Security Matters עלתה באוסטרליה 17.6% ביומיים בעקבות הגעה לאבן-דרך טכנולוגית, ונסחרת בפי 2 ממחירה בהנפקה

החברה הישראלית שפיתחה טכנולוגיה ה"מסמנת" מוצרים שונים במטרה לעקוב אחריהם בשרשרת האספקה, הונפקה לראשונה באוסטרליה באוקטובר 2018 • בחודשים האחרונים היא כבר נסחרה גם סביב 60 סנט - פי 3 ממחיר ההנפקה

סידני, אוסטרליה / צילום: shutterstock אס.איי.פי קריאייטיב
סידני, אוסטרליה / צילום: shutterstock אס.איי.פי קריאייטיב

מניית Security Matters זינקה בשני ימי המסחר האחרונים של השבוע בבורסה האוסטרלית ב-17.6%, לאחר שדיווחה ביום חמישי על השגת אבן-דרך טכנולוגית משמעותית מבחינתה.

סקיוריטי מאטרס, חברה ישראלית אשר הונפקה לראשונה באוסטרליה באוקטובר 2018, פיתחה והחלה למסחר טכנולוגיה ש"מסמנת" מוצרים שונים - בין אם מוצקים, נוזלים או גז - במטרה לעקוב אחריהם בשרשרת האספקה או להבטיח את המקוריות שלהם. הזינוק ב סוף השבוע הביא את המניה למחיר של 40 סנט אוסטרלי, בדיוק פי 2 ממחיר המניה בהנפקה, אם כי בחודשים האחרונים היא כבר נסחרה גם במחירים של סביב 60 סנט. שווי השוק של החברה לאחר העליות האחרונות עומד על כ-41 מיליון דולר אוסטרלי, שהם כ-103 מיליון שקל.

בוועדה המייעצת של החברה נמצאים גם שמות מוכרים: אלוף במילואים עמי שפרן, לשעבר ראש אגף התקשוב בצה"ל, הוא יו"ר הוועדה המייעצת; ויאיר סרוסי, לשעבר יו"ר דירקטוריון בנק הפועלים, הוא חבר בוועדה. משרדי החברה נמצאים בקיבוץ קטורה שבערבה והקיבוץ מחזיק כיום ב-18.4% מהון המניות של החברה.

לפי הדיווח שהוביל לעליות במניה, סקיוריטי מאטרס סיפקה במהלך המחצית הראשונה של השנה 500 אלף קודים, פי 10 מהיעד שהציבה לעצמה לשנה כולה, שאותו הציגה בעת ההנפקה. לדברי עו"ד דורון אפיק, שליווה את הנפקת החברה ומלווה את החברה גם היום, "סקיוריטי מאטרס בהחלט מתקדמת בכל החזיתות". אפיק מזכיר גם את ההנפקה המשנית שביצעה החברה באפריל האחרון, כחצי שנה לאחר ההנפקה הראשונית; בהנפקה הראשונית החברה גייסה 6 מיליון דולר אוסטרלי במחיר של 20 סנט למניה, ובהנפקה השנייה, לאחר העליות במניה, היא גייסה סכום זהה במחיר גבוה פי 2.5, כלומר 50 סנט למניה, כשלדברי אפיק בחברה תכננו בתחילה לגייס מחצית מהסכום, אך זכו לביקושים גבוהים.

הסכם עם חברת תוכנה בתחום הבלוקצ'יין

בחודש שעבר דיווחה סקיוריטי מאטרס על הסכם הבנות שנחתם עם R3, חברת תוכנה העוסקת בתחום הבלוקצ'יין. החברות הסכימו לעבוד יחד בניסיון למנף את הטכנולוגיה והקניין הרוחני של סקיוריטי מאטרס, וליצור יחד יישומי בלוקצ'יין חדשים להגברת האבטחה והמעקב אחר מוצרים. בהקשר זה אומר עו"ד אפיק כי הטכנולוגיה של החברה היא שילוב של שלושה גורמים: "החברה שמה סמן שיודע לסמן כל חומר, ממזון ועד שבבים; היא מספקת קורא שבאמצעותו אפשר לקרוא דרך החומר; והצלע השלישית היא טכנולוגיית בלוקצ'יין שיודעת לחבר בין הסמן והקורא - בטכנולוגיית בלוקצ'יין כל רכיב נושא בתוכו את כל המידע. השיטה פה היא מעין ברקוד, שבחברה יודעים לקרוא בצורה מוצפנת ולדעת מתי החומר יוצר, איפה בשרשרת האספקה הוא עבר ולוודא שלא זויף בדרך, באבטחת מידע גבוהה מאוד".

סקיוריטי מאטרס הייתה אחת ממספר חברות ישראליות שהונפקו באוסטרליה בסוף השנה שעברה, לצד חברת מאזני שקל, יצרנית מערכות השקילה המורכבות שמנייתה ירדה מאז ההנפקה ב-57%, וחברת HeraMed, שפיתחה מוניטור ביתי למעקב אחר פעימות הלב של העובר, ומנייתה רשמה תשואה של 10% מאז. אליהן הצטרפה בתחילת 2019 גם חברת הפינטק ספליטיט, שהספיקה לזנק במאות אחוזים מאז ההנפקה ולבצע הנפקה משנית (וכיום רושמת תשואה של 160% מאז ההנפקה הראשונית).

נראה שהנהירה הגדולה של חברות ישראליות קטנות לכיוון הנפקה באוסטרליה, שהייתה ניכרת בשנים האחרונות, דעכה מעט, כשאחת הסיבות המרכזיות לכך היא התבגרות השוק האוסטרלי והדרישה של המשקיעים והבורסה לחברות בשלב מעט יותר בוגר בהנפקה, ולא לחברות סטארט-אפ ללא הכנסות ובוודאי שללא רווחים. עם זאת, בבורסה האוסטרלית יש כיום מעל 20 חברות ישראליות, וישראל היא השוק הזר השלישי בגודלו בבורסה שם, אחרי ארה"ב וניו זילנד.