האם הכמיהה למס של נגידי בנק ישראל היא אמונה דוגמטית? בדקנו שנה אחרי שנה

שר הכלכלה אלי כהן לא אהב את הקריאה של נגיד בנק ישראל להעלות מסים, וטען כי באופן מסורתי נגידי הבנק דוחפים לכיוון הזה • האם הם אכן תמיד היו בעד הטלת מסים חדשים? בדקנו • המשרוקית של גלובס

שר הכלכלה אלי כהן / צילום: איל יצהר, גלובס
שר הכלכלה אלי כהן / צילום: איל יצהר, גלובס

שר הכלכלה אלי כהן לא אהב את הופעת נגיד בנק ישראל אמיר ירון בפני הממשלה בשבוע שעבר. הנגיד עודד את השרים "להפגין נחישות" ולהעלות את שיעורי המס. "אני אגיד לך ככה", אמר כהן באותו יום לענת דוידוב ברדיו ללא הפסקה, "תבדקי נגידים: באופן קבוע הם תמיד אומרים לבוא ולהעלות מסים. הם אמרו את זה גם ב-2015, ב-2016, וב-2017. מתי הם אמרו לא להעלות מסים?"

כמה דוגמטית העמדה של ראשי בנק ישראל? בדקנו נגידים. קרנית פלוג, שכיהנה בשנים שכהן ציין, אכן קראה בעקביות להעלות את נטל המס: "יש להגדיל באופן מושכל את ההוצאה הציבורית האזרחית ולהתאים לכך את היקף גביית המסים", היא כתבה ב"מכתב הנגיד" שצורף לדוח בנק ישראל לשנת 2016. משפטים דומים כללה פלוג ב"מכתבים" משנת 2015 ו-2017. דברים מפורשים יותר היא אמרה בכנסים פומביים. פלוג לא תמיד הסתייגה מהקלות ספציפיות. כששר האוצר משה כחלון פרסם ב-2017 את תוכנית "נטו משפחה" שכללה הורדת מכסים, בנק ישראל הודיע רשמית שאלה "צעדים ראויים".

אבל האמירה ש"נגידים תמיד אמרו להעלות מסים", שכהן חזר עליה בשיחה עם המשרוקית, שגויה. בדוח בנק ישראל מ-2004 שיבח ממלא מקום הנגיד מאיר סוקולר את האסטרטגיה של הממשלה, שהסתמכה בין היתר על "הורדת שיעורי המס". הנגיד סטנלי פישר כתב בחיוב על התוכנית הרב-שנתית להפחתת מס בדוח מ-2006, ובכנס לאחר המשבר הפיננסי ב-2008 קרא להמשיך בהורדות.

אבל ככל שפחת נטל המס העמדה השתנה. בדוח מ-2010 הזהיר פישר מהמשך הורדת המסים שכן "רמת ההוצאה הציבורית האזרחית כבר נמוכה בהשוואה למקובל במדינות המפותחות". כשוועדת טרכטנברג, שפלוג הייתה מחבריה, הביאה להקפאת הירידה במס ההכנסה והחברות, הבנק קרא לכך "צעד נדרש וחשוב". וכשפישר נשאל בכנסת בדצמבר 2011 איך ימומנו ההמלצות, הוא ענה בפשטות "מסים".

הגרף שמדאיג את הנגידים
 הגרף שמדאיג את הנגידים

■ בשורה התחתונה: דבריו של כהן חצי נכונים. בשנים 2015-2017 הנגידה פלוג קראה בעקביות להעלאת נטל המס, וקודמה פישר הביע עמדה דומה לפחות מאז 2011. לעומת זאת, בעשור הראשון של שנות ה-2000 הנגידים תמכו במתווה הורדת מסים.