הביוגרף של ג'ובס: הוא חשב שמחליפו טים קוק "אינו איש של מוצר"

וולטר אייזקסון, שכתב את הביוגרפיה "סטיב ג'ובס", סיפר ל-CNBC כי מייסד אפל אמנם בחר את קוק למחליפו, אך מתח עליו ביקורת חריפה ברגעי כעס: "ריככתי בספר חלק מהדברים שאמר ג'ובס"

סטיב ג'ובס (מימין) ומנכ"ל אפל הנוכחי, טים קוק, ב־2010 / צילום: Kimberly White, רויטרס
סטיב ג'ובס (מימין) ומנכ"ל אפל הנוכחי, טים קוק, ב־2010 / צילום: Kimberly White, רויטרס

ענקית הטכנולוגיה אפל נמצאת מזה כמה חודשים בתקופה של אי ודאות. מכירות האייפונים, שהיוו את מנוע ההכנסות והצמיחה העיקרי של החברה, נחלשות, ואפל מנסה להמציא את עצמה מחדש ולגוון את הכנסותיה עם מיקוד בתחום השירותים, שיניבו לה הכנסה קבועה ממנויים חודשיים. בינואר, החברה חתכה את תחזית ההכנסות שלה לראשונה מזה שני עשורים.

בעוד שגם מלחמת הסחר תורמת לאי הוודאות סביב החברה בשל העובדה כי נתח גדול מהכנסותיה מגיע לסין, וכי חלקים בשרשרת האספקה שלה נמצאים במדינה, קיימת גם תחושה שאפל כבר לא מצליחה להיות חדשנית כמו בעבר. שלושת דגמי האייפון שהחברה השיקה בספטמבר למשל, היו יותר שדרוגים של דגמים שכבר קיימים בשוק, מאשר בשורה חדשנית אמיתית מבחינה טכנולוגית או עיצובית.

בתוך כך, וולטר אייזקסון, הסופר של הביוגרפיה "סטיב ג'ובס" על מייסד אפל שפורסמה בסמוך למותו ב-2011 בגיל 56 מסרטן לבלב, חשף כי לפני מותו, ג'ובס הביע ביקורת על קוק, למרות שבחר בו באופן אישי להחליף אותו כמנכ"ל החברה. "סטיב אומר בספר שטים קוק יכול לעשות הכל, אבל אחר כך הוא הסתכל עליי ואמר שהוא לא איש של מוצר", אמר אייזקסון בראיון ל-CNBC. הוא הוסיף שבזמנים בהם ג'ובס סבל מכאבים שנבעו ממחלתו, שהעלו בו כעסים, היו לו ביקורות ותלונות נוספות כלפי קוק, אך לא פירט לגביהן. "ריככתי חלק מהדברים בספר שחשבתי שהיו קשים מדי. החלטתי להכניס רק מה שהיה רלוונטי לקוראים", אמר.

אייזקסון התייחס למערכת היחסים המיוחדת שהייתה בין ג'ובס לג'וני אייב, המעצב הראשי של החברה שעזב אותה לאחרונה. "בכל יום בו ג'ובס היה במטה החברה בקופרטינו, הוא היה הולך באמצע היום לסטודיו לעיצוב, וכולם עזבו את המקום. הוא וג'וני היו מדברים, ומרגישים לא רק את הטלפון אלא גם את התקע, את הדרך בה החוט מתפתל, ואת כל שאר החלקים. בליבה שלו, ג'ובס היה איש של מוצר, שאהב את ג'וני אייב".

אייזקסון הדגים בדבריו כי כיום המצב באפל שונה, והביע ביקורת על כך שבעקבות עזיבתו של אייב, צוות העיצוב כבר לא ידווח ישירות למנכ"ל, אלא לסמנכ"ל התפעול ג'ף וויליאמס. "היום אפל היא חברה עם יכולת ביצוע מאוד טובה. אבל אין בליבה שלה את שתי הנשמות התאומות האלו שחיו ונשמו את היופי של המוצרים. אני חושב שזה היה טוב יותר אם ראשי תחום העיצוב בחברה היו מדווחים ישירות לקוק, ואם הוא היה הולך לסטודיו לעיצוב לפחות פעם בשבוע, ואפילו טוב יותר אם זה היה קורה פעם ביום".

קוק ואפל לא הגיבו לבקשת CNBC לדברים, אך לאחרונה קוק הגיב בחריפות לטענות שעלו בתחקיר של "וול סטריט ג'ורנל", לפיהן אפל הפכה תחת קוק לחברה שמתמקדת פחות בעיצוב מוצריה - מאפיין שהפך אותה לפורצת דרך. התחקיר התפרסם בסמוך לעזיבתו של אייב, ותיאר כיצד אייב איבד עניין בהדרגה בחברה בשנים האחרונות, פחות נכח בפגישות חשובות ובהובלת צוות העיצוב, והיה מתוסכל מכך שדירקטוריון החברה כלל יותר אנשים עם רקע בכספים ותפעול ופחות בטכנולוגיה. לפי התחקיר, קוק ו-וויליאמס התמקדו יותר בתפעול החברה ופחות בחדשנות של מוצריה. קוק הגיב לתחקיר במייל ששלח ל-NBC בו טען כי הסיפור "אבסורדי" וכי "הוא מראה חוסר הבנה בסיסי לגבי אופן הפעולה של אפל" אך לא הכחיש אף אחת מהעובדות שהועלו בו באופן נקודתי.

חוסר הוודאות סביב אפל מתבטא גם בהמלצות של אנליסטים לגבי מניית החברה. אתמול, לאחר שחברת Rosenblatt Securities המליצה למכור את המניה, עלה מספר האנליסטים שממליצים למכור את מניית אפל לחמישה - המספר הגבוה ביותר מאז 1997, שנה לפני שאפל הוציאה את מחשב ה-iMac, כך לפי "בלומברג".

האנליסט ג'ון ז'נג מ-Rosenblatt נימק את ההמלצה בכך שהחברה "תתמודד עם הרעה רצינית במצבה ב-12-6 החודשים הקרובים". לפי נתוני "בלומברג", 23 חברות עדיין ממליצות לקנות את המניה (כלומר מעריכים כי המניה תניב תשואה הגבוהה מתשואת שוק), ו-21 אחרות ממליצות להחזיק בה.