עליית הביטקוין מעוררת את תיאבון המשקיעים: בורסות הקריפטו גייסו יותר ממיליארד דולר מתחילת השנה

הגידול בחשיפת המשקיעים למטבעות הדיגיטליים ברבעון השני של 2019 בא לידי ביטוי, בין השאר, בצמיחת ההשקעות בחוזים העתידיים על הביטקוין בבורסת CME ובקרן הסל GBTC מבוססת הביטקוין • יניב פלדמן, שותף בקרן ההשקעות Juno Capital: "הערכות השווי החריגות חזרו גם הן לשוק הקריפטו"

ביטקוין / צילום: שאטרסטוק
ביטקוין / צילום: שאטרסטוק

בסוף יוני סיכם שוק המטבעות הדיגיטליים מחצית שנה מרשימה מאוד, שבמהלכה זינק מחירו של הביטקוין ב-180%. כפי שפירטנו בהרחבה בסיכום החצי-שנתי שפרסמנו בשבוע שעבר ב"גלובס", הביטקוין רשם ביוני עלייה חודשית של יותר מ-30% והשלים קפיצה של 140% ברבעון השני של 2019.

למרות הזינוק במחיר הביטקוין, מבחינת היסודות של רשת הביטקוין לא חל כל שינוי משמעותי במחצית השנה החולפת. מנגד, ניכרת בתקופה הזאת עלייה משמעותית בחשיפה של משקיעים לשוק המטבעות הדיגיטליים. בסקירה רבעונית שפרסם בסוף השבוע האחרון יניב פלדמן, שותף בקרן ההשקעות Juno Capital מקבוצת iAngels, הוא כותב כי "ככל שמגוון המכשירים הפיננסיים המספקים חשיפה לקריפטו עבור משקיעים מוסדיים ממשיך לצמוח בקצב מדהים, שני מכשירים מובילים שכבר קיימים הם החוזים העתידיים על הביטקוין של בורסת CME משיקגו וקרן הסל על הביטקוין Grayscale Bitcoin Trust (סימול: GBTC), שמניותיה נסחרות בשוק ה-OTC (מעבר לדלפק) בוול סטריט".

פלדמן מציין כי "לאורך חודש יוני, מספר החשבונות של לקוחות הסוחרים בחוזים העתידיים על הביטקוין של CME גדל ב-30%, ובסך הכל מתחילת השנה נוספו להם 950 חשבונות. ביום חמישי האחרון נרשם בבורסת CME מחזור שיא בחוזים על הביטקוין, שנסחרו בהיקף של 1.7 מיליארד דולר. זהו המחזור הגדול ביותר של חוזים על הביטקוין גם מבחינה כספית וגם מבחינה כמותית, עם מסחר של 29,225 חוזים ביום".

בנוגע לקרן הסל GBTC , פלדמן כותב כי היא משמשת בעיקר משקיעים מוסדיים. לדבריו, "בזמן שמחיר הביטקוין עצמו התחיל בתיקון שהוא בלתי נמנע, וירד כמעט 17% מהרמה הגבוהה ביותר שבה נסחר באחרונה (קרוב ל-13,800 דולר ב-26 ביוני, לפי נתוני אתר CoinMarketCap), ההשקעות בקרן GBTC נותרו 'תפוחי אדמה לוהטים'". פלדמן מוסיף כי Grayscale השיקה ברבעון השני קרן דומה המבוססת על את'ר, המטבע הדיגיטלי של את'ריום, שלמשך כמה שעות נסחרה בפרמיה של 2,000%, עד שירדה לפרמיה של 125% "בלבד".

"לא רק הביטקוין עושה קמבק"

השפעתו של הזינוק במחיר הביטקוין ניכרת, לדברי פלדמן, בכל תעשיית הקריפטו. על פי דוח שפרסמה בתחילת החודש קרן ההון סיכון הבריטית Outlier Ventures, סטארט-אפים העוסקים בטכנולוגיית בלוקצ'יין גייסו במחצית הראשונה של 2019 השקעות הון סיכון בסכום כולל של כ-822 מיליון דולר. בדוח אחר, שפרסמה פירמת ראיית החשבון הבינלאומית PwC, נכתב כי 250 מכירות ציבוריות של מטבעות דיגיטליים גייסו יותר מ-3.3 מיליארד דולר מתחילת 2019, מתוכם יותר ממיליארד דולר בגיוסי IEO - הנפקות ראשוניות של בורסות קריפטו (Initial Exchange Offerings).

פלדמן מוסיף כי "גם הערכות השווי החריגות חזרו לשוק הקריפטו". כדוגמה לכך הוא מציין את פלטפורמת הבלוקצ'יין החדשה אלגוראנד, שהשלימה באחרונה מכירה פומבית של מטבעותיה הדיגיטליים (Algos) בהיקף של 60 מיליון דולר, כפי שפורסם בחודש שעבר ב"גלובס". לדברי פלדמן, תמחור המטבעות של אלגוראנד במכירה הפומבית שיקף לרשת הבלוקצ'יין שלה שווי שוק של יותר מ-20 מיליארד דולר.

דוגמה נוספת היא חברת המסרים המיידיים טלגרם, שצפויה להשיק את רשת הבלוקצ'יין שלה בתוך כמה חודשים. פלדמן מציין כי המטבע הדיגיטלי של טלגרם, ששמו GRAM, יוצא בקרוב במכירה בלתי רשמית למשקיעים במחיר של 4 דולרים ליחידה. לדבריו, זהו מחיר גבוה פי שלושה ממחיר ה-GRAM במכירה המוקדמת שלו בתחילת 2018, והוא משקף לרשת טלגרם שווי שוק של 20 מיליארד דולר.

לשם השוואה, פלדמן מציין כי את'ריום (ETH ), רשת הבלוקצ'יין השנייה בגודלה (אחרי הביטקוין) מבחינת שווי השוק שלה, שפועלת כבר ארבע שנים ויש לה מיליוני משתמשים ואלפי אפליקציות מבוזרות, היא כיום בעלת שווי שוק של כ-31 מיליארד דולר. רשת הבלוקצ'יין השלישית בגודלה היא ריפל (מטבעות XRP ), עם שווי שוק של כ-16 מיליארד דולר. לדברי פלדמן, "זה לא אומר שחזרנו לימים המטורפים של גיוסי ה-ICO (אף שיש הרבה קווי דמיון), אבל זה מראה שלא רק הביטקוין עושה קמבק".

לאחר שינוי קל במחירו ביממה האחרונה, הביטקוין (BTC ) נסחר אחר הצהריים הביטקוין במחיר של כ-11,340 דולר, לפי נתוני אתר CoinMarketCap. בשבוע האחרון עלה שער הביטקוין בכ-1%, כשלכל אורך השבוע נע מתחת ל-12 אלף דולר. מחירו התנודתי של הביטקוין גבוה כיום בכ-200% משהיה בתחילת 2019, לאחר שבשנת 2018 צנח ביותר מ-70%.