לשבור את הגלים: הטסלה של אופנועי הים, רחפן המים החשמלי ועוד חידושים

יחד עם הקיץ, מגיעה גם העונה של כלי השיט האישיים לשעות הפנאי • השוק, שמגלגל כ–5 מיליארד דולר בשנה, ממשיך להתפתח לכיוונים טכנולוגיים חדשים בדגש על נישות, נגישות וידידותיות לסביבה • הנה כמה דוגמאות חמות

FISH PRO - לרכוב עם הדגים

דיג הוא תחביב לשעות הפנאי וגם ספורט תחרותי, שמרכז סביבו תעשייה ענקית בכל העולם שיש לה הרבה מעריצים בעלי ממון. אבל לא מעט דייגים עדיין נרתעים מהמורכבות שכרוכה ברכישה או בשכירה של סירה ייעודית למשימה.

את הבעיה הזו נועדה לפתור היצירה החדשה FISH PRO מבית SEA-DOO. הבסיס שלה הוא שלדה של אופנוע ים משפחתי, שיכול לשנע שלושה, אולם הכלי עבר שורה של שינויים והתאמות ייעודיות עבור דיג בים ובאגמים עם מזג אוויר משתנה. חלקו האחורי, למשל, הוארך ב-30 ס"מ כדי לשפר את יציבות הדיג על מים סוערים. בחלק האחורי מותקן גם מכל קירור/אחסון בנפח 51 ליטר עבור הדגים, עם תאים לאחסון קרסים ופיתיונות.

מושב הרכיבה המקובל הורחב ותוכנן כך שניתן להשתמש בו בתור ספסל לישיבה ממושכת בזוויות שונות בעת ההמתנה שהדגים יעלו בחכה, והכלי גם מוקף במעקה בטיחות, שמשפר את היציבות במזג אוויר בעייתי ומעניק תמיכה לרגליים אם דג שמן במיוחד עלה ברשת ומנסה למשוך את הדייג למים.

ברוח המאה ה-21, האבזור כולל מערכת ניווט ואיתור דגים מבית GARMIN, שכוללת מסך בגודל 6 אינץ' וחיישני סונר, שמובנים בתחתית של כלי השיט. הדגם עצמו שוקל כ-380 ק"ג לפני מטען ומצויד במנוע 1.5 ליטר בנזין בריא עם שלל מצבי תכנות ייעודיים כגון "טרולינג" - שיוט קבוע ומבוקר לצורך לכידת דגים ברשת או בקרסים - מצב חיסכון למקרה שהדלק אוזל במפתיע ומצב ספורטיבי, סתם בשביל הכיף.

המחיר בארצות הברית מתחיל בכ-14,800 דולר.

NARKE - הטסלה של אופנועי הים?

הונגריה היא לא המקום הראשון שעולה בדמיון כאשר מדברים על ספורט ימי, אבל משם מגיע הסטארט-אפ החדש העונה לשם NARKE, שרוצה להיות "הטסלה של אופנועי הים". הדגם הראשון של החברה, שהוצג עד כה כאב-טיפוס בלבד, הוא אופנוע משפחתי לשלושה בעל מראה מושחז ועתידני שמזכיר מטוס חמקן.

ייחודו הוא במערכת הנעת סילון מים, שמופעלת באמצעות מנוע חשמלי מפיתוח עצמי. המנוע בהספק של 45 קילוואט - כ-60 כ"ס - והוא ניזון מסוללת ליתיום בקיבולת 24 קילוואט-שעה שמובנית לתוך גוף הכלי בצורה ששומרת על האיזון ומשמשת לייצוב הכלי בעת שיוט מהיר. הסוללה מספקת כשעה וחצי של שיט במצב "נורמלי" ויש להניח שביצועי ספורט יקצרו את טווח הטעינות.

הכלי מגיע עם מטען מובנה, כמו של מכוניות חשמליות, שטוען את הסוללה מרשת החשמל הרגילה בתוך כ-6 שעות (80% מקיבולת הסוללה) או ממטענים ציבוריים מהירים לרכב בתוך שעתיים בלבד. המהירות הסופית מוגבלת אלקטרונית ל-55 קמ"ש והביצועים, לטענת החברה, ירוקים ושקטים לחלוטין.

פרט לכך, המבנה של כלי השיט די תקני עם גוף ציפה שעושה שימוש בחומרים מרוכבים, שליטה באמצעות "כידון" ולוח מחוונים דיגיטלי מתוחכם. משקלו סביר יחסית, 375 ק"ג, אורכו 4 מ' והוא יכול לשאת נוסעים ומטען במשקל 225 ק"ג.

ימאהה EXR - ביצועים שעושים רושם

כמו יצרני האופנועים היבשתיים, גם יצרני הג'ט-סקי מצאו את עצמם מנהלים בשנים האחרונות קרב יוקרתי בנוסח "למי יש את הכי חזק ומהיר". הספקי המנוע של דגמי הדגל נסקו ל-300 כ"ס פלוס; הכלים הפכו לכבדים ומהירים בצורה שהחלה להטריד את הרגולטורים בעולם, וכחלק מהמגמה גם נסקו המחירים מעבר להישג היעד של רוב הלקוחות בפוטנציה.

בתעשייה הבינו שיש צורך בשינוי, והתוצאה היא דור חדש של כלים שעשויים מחומרים פלסטיים מתקדמים קלים וזולים יחסית, שמצוידים במנועים "הגיוניים" וידידותיים עבור מגוון של לקוחות חובבים.

סי-דו החלה את המגמה עם הדגם SPARK והשנה הצטרפה אליה ימאהה עם "הסדרה למתחילים", שכינויה EX. דגם העל של הסדרה, EXR, טוען לביצועים רציניים ועדיין מוצע בפחות מ-10,000 דולר. הוא מתהדר בגוף קל משקל יחסית, ספסל ארוך לרוכב אחד עד שלושה, מערכת סיוע ברכיבה שמאפשרת גם למתחילים לרכוב בתנאי ים לא רגועים ולבצע בקלות תמרונים נאים, ובלימה מהירה ממהירויות גבוהות.

המנוע הוא 1 ליטר עם שלושה צילינדרים ללא טורבו, שהספקו מוגבל ל-100 כ"ס צנועים. אבל הודות לשימוש בננו-חומרים מתקדמים הצליחה החברה להפחית את המשקל עצמו, כך שהכלי עדיין מסוגל להעפיל למהירות של כ-85 קמ"ש ולהרשים את הסביבה.

המחיר בארה"ב: כ-9,900 דולר.

קוואדרופויל - לרחף מעל המים

חברת הסטארט-אפ QUADROFOIL שבסיסה בסלובניה מבטיחה כבר כמה שנים לעשות מהפכה בתחום התחבורה הימית האישית, עם רחפן-המים החשמלי הדו-מושבי שלה. אבל לאחר הרבה סיקורים במדיה העולמית, נראה שהשנה היא כבר מוכנה לספק ללקוחות את הכלים המסחריים הראשונים, לאחר שגייסה בחודש מארס השנה כ-4 מיליון אירו ממשקיעים.

הכלי פועל על בסיס ארבעה סנפירים בצורת האות C, שמרימים את הכלי באוויר במהירות של מעל 12 קמ"ש תוך שהם יוצרים מתחתם כרית אוויר ומבודדים אותו מפני המים ומהגלים. לטענת היוצרים, הטכנולוגיה מאפשרת כושר תמרון יוצא דופן ואפשרות לבצע תרגילים בים גלי, שכלים אחרים לא מאפשרים, כמו למשל סיבוב בקוטר של כ-7 מטרים בלבד תחת כוח מלא.

מקור הכוח הוא מנוע חשמלי קטן, יעיל ומבודד ממים ושתי סוללות ליתיום תעשייתיות בקיבולת של כ-10 קילוואט-שעה כל אחת. השליטה בכלי מתבצעת באמצעות הגה דומה לזה של כלי רכב ואינה דורשת הכשרה מיוחדת, ושאר המערכות נשלטות באמצעות מסך מגע צבעוני רחב. הרכב מיועד לשניים ואף שהוא פתוח בחלקו העליון בחברה טוענים שהגוף, שעשוי מחומרים פלסטיים מחוזקים, מתוכנן שלא לטבוע בשום מצב גם אם יוצף.

כל זה נדחס לאורך של 3.5 מ' בלבד, מה שמאפשר לנייד את הכלי למים ומהם באמצעות כל נגרר תקני של אופנוע ים. כאשר הוצג הקונספט לראשונה ב-2012, דובר שמחירו ינוע סביב 15 אלף אירו. אבל מאז זרמו הרבה מים בנהר, וכיום מקבלת החברה הזמנות לדגם הבסיס במחיר שמתחיל בכ-36 אלף אירו.