מאמינים באנרגיה ירוקה: דודי ויסמן ואלי עזור משקיעים 10 מיליון שקל בסטארט-אפ לייצור ביו-פלסטיק

קרן גז ונפט ישראל המחזיקה בבעלות מלאה בסונול משקיעה בסטארט-אפ הישראלי PLW 3 שמפתח טכנולוגיה חדישה לייצור פלסטיק מתכלה מפסולת מזון • ההשקעה מיועדת לקדם את פיתוח המוצר ולכניסה לשוק האמריקאי • ההשקעה מצטרפת להשקעות נוספות של הקרן בחברות שעוסקות באנרגיה ירוקה

דודי ויסמן / צילום: כפיר זיו
דודי ויסמן / צילום: כפיר זיו

קרן גז ונפט ישראל השקיעה כ-10 מיליון שקל בסטארט-אפ PLW 3, שמפתח טכנולוגיה חדישה לייצור ביו-פלסטיק מתכלה וידידותי לסביבה מפסולת של מזון.

ב-PLW 3 אמרו היום (ד') ל"גלובס" כי ההשקעה של הקרן תקדם את מהלכיה לפיתוח פעילותה בתחום ולכניסה לשוק האמריקאי וזאת לאחר שבאחרונה היא השלימה פיילוט מוצלח.

הסטארט-אפ הוקם ב-2015 בידי טל שפירא, בוגר מכון ויצמן, ואמיר אורנים. הוא מבוסס על טכנולוגיה ייחודית שמאפשרת יצור זול של חומצה לקטית, הנחשבת חומר גלם מרכזי בתהליך הייצור של ביו-פלסטיק.

שני היזמים הוכיחו כי בכוחם לייצר את החומצה הלקטית משאריות של מזון שעוברות תהליך של התססה וזאת תוך שימוש בחיידקים ייחודיים. עד כה, בעולם נהוג לייצר את החומצה הלקטית באמצעות קני סוכר או תירס. "החברות שצורכות כיום ביו-פלסטיק מתמודדות עם בעיית המחיר שלו, שהוא גבוה יחסית וזאת משום שמחצית ממנו מורכב מעלויות הרכישה של חומרי הגלם המשמשים לייצורו, כמו קני סוכר ותירס. לעומת תשומות אלה, שאריות המזון שמצאנו מתאימות לייצור של ביו פלסטיק, זמינות מאוד ומחיר המוצר הסופי שאנחנו יכולים לייצר בטכנולוגיה זו נמוך בעשרות אחוזים", אמר שפירא.

הוא הוסיף כי מודלים כלכליים שעשה, לימדו כי הרוב המוחלט של פסולת המזון - משאריות של שירותי הסעדה, מרכזי אירועים, בתי מלון ומפעלים מתאימים ליצור של ביו-פלסטיק. "כל אלה מהווים חומר גלם פנטסטי עבורנו וגם הביו-פלסטיק בעצמו, שאותו ניתן לייצר מהם, יכול להיות לאחר השימוש חומר גלם בפני עצמו לקראת הכנת ביו-פלסטיק חדש", אמר.

לדברי שפירא, יישום הטכנולוגיה של PLW 3 בתהליכים התעשייתיים ליצור הפלסטיק הידידותי לסביבה יאפשר ניצול נכון של שאריות מזון, לחסוך בשטחים שבהם מוטמנת פסולת זו ואף לצמצם את התלות בנפט, שמהווה כיום חומר גלם עיקרי בתהליך היצור של פלסטיק רגיל. הוא ציין כי כ-80% ממוצרי הפלסטיק שמצויים כיום בשוק העולמי ניתנים לייצור גם מביו-פלסטיק, וזאת תוך צמצום טביעת הרגל האקולוגית.

מאז שהוקמה, PLW 3 זכתה לתמיכה של רשות החדשנות בישראל, למענקים מהאיחוד האירופי וכעת היא נערכת להקמת מתקן מסחרי ראשון בבלגיה, שיהיה מבוסס על הטכנולוגיה שפתחה.

קרן נפט וגז ישראל נמצאת בשליטה של דודי ויסמן, שלמה זוהר, אלי עזור ויוסף שוובל. היא מחזיקה בבעלות מלאה בחברת האנרגיה סונול ובסונול אנרג'י שפועלת בארה"ב. מנכ"ל הקרן הוא שניר ויסמן.

גורמים בקרן אמרו כי ההחלטה להשקיע ב-PLW 3 מהווה ביטוי לחשיבות שהיא מייחסת לתחום האנרגיות המתחדשות ולשינויים שצפויים בעתיד בתחום הנפט. כך, הקרן עשתה עוד כמה השקעות ישירות בחברות שעוסקות בתחום האנרגיה המתחדשת כמו גגות סולריים ואספקת חשמל לכלי רכב חשמליים.