יום שחור למתווכי הדירות? הממשלה מתכננת לבטל את הצורך ברישיון למקצוע

ראש הממשלה הגיש את ספר הפחתת הנטל הרגולטורי השנתי בו נכלל הביטול בצורך להבחן בבחינה ולקבל רישיון תיווך • לשכת מתווכי הנדל"ן הארצית קוראת בתגובה למשרד המשפטים לדון עימה על השיפור בתחום התיווך בישראל • "זהו יום שחור לתחום התיווך בישראל", אומר יו"ר הלשכה איציק לוי

סוכנות תיווך. "יש הרבה אנשים שעובדים בלי רישיון"  / צילום: איל יצהר
סוכנות תיווך. "יש הרבה אנשים שעובדים בלי רישיון" / צילום: איל יצהר

לאחר ששלשום הגיש ראש הממשלה בנימין נתניהו את ספר הפחתת הנטל הרגולטורי השנתי, שבו כלול הביטול בצורך להבחן בבחינה ולקבל רישיון תיווך, כתנאי לעיסוק במקצוע, לשכת מתווכי הנדל"ן הארצית קוראת למשרד המשפטים לדון עימה על השיפור בתחום התיווך בישראל. "זהו יום שחור לתחום התיווך בישראל. מבלי להבין המשמעויות לציבור הרחב, הממשלה מפקירה את הציבור במצב של תוהו ובוהו, במצב בו האוכלוסיות החלשות הן הראשונות להיפגע מהמהלך, כתוצאה משימוש בחאפרים, שיעשו עבודה לא מקצועית", אמר יו"ר הלשכה, איציק לוי.

לפני כחודש פורסם לראשונה על המלצת משרד המשפטים לבטל את הבחינות למתווכים ואת הרישוי שניתן להם. שלשום הוברר, כי ההמלצות הללו נכללו בספר השנתי שהגיש נתניהו לממשלה בנושא הפחתת הנטל הרגולטורי, כגון ביטול דרישות סף לקבלת רישיון לחברת ליסינג, ביטול דרישות מבניות אשר קונדיטוריות קטנות נדרשו לעמוד בהן, אשר היו זהות לדרישות החלו על קונדיטוריות גדולות ועוד. ביטול הצורך ברישיון תיווך ובמעבר בחינה הוא אחד מההמלצות העיקריות, כשמשרד המשפטים גם ממליץ להעביר את הפיקוח על הענף ממשרד המשפטים לרשות להגנת הצרכן.

"אסור לעשות נסיונות על חשבון האזרח בישראל. המחוקק קבע כבר לפני 23 שנה שצריך רגולציה בתחום הנדל"ן, ולכן חוקק את 'חוק המתווכים, דווקא בגלל המצב החמור ששרר באותה תקופה.'", אמר לוי. "אנחנו דורשים החמרה של הפיקוח על המתווכים, עמידה בכללי האתיקה, וסדנאות ייעודיות להתמקצעות המתווכים העוסקים בתחום. השקפת לשכת המתווכים זו נובעת ממניעים ציבוריים רחבים ונסמכת גם על חוות-דעתם של גורמים מקצועיים בינלאומיים, ביניהם, ארגון המתווכים העולמי NAR".

עוד אמר לוי, כי הצעדים הכלולים בספר אינם יכולים לעמוד בפני עצמם, מבלי שילוו בו-זמנית בפתרונות הולמים אשר יקנו מסגרת ואמות מידה ברורות לעיסוק במקצוע התיווך. הכל, מתוך שאיפה להעלאת קרנו ומעמדו של מקצוע התיווך בישראל. אסור להפקיר את הציבור לנסיונות שיביאו לפגיעה נוספת בתדמית המתווכים וברמת השירות שתוענק ללקוחות. חוק המתווכים, איננו מקנה מענה לשלל ההיבטים הכרוכים בתחום מקצוע התיווך, ברם, חוק זה חיוני ונחוץ בהעדר אלטרנטיבה כוללנית אחרת", אמר לוי.

על רקע ההמלצות הללו, שעכשיו התקדמו לשלב של הצהרה ממשלתית רשמית, נתגלע קרע בתוך הנהלת לשכת המתווכים, שכן עוד רוב בכירי הלשכה תומכים בעמדתו של לוי, זכיין רי/מקס ישראל, ברנרד רסקין, הודיע, כי הוא תומך בהפחתת הרגולציה על הענף, ובמתן דגש על איכות השירות ולא על רישוי ועל בחינות, שברוב המקרים כללו שאלות שלא קשורות לענף התיווך. מאוחר יותר הודיע רסקין, כי הוא פורש מהלשכה.