אפקט אמזון: רשתות הקמעונאות מחליפות את הקופות במצלמות

טסקו הבריטית וקרפור הצרפתית מבצעות ניסויים בטכנולוגיה המאפשרת קניות בחנות מבלי לעבור בקופה • מייסד חברת סטארט-אפ פורטוגזית: "בעבר היה קשה למכור טכנולוגיות זיהוי מוצרים לקמעונאים, זה נראה כמו טכנולוגיה משוגעת ונשמע כמו קסם. מיד אחרי השקת אמזון התחלנו לראות הרבה תיאבון"

חנות טסקו בלונדון / צילום: טובי מלוויל, רויטרס
חנות טסקו בלונדון / צילום: טובי מלוויל, רויטרס

אדם פסע לאורך מדפי ממתקים במרכול באנגליה בחודש שעבר, לקח חטיף שוקולד והכניס לכיס האחורי שלו. הוא לא גנב אותו. מצלמות מעקב מיוחדות סרקו גם את גופו וגם את המוצרים שהוא לקח מהמדפים, כדי לעזור לו לשלם תמורתם.

טסקו, מרשתות המרכולים הגדולות בעולם, הדגימה לאחרונה את הטכנולוגיה הזו למשקיעים, ותיארה אותה כאחד הרעיונות הגדולים להפיכת הקניות בחנויות הפיזיות שלה לנוחות וידידותיות יותר. טסקו היא אחת מרשתות מזון שבודקת את הקונספט של חנויות ללא קופאיות, עם מצלמות שעוקבות אחרי מה שהקונה לוקח. והתשלום נעשה ביציאה מהחנות.

הרשתות מקוות שהטכנולוגיה הזו - שדומה לטכנולוגיה שאמזון הנהיגה לראשונה בארה"ב - תסייע להנמיך עלויות ולבטל את התורים בקופות, מול פני האיום של אמזון, מפלצת האי-קומרס.  

טכנולוגיה של טריגו ויז'ן הישראלית

המאמצים באירופה לשדרג את הטכנולוגיה בחנויות המסורתיות - ביעילות כלכלית ובלי להרגיז את שוחרי פרטיות הלקוח - יתרחבו כנראה גם לרשתות האמריקאיות שפועלות בבריטניה, שהן במקרים רבים חלוצות של טכנולוגיות כמו משלוחים מקוונים וקיוסקים לתשלום עצמי, לפני הרשתות בארה"ב. לדוגמה, חברת הקמעונאות האמריקאית קרוגר שכרה בשנה שעברה את קבוצת Ocado הבריטית כדי שזו תקים עבורה מחסן אוטומטי מלא ברובוטים לספק משלוחים לבתי הלקוחות.

"אנשים בארה"ב יקדישו ללא ספק תשומת לב לניסויים של טסקו, ולו רק מפני שהם מראים שמישהו שאיננו אמזון בודק כעת את הקונספט הזה", אמר כריס וולטון, לשעבר מנהל ברשת טארגט ומייסד חברת הייעוץ רד ארצ'ר ריטייל.

טסקו מתכננת לפתוח את חנות "קח ולך" או "קנייה בלי סיבוכים" שלה לציבור בשנה הבאה, אחרי בדיקה שלה עם העובדים. בסופו של דבר היא מעוניינת להשתמש בטכנולוגיה, שפותחה על-ידי חברת הסטארט-אפ הישראלית טריגו ויז'ן, בעוד חנויות קטנות יחסית שלה.

חנות הניסוי של טסקו בשטח 4,000 רגל רבועה (כ-400 מ"ר) משתמשת ב-150 מצלמות תקרה כדי להפיק מבט תלת-ממדי של מוצרים שנלקחים מהמדפים. בהדגמה שנעשתה לאחרונה, המערכת הזו עקבה אחרי קונים שהסתובבו בחנות. היא גם זיהתה קבוצת מוצרים כאשר האדם שהחזיק אותם עמד מול צג וחישב את המחיר הכולל שלהם. טסקו שוקלת לזהות קונים באמצעות יישומון או כרטיס לקוח מתמיד כשהוא נכנס לחנות, ולגבות את המחיר מהיישומון שלו כשהוא יוצא מהחנות.

קניות ללא קופה
 קניות ללא קופה

טסקו מסרה למשקיעים שהשיטות שלה עולות עשירית מהמערכות שמותקנות ברשתות מתחרות, בין היתר משום שהן מתבססות אך ורק על מצלמות. אמזון גו משתמשת מצלמות ובחיישנים כדי לעקוב אחר מה שהקונים לוקחים. לקוחות אמזון סורקים ברקוד בשער הכניסה לחנות, ויוצאים דרכו בסיום הקנייה.

הקמעונאית הצרפתית הענקית קרפור מבצעת גם היא ניסויים בשתי חנויות לפחות: מצלמות עוקבות אחרי מה שנלקח מהמדפים, והקונים משלמים אוטומטית כאשר הם עוזבים. קרפור עובדת עם חברת הסטארט-אפ הצרפתית Qopius Technology, שהמצלמות והתוכנה שלה יכולות לקרוא תגים של מוצרים.

בעבר היה קשה למכור טכנולוגיות זיהוי מוצרים לקמעונאים, אמר וסקו פורטוגל, אחד ממייסדי סנסיי טק. "זה נראה כמו טכנולוגיה משוגעת ונשמע כמו קסם". זה השתנה אחרי שאמזון גו הושקה בשנה שעברה. "מיד אחר-כך התחלנו לראות הרבה תיאבון", הוא אומר. הסטארט-אפ הפורטוגזי הזה, שגובה עשרות אלפי דולרים בחודש על ציוד חנויות בציוד ממוחשב למעקב אחרי מוצרים, בנוסף לדמי שימוש חודשיים, אומר כי שלוש רשתות מזון אירופיות מתכננות להשיק את המערכת שלו השנה.

וולמארט בוחנת הצבת מצלמות לצורך ניהול מלאי

לרשתות יש כמה אתגרים עם הטכנולוגיה הזו. הלקוחות עלולים להירתע מהמעקב אחרי תנועותיהם, אף שטסקו אומרת שהמערכת שלה אינה מזהה פנים. טכנולוגיית זיהוי תמונה גם יקרה להתקנה ולהרצה בחנויות גדולות וזקוקה למשאבי מחשוב אדירים בחנות עצמה. אבל עלות כוח המחשוב היא בירידה, אמר פורטוגל, ומערכות המעקב אחרי מוצרים הן כלכליות יותר.

לדברי ברונו מונטיאן, אנליסט בבריסנטין ריסרץ', "רשתות המזון באירופה לרוב איטיות יותר באימוץ טכנולוגיות חדשות בהשוואה לרשתות מהעבר השני של האוקיינוס האטלנטי, מפני שהשוק האמריקאי פחות תחרותי". 

למרות ההתרגשות התחילית אחרי השקת אמזון גו, הרשתות האמריקאיות חששו גם מכך שקונים בעלי הכנסה נמוכה נוהגים לשלם במזומן. מחוקקים בכמה ערים, ביניהן סן פרנסיסקו, שוקלים איסור על חנויות ללא מזומנים. הקמעונאים בארה"ב גם מפעילים חנויות גדולות רבות, שהמעקב אחרי מוצרים שנמכרים בהן יהיה יקר יותר.

וולמארט בוחנת כעת מצלמות עם בינה מלאכותית בחנות שלה בניו יורק, שיכולות לזהות מאות מוצרים, אבל רק לצורך ניהול רמות של מלאי. הרשת הזו מתכננת לבדוק מערכת בחנות של 30,000 פריטים "בעולם האמיתי", שהיא כמעט בגודל מגרש פוטבול, אבל הדובר שלה מסר כי אין ניסויים במצלמות לקניית מוצרים.

קרוגר השיקה בשנה שעברה מערכת שמאפשרת ללקוחות לסרוק ולמלא בשקיות מוצרים ולשלם על-ידי סריקת ברקוד. היא בחנה עוד רעיונות לתשלום מהיר יותר, אך לא אימצה את טכנולוגיית אמזון גו, מסר בכיר לשעבר בחברה. 

בישראל הטכנולוגיה כבר עובדת: שופרסל מפעילה חנות פיילוט בתל אביב

דבר שיתוף-הפעולה בין טריגו ויז'ן הישראלית לטסקו כבר פורסם באחרונה ב"גלובס", אבל בשורת החנות ללא קופות כבר נמצאת גם בישראל. כפי שנחשף לפני כחודש ב"גלובס", שופרסל הקימה, בשיתוף עם טריגו ויז'ן, חנות פיילוט ראשונה בתל-אביב שאין בה קופות או מפעיליהן, שמאפשרת לצרכנים לקחת מוצרים מהמדף ולצאת מהחנות מבלי לשלוף אמצעי תשלום. חוויית המשתמש דומה לזו שניתנת בחנויות ללא קופות של ענקית הקמעונאות המקוונת אמזון - פשוט לקחת את המוצר מהמדף ולצאת מהחנות. החיוב מתבצע אוטומטית באמצעות זיהוי של האפליקציה בסמארטפון.

תקרת החנות, שגודלה כ-100 מ"ר, מכוסה ברשת של 35 מצלמות שעוקבות אחרי כל מה שזז במרחב, ומזהות באמצעות טכנולוגיה של בינה מלאכותית את הלקוח ואת המוצר שהוא לוקח מהמדף. לא מדובר על קופה בשירות עצמי, אלא על ביטול מלא של השימוש בברקוד ופעולת הסריקה בקופה.

איך זה מתנהל? אנחנו מרימים מהמדף שקית של חטיף פופולרי, והמערכת מיד מזהה אותנו על המסך כדמות שאוחזת אותו, ואת המוצר כמשויך אליה. ליד הדמות מתווסף המספר אחת, שמשמעותו מספר הפריטים שבידינו. אנחנו מניחים את המוצר בעגלה, ומרימים מוצר נוסף. כעת המספר משתנה לשתיים - כלומר יש שני פריטים שמשויכים לקנייה שלנו. כשאנחנו מנסים להחזיר את אחד המוצרים בחזרה למדף, המספר יורד בחזרה לאחת. במציאות ה"מוח" של המערכת לא נמצא בחנות, וכל מה שניתן לראות בחנות עצמה הוא התקרה המלאה במצלמות.

חברת הסטארט־אפ הישראלית טריגו ויז'ן הוקמה ב-2017 על-ידי האחים מיכאל ודניאל גבאי.