רוסיה מסרה לטורקיה מערכת הגנה; הלירה הטורקית צונחת

רוסיה העבירה לטורקיה היום חלקים ראשונים ממערכת ההגנה נגד טילים S-400 • מדובר בצעד שעשוי להסלים את המתיחות בין טורקיה וארה"ב, שמתנגדת לעסקה ואיימה בהטלת סנקציות בתגובה • הלירה הטורקית צונחת במעל ל-1% מול הדולר

מערכות S-400 הרוסיות / צילום: Tatyana Makeyeva, רויטרס
מערכות S-400 הרוסיות / צילום: Tatyana Makeyeva, רויטרס

רוסיה מסרה היום (ו') חלקים ראשונים של מערכת ההגנה נגד טילים S-400 לטורקיה, כך נמסר ממשרד ההגנה הטורקי. מדובר בצעד שעשוי להסלים את המתיחות עם ארה"ב, שאיימה להטיל סנקציות בשל העסקה הזו. לפי ארה"ב, רכישת הטילים על ידי טורקיה לא הולמת את תוכנית ההגנה של ארגון נאט"ו, שבו טורקיה חברה. בתגובה לדיווחים, הלירה הטורקית צונחת במעל ל-1% מול הדולר. 

"משלוח של חלקים הקשורים למערכת ההגנה יימשך בימים הקרובים", נמסר ממשרד ההגנה הטורקי. "כשהמערכת תהיה מוכנה לחלוטין, נשתמש בה באופן שיקבע על ידי הרשויות הרלוונטיות". 

לאחר שנפגש עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ב-G20 בחודש שעבר, אמר נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן כי ארה"ב לא מתכננת להטיל סנקציות בשל העסקה עם רוסיה. עם זאת, טראמפ אמר כי טורקיה אמנם נתקלה ביחס לא הוגן, אך לא שלל הטלת סנקציות. בארה"ב מציינים כי רכישת הטילים עשויה לסכן את התוכנית למכור לטורקיה מטוסי F-35. ארדואן טען כי אין אפשרות כזו, אך לפי "רויטרס", בארה"ב כבר התחילו לפעול כדי להסיר את טורקיה מהתוכנית.