פס"ד "הערת האזהרה": לשכת עוה"ד בוחנת הצטרפות לערעור בעליון בניסיון לדחות את ההחלטה

באופן תקדימי בוטלו בביהמ"ש הערות אזהרה והסכמי מכר לדירות בפרויקט תמ"א 38 תקוע • "גלובס" חשף השבוע כי במשרד השיכון שוקלים לתקן את חוק המכר בשל ההחלטה • בלשכת עורכי הדין טוענים כי להחלטה יהיו "השלכות מטלטלות" ומבקשים להצטרף לערעור שהוגש לעליון

הבניין ברמת-גן שחולל את הסערה / צילום: תמר מצפי
הבניין ברמת-גן שחולל את הסערה / צילום: תמר מצפי

סערת "פסק דין הערת האזהרה" לא שוככת. אחרי שהממונה על חוק המכר הצהיר בתחילת השבוע כי הוא ומשרד השיכון שוקלים להכניס תיקונים בחוק המכר, גם בלשכת עורכי הדין מתרעמים לאור מה שהם מכנים "השלכות מטלטלות" של ההחלטה, ובוחנים הצטרפות לערעור.

הפרויקט ברמת-גן שעלול להשפיע על ענף שלם

במאי האחרון חשף "גלובס" צעד נדיר של בית המשפט המחוזי בתל-אביב, במסגרתו הותר למנהל המיוחד של חברה יזמית שנקלעה לפירוק, לבטל הסכמי מכר לרכישת דירות חדשות שנחתמו בינה לבין רוכשי דירות בפרויקט תמ"א 38.

זאת לאור העובדה שבניית הפרויקט שממוקם ברחוב יהודה הנשיא 7 ברמת-גן נעצרה ונתקעה. הסיבה לצעד הלא שגרתי - לאחר שהחברה נקלעה לקשיים ובניית הפרויקט נעצרה, אף חברה יזמית לא הסכימה להיכנס בנעליה. כדי להשלים את בניית הפרויקט כל עוד נמכרו בו בעבר דירות לרוכשים שעל שמם הייתה רשומה הערת אזהרה בטאבו. בית המשפט קיבל את טענת המנהל המיוחד, עו"ד מור נרדיה, כי הדירות המכורות בפרויקט והערות האזהרה מהוות "נכסים מכבידים", והורה למחוק את הערות האזהרה שנרשמו לטובת רוכשי הדירות.

כנגד פסק הדין הגישו בחודש שעבר שניים מרוכשי הדירות החדשות בפרויקט, בקשה לעיכוב ביצוע וערעור לבית המשפט העליון. בעוד שהבקשה לעיכוב ביצוע נדחתה, ההליך בעליון מוסיף להתקיים. ביום ראשון הקרוב, כך נודע ל"גלובס", צפוי להתכנס פורום המקרקעין של לשכת עורכי הדין, וידון בין היתר בהשלכות פסק הדין, שלדבריהם הן "מטלטלות".

חוק המכר קובע כי הערת האזהרה היא אחת מהבטוחות להבטחת כספי קונה. בלשכת עורכי הדין סבורים כי החלטת בית המשפט לבטל הערות אזהרה היא בבחינת "גזר דין" לאותם רוכשים וכספם. עוד סבורים בלשכה כי לפסק הדין יהיו השלכות רוחב הן על ציבור הרוכשים, אשר לא יסכימו לקבל את הערת האזהרה כבטוחה; והן על ציבור היזמים והקבלנים, אשר החלטה זו עלולה לפגוע בכדאיות הכלכלית של פרויקטים.

במצב הקיים, רוכשי דירות עשויים לדרוש מיזמים להחליף את בטוחת הערת האזהרה, למרות היותה מעוגנת בחוק, ואף לבטל את הסכמי המכר - תסריט אשר עלול לגרום לכאוס ולמהלומה קשה לענף הנדל"ן.

חשש שבטוחת "הערת האזהרה" תתרוקן מתוכן

"הערת האזהרה, שהיא אחת מהבטוחות על-פי חוק המכר, מתרוקנת מתוכן לאור פסק הדין", מסבירה עו"ד דלית מכטינגר, מנהלת מחלקת הנדל"ן במשרד עו"ד אברהם ללום, שמשמש כחבר במועצה הארצית של לשכת עורכי הדין, שבראשה עומד עו"ד אבי חימי. "ההשלכות הן רוחביות ומהותיות לכל ענף הנדל"ן, ועל כן יש לתת את הדין על כך, ויפה שעת אחת קודם", היא הוסיפה.

אם אכן פורום המקרקעין בלשכת עורכי הדין יחליט שנכון להצטרף לערעור, המועצה הארצית של הלשכה תצטרך לאשר את ההצטרפות.