"חזית לשמירת הילדים": הורי הפעוטונים הפגינו ברחבי הארץ

אלפי הורים הפגינו במוקדים שונים נגד "אוזלת היד של מוסדות המדינה". הם קוראים להחמרת הענישה ולחיוב תנאי סף למטפלות • כבישים נחסמו בתל-אביב, בחיפה, בראשון-לציון ובירושלים • המשטרה: "זו מחאה לא חוקית. אתם מסכנים את ילדיכם"

הפגנת ההורים נגד התעללות בפעוטות בגני הילדים / צילום: כדיה לוי / צילום: כדיה לוי
הפגנת ההורים נגד התעללות בפעוטות בגני הילדים / צילום: כדיה לוי / צילום: כדיה לוי

אלפי בני אדם הפגינו אמש (א') ברחבי הארץ נגד "אוזלת היד בטיפול מוסדות המדינה בהתעללות בפעוטות בגני הילדים". זאת בעקבות הסערה שהתעוררה בשל פרשת התעללות המטפלת כרמל מעודה.

כמאתיים הורים שהתרכזו במרכז שרונה בתל-אביב החלו לצעוד לכיוון רחוב קפלן. המפגינים ירדו אל הכביש וחסמו את הנתיבים. כוחות משטרה שהיו במקום אמרו למפגינים כי מדובר במחאה לא חוקית, שהם מסכנים את ילדיהם וכי "אם לא תעלו למדרכה נשתמש בכוח". בהמשך, רחוב קפלן נחסם לתנועה מכיוון רחוב אבן גבירול עד דרך מנחם בגין.

אחד ההורים שעמד על הבמה שהוצבה בשרונה אמר: "בכל יום שעובר אנחנו שומעים על עוד מקרה על התעללות בחסר ישע. ואין בטחון לילדים שלנו. הגענו היום לזעוק ולהביא לשינוי, רפורמה בגיל הרך. לא ייתכן שיש במדינה פיקוח על הבנקים ולא על תינוקות, לא יתכן שבמדינה מתוקנת מטפלות יעזו להתעלל בחסרי ישע והעונשים לא יהיו דומים לרצח". ח"כ פנינה תמנו-שטה הוסיפה: "ילדי ישראל אינם הפקר, האלימות והזוועה המשתוללת כנגד פעוטות כבר מזמן הפכה לתופעה שדורשת מאבק עיקש של כלל המערכות. הגיע הזמן להחמיר את הענישה, להכניס את תקנות הפיקוח, ולדאוג שרק מטפלות עם הכשרה יגעו בילדינו".

בד בבד, עקב מחאה מול מעון ראש הממשלה, המשטרה חסמה לתנועה את רחוב ארלוזורוב. באשקלון, הצטרף להפגנה ראש העיר תומר גלאם שאמר: "מחזק את ההורים שיצאו היום למחות כנגד התעללות בפעוטות חסרי ישע בפעוטונים במספר מקומות בארץ. כרשות לא נעמוד מנגד. נפעל לכך שיהיה פיקוח הדוק על הגנים הפרטיים, תהיינה מצלמות אבטחה, ומי שלא יעמוד בדרישות החוק, פשוט לא יורשה להפעיל גן ולא יוכל לטפל בילדים". גלאם הוסיף: "הילדים שלנו צריכים לחוש בטוחים במסגרות שבחרנו להם ולקבל מעטפת של תמיכה, חום ואהבה. אנחנו, כהורים, צריכים להיות בטוחים שהפקדנו את הילדים היקרים שלנו בידיים נאמנות ואוהבות".

במקביל, מאות בני אדם, בהם נשים וילדים, מפגינים במרכז הכרמל בחיפה. במקום נישאים נאומים והורים מניפים שלטים ועליהם הכיתוב: "לא ננוח עד שנקבל פיקוח", "סייעת לפשע - די לשתיקת הסייעות", "מי שרע לו ורותח שיזעק", "מכות ואיומים זה לא משחק ילדים" וגם "ביבי תתעורר ילדינו לא הפקר". אם לפעוטה ממעון פרטי שלפני מספר חדשים נעצרה בו מטפלות בחשד להתעללות נשאה דברים. היא קראה למצות את הדין עם אלה ושכמותן. אחד מהנואמים אמר כי "בישראל קל יותר לפתוח גן ילדים מאשר דוכן פלאפל". בין המפגינים גם הפעיל החברתי גדי וילצ'רסקי. במקביל מפגינים מאות גם בצומת צבר בקריות. שדרות הנשיא נחסמו לסירוגין. 

ההורים דורשים להחמיר את הענישה באמצעות מאסר ממושך יותר והקמת רשות שתיתן מענה להורים שילדיהם ספגו התעללות, חיוב תנאי סף של המטפלות שכוללות קיום מבחן אישיותי ובדיקות רקע, הכפפת חובה ליציאה להכשרות כגון התמודדות עם מצבי לחץ והתקנת תקנות פיקוח, "על מנת ליצוק תוכן לחוק הפיקוח". בנוסף לכך, ההורים דורשים להקטין את היחס בין מספר אנשי הצוות לבין הילדים.

אחז אגם, יו"ר ועד הורי הגנים הארצי וממארגני המחאה, אמר בטרם ההפגנות כי "כמות המוקדים שנפתח, מעידה על כך שההורים לא מוכנים יותר לשבת בחיבוק ידיים והחליטו לעשות מעשה ולצאת לרחובות. אנחנו נעשה הכול כדי שתמונות האלימות שראינו יהיו האחרונות שנראה ונשיג שינוי מהותי בתפישה של המדינה את הגיל הרך. אנחנו קוראים לכולם לצאת מהבית ולהראות שכולנו חזית אחידה שתכליתה לשמור על הילדים שלנו".

מוקדם יותר הגישה הפרקליטות כתב אישום נגד מעודה בגין התעללות ב-11 תינוקות פעוטות בפעוטון "בייבי לאב" ב-18 מקרים שונים. לקראת הגשת כתב האישום, הורי הפעוטון הפגינו אתמול מול כלא נווה תרצה. נטלי בוזגלו, ממארגנות המחאה וממקימי קבוצת הפייסבוק "נלחמים ונאבקים למען הילדים, אמרה: "קיבלנו גל מרגש של פניות הורים שרוצים לצאת יחד איתנו לרחובות וברור לנו שהפעם המחאה תהיה חסרת תקדים. בואו נלחם כולנו עבור ילדנו ונוביל אותם לעתיד בטוח יותר".

לדבריה הצטרפה מור דקל, ממארגנות המחאה, שאמרה כי "זה הזמן שהמדינה תיקח אחריות מלידה ותוודא שמקרים כגון פרשיות ההתעללות שאליהן נחשפנו לאחרונה לא יישנו. אנחנו מצפים לגננות בעלות הכשרה מתאימה שעברו מבחני התאמה, למתקנים הולמים עבור תינוקות, לפיקוח מתמיד של המדינה, חופשת לידה עד גיל שנה וחוק חינוך חינם מגיל שנתיים לפחות".

"כל אישה בעלת דופק יכולה לפתוח פעוטון"

לאורך השנים, ניסה שר העבודה והרווחה חיים כץ להעביר את תחום המעונות לאחריותו של משרד החינוך. אלא שהאחרון נתקל בסירובו של שר החינוך נפתלי בנט, שלא קידם את המהלך, וקרא להקמת וועדה בין-משרדית שתבחן את הסוגיה. ממצאי הוועדה טרם התקבלו.

אל קריאה זו הצטרפה היום מנכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד, ששלחה לראש הממשלה בנימין נתניהו מכתב בבקשה לקחת אחריות ולהעביר את תחום הפיקוח על המעונות תחת אחריות משרד החינוך. "מדי יום אנו שומעים על הרעות החולות ועל הפגיעה בפעוטות שמתחוללת במשפחתונים ובמעונות הלא מפוקחים", כתבה בן דוד במכתבה. "המצב המזעזע שאנו עדים לו הוא תוצאה של הפקרות מוחלטת שהמדינה הותירה בידי השוק החופשי".

בן דוד טענה כי "ללא מדינה שלוקחת אחריות, וללא כל גורם מפקח, הרי שכל אישה בעלת דופק יכולה לפתוח פעוטון. שוב ושוב ישלמו הילדים את המחיר. שוב ושוב, ציבור שלם של גננות מוקע, והכל בגלל שהמדינה אינה מוכנה לקחת אחריות".

לדברי בן דוד, היא מתואמת בעמדתה עם שר הרווחה, חיים כץ. "שר הרווחה הבהיר לי כי עמדתו כעמדתנו, קרי משרד הרווחה ימשיך לבנות את המעונות, אך משרד החינוך יהיה הגורם המפקח והמוביל את הקו בכל מוסדות החינוך בישראל מגיל לידה", אמרה.

היא הוסיפה כי "מדינת ישראל לא יכולה לחסוך על גבם של הילדים הרכים שלנו. מדינת ישראל צריכה לדאוג שכל מוסדות החינוך בגיל הרך יופעלו במוסדות מפוקחים, על ידי גננות מוסמכות, שהוכשרו במשך ארבעה שנים ומחזיקות בתעודת הוראה לגיל הרך וכמובן בפיקוח מרכזי של משרד החינוך, כפי שמתקיים היום מגיל שלוש".

מנכ"לית הסדרות המורים זועמת על המצב שבו כל מטפלת מגדירה את עצמה כגננת מבלי שהוכשרה לכך, וטוענת שתפעל לקדם חוק שיאשים נשים שהגדירו את עצמם כך כמתחזות. "הממשלה חייבת להתעורר רגע לפני שיהיה מאוחר ולהעביר את הסמכות והאחריות לנושא הפיקוח והפדגוגיה בגיל הרך לידי משרד החינוך", התריעה. "המדינה חייבת להפסיק לברוח מאחריותה. אם המצב לא ישתנה ובמהרה אנו נמשיך לראות מקרי קיצון שכאלה. הגננות צריכות להתעסק בחינוך. המדינה צריכה לספק את המשאבים והפיקוח. ברגע שהכנסת תשוב לתפקוד רגיל נמשיך לקדם הצעת חוק שתגדיר כי כל מי שתכנה עצמה גננת ולא הוכשרה לכך כנדרש בחוק תואשם כמתחזה".