הגירעון התקציבי השוטף ממשיך להתנפח לכיוון המדאיג של 4%

הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים כבר עומד על 3.9% תוצר, לעומת 3.8% בעדכון הקודם בחודש מאי • ברשות המסים הסבירו כי הכנסות המדינה החודש היו נמוכות בכ-300 מיליון שקל בגלל עדכון נוסחת מיסוי ירוק באחד לאפריל, עדכון שגרם להקמת יבוא מכוניות לחודש מרץ על חשבון היבוא בחודשים הבאים

רוני חזקיהו, החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: משרד האוצר
רוני חזקיהו, החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: משרד האוצר

הגירעון התקציבי השוטף ממשיך לתפוח לכיוון הקו המדאיג של 4%: מעדכון ביצוע תקציב המדינה לחודש יוני שמפרסם היום (ה') האוצר עולה כי הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים כבר עומד על 3.9% תוצר, לעומת 3.8% בעדכון הקודם בחודש מאי. הסיבה לגירעון החריג היא זינוק בהוצאות משרדי הממשלה, בעוד שהכנסותיה ממסים שומרות על יציבות.

תחזית האוצר היא לגירעון של 3.6% בסוף השנה שהם כ-50 מיליארד שקל, כשמתחילת השנה כבר הצטבר גירעון של 21.9 מיליארד שקל. היעד בתקציב המדינה ל-2019 היא לגירעון של 2.9%.

באוצר ניסו היום להתנחם בנתונים על צמצום מסוים של החריגה בהוצאות המשרדים לעומת התכנון התקציבי: נכון ליוני ההוצאה הממשלתית גבוהה ב-10.4% מההוצאה בתקופה המקבילה אשתקד כשבתכנון דובר על גידול של 5.1%.

ברשות המסים הסבירו כי הכנסות המדינה החודש היו נמוכות בכ-300 מיליון שקל בגלל עדכון נוסחת מיסוי ירוק באחד לאפריל, עדכון שגרם להקמת יבוא מכוניות לחודש מרץ על חשבון היבוא בחודשים הבאים. על-פי האומדן, הקדמת היבוא הגדילה את הגבייה ב-2.1 מיליארד שקל במרץ, מתוכם 0.7 מיליארד שקל על חשבון חודש אפריל, 0.6 מיליארד שקל על חשבון חודש מאי 2019 ו-0.3 מיליארד שקל על חשבון חודש יוני.

נזכיר כי בחודש שעבר אישרה הממשלה את תוכנית החירום של האוצר הכוללת קיצוץ רוחבי בתקציבי המשרדים - אלא שהקיצוץ נועד לממן הוצאות נוספות בתקציב לצורכי ביטחון וסבסוד צהרונים והשפעת התוכנית על הגירעון תורגש רק ב-2020, אז צפוי גירעון חמור אף יותר מהשנה, אם לא יינקטו צעדים לצמצומו.