידע המנכ"ל לפנות אל יו"ר התאגיד באמצעות דוא"ל תוך וידוא טלפוני של פנייתו - כמקובל וכנהוג במקרים אלה. העובדה שמרשתך לא נהגה כך במקרה זה ולא וידאה את קבלת המכתב מעוררת תמיהה בלשון המעטה".

מתאגיד השידור "כאן" נמסר: "הצעת קשת אושרה במלואה על-ידי מועצת התאגיד, ובכך נסללה הדרך לשיתוף-פעולה בין 'כאן' וקשת לבחירת נציג לאירוויזיון 2020, זאת על-ידי מימוש האופציה לשנה נוספת בחוזה הקיים".