שובו של הבלון: האם פיתוח חדש יצליח לכבוש את שוק הירידה במשקל

ד"ר ג'פרי ברוקס פיתח בלון לתמיכה בירידה במשקל, שניתן לנפח כמה פעמים • האם הוא יצליח היכן שבלונים אחרים נכשלו בכיבוש השוק?

ד”ר ג’פרי ברוקס / צילום: AB VisuaAr
ד”ר ג’פרי ברוקס / צילום: AB VisuaAr

בלונים תוך-קיבתיים המסייעים לירידה במשקל קיימים זה כ-30 שנה אבל לא הצליחו לכבוש את שוק הירידה במשקל. כעת חברת אופטימל לייף מקווה להפוך בלון חדש שפיתחה להליך ההתערבות המועדף בדרך להורדה במשקל. כיום רוב המטופלים מופנים לניתוחים בריאטריים, לרוב לתפירה והקטנה של הקיבה.

קיימים היום בשוק חמישה בלונים, כולל הבלון "ספאץ". שניים מהם אושרו ב-2015 ונחשבו להתקדמות בתחום, אולם ב-2018 דיווחה רשות המזון והתרופות האמריקאית (FDA) על 12 מקרי מוות בתוך שלוש שנים, הקשורים בבלונים Reshape ו-Orbera. רוב מקרי המוות נבעו מחורים שיצר הבלון בקיבה או במעי. לצד מקרים אלה, נרשמו תופעות לוואי כמו התייבשות ודלקת כרונית בלבלב, וכן שתן כחול-ירוק - תופעה קוסמטית בלבד.

למרות מקרי המוות, השאירה ה-FDA את הבלונים על המדף מתוך הערכה שהתועלת שלהם גבוהה מהסיכון, העומד על כ-0.1% מהמטופלים. ניתוחים בריאטריים נושאים גם הם סיכון ועלולים להיות קטלניים, ולכן לא ראתה הרשות לנכון להפלות את הבלון.

בלון "ספאץ" של אופטימל הומצא על ידי ד"ר ג'פרי ברוקס הישראלי. הוא התחיל את הטיפול בו בקליניקה לרפואה אסתטית אופטימל והפך אותו בהדרגה לחברה מסחרית. ברוקס מדווח על השתלת 50 אלף בלונים כאלה מאז תחילת הפעילות ב-2005 ועד היום. הבלונים הושתלו בחולים ב-50 מדינות (2,000 מהם בישראל), אך לא בארה"ב, שם הסתיים רק לאחרונה ניסוי מול ה-FDA.

לדברי ברוקס, "83.7% מהמטופלים שלנו מורידים לפחות 10% ממשקל הגוף, לעומת 50% בממוצע בשימוש בבלונים האחרים". לדבריו, 76% מהמטופלים שומרים על התוצאה במשך שנתיים לפחות.

בניסוי של חוקרים בלתי תלויים, נמצא שתוצאות הבלון "ספאץ" דומות לאלה של בלונים אחרים. כמו כן תוארו בספרות המחקרית שני מקרים של סיבוכים (כולל מקרה אחד של מוות) לאחר השימוש בו. 

מה הם יתרונות הבלון שלכם?

ברוקס: "הבלון שלנו מוחדר דרך הפה ואז מנופח בסליין כמו הבלונים האחרים, אך בניגוד אליהם כולל גם אופציה לניפוח נוסף או להוצאת אוויר אחרי הצבת הבלון במקומו. כך מונעים לחץ מוגזם על דפנות הקיבה, שעלול לפגוע בה, וגם התרגלות של הקיבה לבלון, המורידה את האפקטיביות שלו, משום שניתן לנפח אותו שוב. הבלון שלנו מותקן בקיבה למשך שנה ואצל האחרים - כחצי שנה".

הבלון מעניק תחושת שובע בעקבות לחץ בקיבה. אולם השמנה אינה נובעת בהכרח רק מכך. 

"השינוי חייב להיות בראש. אנחנו נותנים תמיכה של תזונאי, ואילו הבלון נועד להזכיר לך ליישם את מה שלמדת, כי אם לא - תסבול מהר מנפיחות ואי-נוחות. עם הזמן נוצר הרגל חיובי. הבלון לא מונע ממך לאכול כמויות גדולות אלא רק הופך את החוויה לשלילית. בסופו של דבר המטופל מחליט".

אם הלקח לא נלמד, אפשר להתקין בלון שני לשנה נוספת, אומר ברוק. "אני עומד להתקין בלון שלישי באדם שכבר ירד 55 קילו. ובכל זאת הבלון לא עושה את העבודה עבור מי שלא משתף פעולה".

החברה רשמה עד היום הכנסות של מיליוני דולרים, והמוצר נמכר בעולם דרך מפיצים. "אנחנו מעריכים שנקבל אישור FDA בתוך שלושה-ארבעה חודשים בעקבות הניסוי שערכנו", אומר ברוקס.