גם קיבוץ מעברות מאס בבורסה: מציע לקנות את מניות הציבור בחברה הנושאת את שמו בכ-130 מיליון שקל

הקיבוץ המחזיק בכ-64% ממניות יצרנית המזון הציע לרכוש יתרת המניות תמורת 40 שקל למניה, מחיר הגבוה בכ-7% משווי המניה הבוקר • מניית מעברות זינקה בכ-15% בתגובה, למחיר המשקף לה שווי של כ-400 מיליון שקל

מפעל מעברות /  צילום:  תמר מצפי
מפעל מעברות / צילום: תמר מצפי

חברה נוספת בדרכה להיפרד מהבורסה, והפעם מדובר בחברת התעשייה מעברות , בה פורסמה הבוקר הצעת רכש למניות הציבור, בהשקעה של כ-130 מיליון שקל. במסגרת ההצעה מציע בעל השליטה בחברה, קיבוץ מעברות המחזיק בכ-64% ממניותיה, לרכוש את חלק הציבור - כ-36% מההון (קרוב ל-3.3 מיליון מניות), תמורת 40 שקל למניה. המחיר גבוה בכ-7% משווי המניה הבוקר, שזינקה בכ-15% בתגובה להצעה, והגיעה למחיר של כ-43-44 שקל. 

העליות היום קירבו את מניית מעברות כ-8% בלבד מרמת השיא שקבעה בתחילת השנה, אז הגיעה למחיר של כ-48 שקלים. טרם העליות היום מניית מעברות נשחקה בכ-11% מתחילת השנה, ולאחר העליות היומיות משקפת למעברות שווי המתקרב ל-400 מיליון שקל. 

מועד ההיענות האחרון להצעה נקבע לעוד כשלושה שבועות (29.7). אולם הקפיצה שנרשמה במניה מעל למחיר ההצעה רומזת על האפשרות שהצעת הקיבוץ לרכישת מניות הציבור תשופר בהמשך, כפי שקורה במקרים רבים של הצעות רכש.

מעברות, המעסיקה כ-540 עובדים, מחלקת את פעילותה לארבעה מגזרים - שיווק והפצת תוספי תזונה, ויטמינים ומינרלים (VMS), ייצור ושיווק מזון ומוצרים לחיות מחמד, ייצור ומכירת תחליפי חלב לחיות משק וייצור ומכירת חומרי גלם. מנכ"לית מעברות היא אפרת גילת ובחודש מרץ האחרון החל לכהן כיו"ר החברה אריק שור, לשעבר מנכ"ל תנובה.

מעברות עלתה לכותרות במהלך 2017 כשמכרה את יתרת החזקותיה (49%) בפעילותה המרכזית עד אז - יצרנית מזון התינוקות מטרנה, לשותפתה אסם. המכירה, תמורת 565 מיליון שקל, סייעה לה לסכם את אותה שנה עם רווח נקי מרשים של 415 מיליון שקל.

התמורה ממכירה זו, ששיקפה למטרנה שווי של יותר מ-1 מיליארד שקל, הייתה גבוהה ביותר מפי שניים מסכום של כ-270 מיליון שקל שקיבלה מעברות מאסם בסוף 2009 עבור 51% ממניות מטרנה. תנאי העסקה הראשונה שנעשתה בין שתי החברות כללו אופציה לשני הצדדים לבצע עסקה על יתרת ההחזקות.

בסיכום הרבעון הראשון של השנה הכנסותיה של מעברות השתפרו ב-6% ל-98 מיליון שקל, ולמרות שחיקת הרווח התפעולי היא נהנתה משיפור ניכר בסעיפי המימון שלה שהעביר אותה לרווח נקי של קרוב ל-4 מיליון שקל. זאת אחרי הפסד של יותר מ-3 מיליון שקל שהציגה ברבעון המקביל ב-2018 - שנה שבסיכומה הפסדיה הצטברו לכ-14 מיליון שקל.

תכניותיו של קיבוץ מעברות למחוק את מניות החברה שבשליטתו מהמסחר מגיעות ימים ספורים לאחר שג'ורג' חורש, בעל השליטה בחברת התעשייה מקסימה, פרסם באמצעות חברת יוניון השקעות הצעה לרכישת מניות הציבור בחברה בהשקעה של כ-70 מיליון שקל, לפי מחיר מניה של קרוב ל-16 שקל. מניית מקסימה, שהגיבה בעלייה של כ-12% להצעה והגיעה למחיר ההצעה, השלימה טיפוס שנתי של כ-30%, ומשקפת לחברה שווי נוכחי של כ-310 מיליון שקל.

מנתוני הבורסה עולה כי בסיכום שנת 2018 ירד מספר החברות הנסחרות נטו (בשקלול חברות שנמחקו וחברות שהצטרפו) בתשע, ל-448 חברות. במחצית הראשונה של 2019 נמחקו מזירת המסחר המקומית שלוש חברות דואליות.

בסך הכול, תוך עשור, הצטמצם מספר החברות בבורסה בקרוב ל-160 - ירידה של כ-26% במספר החברות, וזאת לאחר שבסוף שנת 2009 מספר המניות שנסחרו בשוק ההון המקומי חצו רף של 600 חברות. 

מניית מעברות מזנקת כעת ב-16% בבורסה בתל אביב, מה שמשקף לחברה שווי של 390 מיליון שקל.