החגיגה של טראמפ: יום העצמאות האמריקאי בצלמו של הנשיא

בנאום למרגלות אנדרטת לינקולן, נמנע טראמפ מהתבטאויות פלגניות שמאפיינות את העצרות שלו: "התכנסנו כאן כאומה אחת בהצדעה לאמריקה... האמריקאים אוהבים את החירות שלהם ואיש לא יטול אותה מאיתנו" •  מורת רוח בצבא האמריקאי, ברשויות המקומיות בוושינגטון רבתי ובפלחים נרחבים של הציבור מהשתרבבות טראמפ לאירוע • פרשנות

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

חגיגות ה-4 ביולי בוושינגטון - כמעט תמיד אירועים לא פוליטיים, עממיים ופתוחים לכל - נהפכו אמש (ה') לאירוע בצלמו של הנשיא. הוא אמנם לא נצלו לרימום עצמי גס, במתכונת נאומיו הפלגניים בעצרות הבחירות שלו, אך הוא עטף את ההתכנסות ההמונית הזו באיצטלה צבאית רוויית פטריוטיות, כנראה בתקווה שהדימוי הפטריוטי של האירוע יזלוג גם לדימויו שלו ויטשטש במקצת את העובדה המציקה שהוא זכה בפטורים מגיוס בעלומיו בגלל מה שכונה עיוות בעצמות כף הרגל.

הטנקים ונגמ"שי ברדלי שהוצבו ליד אנדרטת לינקולן - ככל הידוע בפעם הראשונה מזה עשרות שנים, ואולי אי-פעם - נראו חריגים ליד מבנה השיש המפואר, אחד מהאתרים המקודשים בהיסטוריה של ארה"ב. אבל חריגים עוד יותר נראו השורות האין-סופיות של מושבים למוזמנים בלבד, שהיו סגורות לקהל הרחב. את ההזמנות למושבי האח"מים חילקה המפלגה הרפובליקאית לתורמים ולפעילי המפלגה, תוך התעלמות מהאופי הלאומי, הכוללני והעממי של חגיגות יום העצמאות עד עתה.

עצם השתתפותו של טראמפ בעצרת בוושינגטון היתה חריגה. ב-70 השנים שחלפו, הדירו קודמיו רגליהם מהאירוע המרכזי בבירה כדי לא לשוות לו אופי פוליטי. אין תקדים לכך שאחת משתי המפלגות הגדולות מגדרת את אזור הצפיה הטוב ביותר באירוע לציון 4 ביולי כדי למסור מושבים לאלה שהיא חפצה ביקרם.

אבל היועצים וכותבי הנאומים בבית הלבן היו מודעים כנראה לציפיות שטראמפ יהפוך את חגיגת יום העצמאות לעוד אירוע בחירות וישא נאום רווי טפיחות עצמיות על השכם עם הזמנה מרומזת לאומה לחזור ולבחור בו לתקופת כהונה נוספת. הם הגישו אפוא לנשיא נאום עם קריאה לאחדות, עם מינימום השתבחות עצמית ומקסימום קילוסים לזרועות הצבא האמריקאי. טראמפ לא סטה כמעט מהנוסח המוכן, עובדה מעוררת השתאות: למה הוא לא תמיד כך?

"בהתכנסנו כאן הערב לחגוג את חדוות החירות, הבה נזכור שכולנו חולקים מורשת יוצאת דופן", הוא אמר, בהשקיפו על אלפי הצופים ספוגי הגשם מאחורי מחיצה של חומר פלסטי שקוף חסין מקליעים. "יחדיו אנו חלק מאחד מהסיפורים הגדולים ביותר שנכתבו אי פעם - סיפורה של אמריקה... התכנסנו כאן כאומה אחת בהצדעה לאמריקה... האמריקאים אוהבים את החירות ואיש לא ייטול אותה מידינו".

בנאום, שנמשך 45 דקות, איזכר טראמפ שמותיהם של אזרחים אמריקאים שתרמו לארצם ולאנושות כולה בתחומי הרפואה, המדע, האמנות והפוליטיקה, והמטיר שבחים על כל אחת מזרועות הכוחות המזוינים של ארה"ב. היה ניכר שהוא התאמץ להקנות לאירוע צביון ממלכתי.

כאילו כדי להפגין שהוא זוכה לגיבוי מצמרת הצבא, הזמין טראמפ את שר-ההגנה בפועל, מארק אספר, ויו"ר המטות המשולבים, הגנרל ג'וזף דאנפורד, לעמוד לידו בעת שנשא את נאומו. השר והגנרל היו חלק מהעזרים הוויזואליים, יחד עם הטנקים והנגמ"שים על הקרקע, ומטס של כמה מטוסי קרב, לרבות אף 35 ואף 22, וכן אחד ממטוסי אייר פורס וואן, מעל ה"מול" של וושינגטון, שנועדו להפוך הכנס הגדול הזה לאירוע תפור לטלוויזיה, עם מסר ברור שהצבא ניצב מאחורי המצביא העליון טראמפ.

אבל, למרות המאמצים, הביקורות של הממסד הצבאי האמריקאי על אופיו הצבאי של האירוע היו בוטות ביותר. מאז שצפה במצעד יום הבסטיליה בפריס ב-2017, שאף טראמפ לייבא לוושינגטון את מסורת המצעד הצבאי המפואר, עם טנקים וטילים ברחובות הבירה, כשהוא עומד על במת הכבוד. התנגדות בצורה של כל הגורמים הרלוונטיים, החל במשרד ההגנה ופיקוד הצבא, שהתנגדו להוצאה הגדולה, וכלה בעיריית וושינגטון שחששה מהרס כבישי הבירה ע"י טנקים כבדים, סיכלה את חלום הנשיא.

באירוע אמש יצא טראמפ עם חצי תאוותו בידו: הוא היה בקרבה פיזית לטנקים וחלק מהנהגה הצבאית והאזרחית של הפנטגון ניצבה עמו על הבמה. (אם כי מפקדי צבא היבשה, חיל האוויר, חיל הים וחיל הנחתים נעדרו במופגן). אבל זה היה יותר מדי לצמרת הצבאית. קצינים רבים לא אהבו את מה שהם ראו כפוליטיזציה של הצבא. כמובן שקצינים בשירות פעיל לא יצאו בהצהרות לעיתונות, אבל מפקדים בדימוס התנדבו למלא את המשימה.

"הנשיא משמש בכוחות המזוינים כמכשיר פוליטי בקמפיין לבחירתו מחדש, ולדעתי זה ממש מתועב", אמר מייג'ור גנרל (מקביל לאלוף בצה"ל) וויליאם נש, שלחם במלחמת וייטנאם, המלחמה הראשונה בעיראק ומבצעי השמירה על השלום בבלקנים.

וגנרל אחר, דייויד בארנו, שהיה מפקד הכוחות האמריקאים באפגניסטאן בממשל ג'ורג' בוש, אמר: "זה נראה יותר ויותר כאירוע של המפלגה הרפובליקאית - אירוע פוליטי סביב הנשיא - ופחות כחגיגה לאומית לציון 4 ביולי, וזה לא טוב שהצבא ישתרבב לתוך כל זאת". השניים צוטטו ב"פוליטיקו".

קצין זוטר בדימוס, קפטיין (סרן) קייל ביבי, אמר ל"ניוזוויק: "לחיילים משוחררים רבים זה פשוט נמאס שמשתמשים בהם ובכל הציוד הצבאי כאביזרים רק כדי שמישהו ייראה כקשוח, גם אם המישהו הזה השתמט מגיוס" (רמז לטראמפ). ביבי, צריך להדגיש, פעיל בארגונים פוליטיים נגד טראמפ

והגנרל בדימוס אנתוני זיני, שהיה מפקד פיקוד המרכז של הצבא והנציג המיוחד של ממשל טראמפ ליישוב חילוקי הדעות בין מדינות המפרץ הפרסי: "הציגו לפנינו את החיילים כדי שנוכל להודות להם; את הטנקים השאירו בכיכר האדומה (במוסקבה)".

בסופו של דבר, למרות מאמצי הבית הלבן להפיק אירוע "ממלכתי", הכנס ההמוני של טראמפ אמש הצליח להשיג מה שהשיגו כנסים קודמים של הנשיא: לשלהב את התומכים ולהרגיז את המתנגדים. הראשונים באו חמושים בכובעי המצחיה האדומים שעליהם כתובה הסיסמה "להחזיר את אמריקה לגדולתה"; האחרונים הביאו אתם בלוני ענק של טראמפ התינוק המגודל הנצחי שיוצרו בהשראת המחאות ההמוניות בלונדון נגד טראמפ. לרוע מזלם של שונאי הנשיא, הבלונים לא התרוממו בגלל מזג האוויר הסוער.