הנציבות האירופית תשקיע עד 15 מיליון אירו בחברות סטארט-אפ – גם בישראל

המימון יינתן במסגרת תוכנית פיילוט חדשה של "הורייזן 2020", שתימשך כשנה וחצי • התוכנית תפעל תחת השם "Accelerator" ותספק משאבים לצרכים מסחריים כגון שיווק ומכירות של מוצר מוגמר

הנציבות האירופית תשקיע עד 15 מיליון אירו בחברות סטארט-אפ / צילום: ISERD
הנציבות האירופית תשקיע עד 15 מיליון אירו בחברות סטארט-אפ / צילום: ISERD

הנציבות האירופית תשקיע בחברות ישראליות במימון של עד 15 מיליון אירו לצורכי פעולות מסחור, תמורת מניות. המימון יינתן במסגרת תוכנית פיילוט חדשה של "הורייזן 2020", אשר תימשך כשנה וחצי. הפיילוט מיועד להשקיע בכ-20-40 חברות, מתקציב של 100 מיליון אירו.

התוכנית תפעל תחת השם "Accelerator" ותספק משאבים לצרכים מסחריים כגון שיווק ומכירות של מוצר מוגמר. התוכנית תממן את פעילות המסחור של חברות בשלבי צמיחה תמורת מניות. הנציבות תעניק את המימון לחברות שמפתחות מוצר שיכול להיות בעל השפעה על האיחוד האירופי ועל העולם, אך מתקשות לגייס הון בשוק הפרטי משום שהן פועלות בתחום כמו קלין-טק או מכשור רפואי. זו היא התוכנית הראשונה של הנציבות האירופית אשר במסגרתה היא תשקיע במניות של חברות הזנק (סטארט-אפ).

התוכנית פועלת במימון קרן EIC Fund של הנציבות האירופית בגובה 2.5 מיליארד אירו, אשר תפנה 100 מיליון אירו לפעילות זו. מימון זה מצטרף למענקי המחקר והפיתוח שמספקת התוכנית, בסכומים של עד 2.5 מיליון אירו לחברה. במקרה שהפיילוט יצליח, תמשיך לתוכנית הורייזן הבאה ל-2021 עד 2028 עם 10 מיליארד אירו שיתחלקו בין מענקי מחקר ופיתוח ובין השקעות במסחור.

המימון הוא חלק ממסלול ה-European Innovation Council) EIC) המוענק לחברות ישראליות דרך רשות החדשנות במסגרת תוכנית "הורייזן 2020". את התוכנית מרכזת מנהלת איסרד ברשות, בהנהלת נילי שלו. מדובר בתוכנית המו"פ השמינית של אירופה, עם תקציב של 77 מיליארד אירו שנפרש על פני שבע שנים. ישראל משלמת לקופת התוכנית כמיליארד אירו ומקבלת החזר במסגרת תמיכה הניתנת לפרויקטים השונים, בהיקף של כ-1.5 מיליארד אירו.

התוכנית הפכה לאחד ממנועי הצמיחה של תעשיית המו"פ הישראלית ושל המחקר הבסיסי במוסדות האקדמיים, ומלבד כסף היא מעניקה אפשרויות לשיתוף-פעולה עם חברות ומוסדות מחקר אירופים וגם קשרים ישירים לשוק היעד האירופי לשיווק המוצרים והטכנולוגיות. ישראל היא חברה נלווית בתוכנית, בדומה לשווייץ ונורווגיה, שאינן מדינות חברות באיחוד האירופי.

בשנת 2018, 423 חברות ישראליות זכו למענקי מימון מו"פ בסכום כולל של כ-180 מיליון אירו, מתוכן למעלה מ-50 חברות זכו במימון הגבוה ביותר שהיה זמין עד היום של 2.5 מיליון אירו. בין הזוכים היו 146 חברות, 188 חוקרים מהאקדמיה ו-42 פרויקטים בהם משתתפים גורמים אחרים כגון מכוני מחקר, עיריות, מוזיאונים ועוד.